kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۳۸۳
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۸
فرید زکریا:

کشورهای عربی از اتحاد علیه اسرائیل به ائتلاف علیه دشمن اسرائیل رسیده‌اند

کارشناس مشهور آمریکایی با بررسی بحران های کنونی خاورمیانه، نتیجه گرفت که: «بحران خاورمیانه به شدت منافع اسرائیل را تامین می‌کند.»



«فرید زکریا» تحلیلگر سیاسی آمریکا و مجری سی‌ان‌ان در مقاله‌ای در واشنگتن پست درباره بحران‌های منطقه‌ای خاورمیانه و موقعیت‌های فراهم شده برای رژیم صهیونیستی نوشت:«اکنون همه ستارگان در آسمان اسرائیل می‌درخشند و این یک فرصت طلایی برای نتانیاهو است. دولت ائتلافی تازه اسرائیل، که با کمرنگ‌ترین اکثریت ممکن در کنست تشکیل می‌شود، احتمالا به این معنی است که بنیامین نتانیاهو، از گذشته هم محتاط‌تر خواهد بود.»
این تحلیلگر آمریکایی معتقد است: «در نگاه نخست، شاید یاوه‌گویی به نظر رسد که از وجود فرصت‌هایی برای اسرائیل سخن بگوییم. خاورمیانه در آشوب است و افراط‌گرایی به سرزمین‌هایی که زمانی باثبات بودند، هجوم آورده است، حزب‌الله و حماس فعال هستند. به این فهرست، گرایش‌های ضداسرائیلی را اضافه کنید که در چهارگوشه جهان رو به افزایش است. همه این ها اینطور نشان می‌دهد که در زمانه بسیار خطرناکی برای اسرائیل قرار گرفته‌ایم و این همان چیزی است که «نتانیاهو» در مصاحبه اخیر با «ان بی سی» به آن توسل جست تا بگوید که چرا از موضوع تشکیل دولت فلسطینی عقب کشیده است. «نتانیاهو» گفت: «آنچه دگرگون شده، یک واقعیت است.» بله، واقعیت‌ها دگرگون شده‌اند اما اگر با نگاهی دقیق‌تر به فراتر از عناوین رسانه‌ها بنگریم، می‌بینیم که همه چیز به طرز حیرت‌آوری به نفع اسرائیل دگرگون شده است. نخست، تهدید عربی علیه اسرائیل از میان رفته است. اسرائیل از نخستین روز موجودیت خود، با خطر نابودی توسط ارتش‌های عربی مواجه بوده است. این تهدیدی است که اسرائیل همیشه در دوران حیاتش، در برابر آن برنامه‌ریزی کرده، مسلح شده و آموزش دیده است. امروز، (با بحرانی کردن خاورمیانه ایجاد شده) این خطر از میان رفته است.» به نوشته زکریا؛ این تحولات حتی باعث شده کشورهای عربی به جای اینکه مقابل اسرائیل بایستند، علیه دشمن اصلی این رژيم یعنی ایران قرار بگیرند!
زکریا در ادامه می‌نویسد:‌« با وجود ژنرال عبدالفتاح سیسی در قدرت، اسرائیل احتمالا با ضد حما‌س‌ترین رئیس جمهور تاریخ مصر سر وکار دارد.» مجری «سی ان ان» در ادامه تحلیل خود، برای فهم عمق این تغییر راهبردی تاکید کرد: «گزارش شده که اعراب در فکر ایجاد یک نیروی مسلح مشترک هستند. پیش از این، دو بار در سال‌های 1948 و 1967، چنین طرحی مطرح شده است و در هر دو نوبت، هدف این بود که اسرائیل را از نقشه حذف کنند اما یک مفسر روزنامه ‌هاآرتص اشاره می‌کند که این طرح عرب‌ها، نه تنها اسرائیل را نگران نمی‌کند بلکه آن را به وجد هم می آورد.»
اظهارات «فرید زکریا» از آنجا قابل تامل است که همواره حیات رژیم صهیونیستی مرتبط و وابسته به ایجاد بحران در منطقه بوده است. و شاید از اینجا بتوان راز درگیری‌های مستمر و همیشگی خاورمیانه را فهمید. به عبارت بهتر این تحلیل نشان می‌دهد، اینکه گفته می‌شود رژیم منحوس صهیونیستی پشت پدیده‌های منفوری چون داعش، النصره و... است، تحلیل دقیقی است. خدماتی که تکفیری‌ها و سعودی‌ها طی چند سال گذشته به غرب و رژیم صهیونیستی به ویژه در حوزه اسلام‌هراسی کرده‌اند، آن‌قدر زیاد است که صهیونیست‌ها آن را در خواب هم نمی‌دیدند.