kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۸۰۰
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۴
وزارت خارجه اعتدالیون پاسخگو باشد

تحقیر و اخراج دانشجویان ایرانی این بار در نـروژ!

سرویس امنیتی پلیس نروژ اعلام کرده که افزایش ناگهانی دانشجویان ایرانی در این کشور برای آنها مشکوک است و حدس می‌زنند که جوانان ایرانی برای دزدیدن اطلاعات مربوط به ساخت سلاح به این کشور رفته‌اند.


براساس ادعای روزنامه «افتن پوستن» سرویس امنیتی نروژ نگران آن است که دانشجویان و دانشمندان ایرانی آموزش‌هایی را در این کشور فرا بگیرند که از این آموزش‌ها بتوان در تولید سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کرد.
افزون بر این، گزارشگر روزنامه آفتن‌پوستن، به نقل از مقامات نروژی به نام «آرنه کریستین» می‌نویسد: «ما شاهد ثبت تقاضاهای بسیار زیادی از سوی ایرانیان برای تحصیل در یک رشته خاص در یک موسسه خاص هستیم، تعداد این تقاضاها به حدی است که (ورود دانشجویان ایرانی) یک تقلب سازمان‌یافته به نظر می‌آید.»
کریستین برای این شک خود علت هم آورد و گفت که مقامات ایرانی پیش از این گفته بودند که برای دور زدن تحریم‌ها، دانشجویان این کشور به موسسات غربی اعزام می‌شوند تا تکنولوژی‌های لازم را بیاموزند.
نروژ با استناد به این ادعا طی سال گذشته بیش از 52 دانشجو و دانشمند ایرانی را از این کشور اخراج کرده است. سرویس امنیتی نروژ اعلام کرده است که با بررسی و ارزیابی پیشینه شخصی و زمینه مطالعاتی این افراد، تصمیم به اخراج آنها از خاک نروژ گرفته است.
این روزنامه نروژی افزود: علاوه بر این، دو سال خدمت نظامی اجباری در ایران، محققان ایرانی را در معرض ارتباط داشتن با ارتش ایران یا صنایع تسلیحاتی قرار می‌دهد.
فورده آندرسن معاون دبیر وزارت خارجه نروژ در این باره تاکید کرد که هنوز خیلی زود است که بخواهیم در خصوص اینکه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و جامعه بین‌المللی چه تبعاتی برای تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور و شهروندان آن در نروژ خواهد داشت، صحبت کنیم.
روزنامه «آفتن پوستن» همچنین به ‌نقل از مسئول روابط عمومی پلیس امنیت نروژ ادامه می‌دهد: رژیم ایران با جعل مدرک به‌صورت سازماندهی شده عده‌ای را به نام دانشجو به این کشور اعزام کرده است. پلیس امنیت در نروژ رسماً اعلام کرده است این به‌اصطلاح دانشجویان در مراکز عالی نروژ سرگرم کسب دانش برای تولید تسلیحات کشتار جمعی هستند!
در این میان تلویزیون شبکه 2 نروژ نیز در گزارش مشابهی از تحقیق، بازداشت و اخراج ده‌ها دانشجوی ایرانی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا خبر داده و اعلام کرده است که دلایل مشکوک شدن به فعالیت‌هایی از این دست، افزایش چشمگیر شمار دانشجویان ایرانی در رشته‌های فیزیک هسته‌ای، الکترونیک، متالورژی و مکانیک از سال گذشته تاکنون بوده است.
این محدودیت‌های جدید درحالی‌است که پیش از این و در خرداد ماه سال جاری، دانشگاه علوم و فناوری نروژ از ممنوعیت تحصیل دانشجویان ایرانی در برخی رشته‌های فنی این دانشگاه، خبر داد!
به علاوه چندی پیش بود که دانشگاه ایالتی ماساچوست واقع در شهر امهرست ایالات متحده، با صدور اطلاعیه‌ای 570 کلمه‌ای تحت عنوان «رویه پذیرش دانشجویان ایرانی» اعلام نمود: «از این پس به شهروندان ایرانی متقاضی تحصیل در رشته‌‌های دانشکده مهندسی (شامل مهندسی شیمی، مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی مکانیک و صنایع) و دانشکده علوم (شامل فیزیک، شیمی، میکروبیولوژی و مهندسی و علوم پلیمر) پذیرش داده نخواهد شد.»با این وجود کمترین انتظار از مسئولین دولتی بالاخص تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور در قبال مشکلات دانشجویان ایرانی خارج از کشور آن است که به جای سرکشیدن پیاپی فنجان‌های قهوه و پیاده‌روی در خیابان‌های ژنو، کمی هم به فکر تَرَک انداختن بر ساختار تحریم‌ها باشند!