kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۱۵۸
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۵
درپی سقوط متوالی بازار سرمایه در دولت یازدهم رخ داد

شکایت سهامداران بورس به مجلس

درپی سقوط‌های متوالی و ریزش‌های پی‌درپی بازار بورس، موجی از اعتراض بین سهامداران بوجود آمد که موجب نگارش نامه‌ای به کمیسیون اصل 90 مجلس مبنی بر رسیدگی به وضعیت بورس و انجام بازرسی‌های قانونی از این بازار شده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، تشدید روند نزولی بورس در هفته‌های اخیر و کاهش دارایی سهامداران، در کنار عرضه‌های سنگین توسط حقوقی‌ها و جلوگیری از رشد قیمت سهم و معاملات مبهم پتروشیمی مبین در هفته گذشته موجب شده تا سهامداران با نگارش نامه‌ای به کمیسیون اصل 90 مجلس: خواستار رسیدگی به وضعیت بورس و انجام بازرسی‌های قانونی از این بازار شدند.
در ادامه همین روند نزولی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات نخستین روز کاری هفته 538 واحد افت کرد، روند نزولی هفته پیش ادامه یافت و کانال 64 هزار واحدی را ترک کرد و در نقطه 63 هزار و 530 واحد ایستاد.
شاخص آزاد شناور با 831 واحد کاهش به 72 هزار و 740 واحد رسید. شاخص بازار اول با 582 واحد کاهش به 45 هزار و 894 واحد رسید و شاخص بازار دوم به خاطر معاملات بلوکی با 111 واحد افزایش به 131 هزار و 28 واحد رسید.
معترضین می‌گویند در بورس تهران اطلاعات پنهانی، دستکاری‌های غیرقانونی، نشت اطلاعات شرکت‌ها و ایجاد رانت‌های گوناگون وجود دارد که ردیابی معاملات چند سهم شاخص و شناسایی کدهای خاص و رصد معاملات همان کدها به خصوص در دو سهم عرضه اولیه فولاد هرمز و پتروشیمی مبین این موضوع را روشن می‌کند.
عبدی از سهامداران فعال بورس تهران درخصوص اتفاقات بورس به ایسنا گفت: دستکاری در بورس تهران آشکار است زیرا حقوقی‌ها اگر نخواهند سهمی رشد کند و سرمایه خودشان در آن سهم نباشد، اجازه رشد سهم را نمی‌دهند و با عرضه سهم یا شفاف‌سازی‌های بی‌دلیل جلوی رشد قیمت را می‌گیرند.
وی افزود: برخی افراد به اطلاعات نهانی شرکت‌ها دسترسی داشته و قبل از بقیه سهامداران به خرید و فروش اقدام می‌کنند و به این ترتیب خود سود کرده و کسانی را که پشتوانه ندارند، دچار زیان می‌کنند.
عبدی معتقد است دستکاری قیمت و رانت اطلاعاتی از موارد آشکار بورس است زیرا کاهش قیمت 400 شرکت حاضر در بورس و اتفاقات رخ داده در پتروشیمی مبین این موضوع را تأیید می‌کند این درحالی است که علی‌رغم وجود تورم در کشور، صنایعی مانند بانکداری و سیمان هنوز به قیمت‌های سال 1383 خود نرسیده‌اند.
با این حال اتفاقات رخ داده در بورس تهران و افشاگری برخی نمایندگان مجلس درخصوص ایجاد رانت در بورس تهران موجب شده است تا از رئیس بورس برای توضیح این موضوع دعوت شود به این ترتیب به گفته نمایندگان مجلس رئیس سازمان بورس این هفته برای ارائه توضیحات بیشتر درخصوص معاملات بورس به مجلس می‌رود تا شاید گره‌ای از نحوه معاملات بورس باز شود.
به این ترتیب از آنجایی که بورس تهران بازاری شفاف بوده و عده‌ای از افراد سرمایه محدود خود را به امید کسب سودهای ناچیز وارد این بازار می‌کنند، باید به این موضوع سریعاً رسیدگی شده و افراد متخلف شناسایی شوند برخوردهای جدی با آنها صورت گیرد تا معاملات بورس به دور از هرگونه شائبه‌ای انجام شده و نحوه معاملات این بازار موجب خدشه‌دار شدن اعتماد و سرمایه سهامداران نشود. چرا که سهامداران خرد خواسته‌ای جز شفافیت معاملات و توزیع عادلانه اطلاعات ندارند و شائبه وجود رانت اطلاعاتی و دستکاری در بورس آسیب‌های جبران ناپذیری به پیکره بورس تهران وارد می‌کند.
با وجود اینکه در سال 92 شاخص حدود 90 هزار بود اما دیروز شاخص به 63 هزار و 530 واحد سقوط کرد. طی ماه‌های اخیر روند نزولی بورس تشدید شده که علت اصلی آن رکود اقتصادی و عدم حمایت دولت از بنگاه‌های کوچک و بزرگ تولیدی و دلبستگی بیش از دولت به مذاکرات هسته‌ای می‌باشد.
این نوسانات بازار سرمایه درحالی است که در سال گذشته رئیس سازمان بورس توسط دولت تغییرکرد.