kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۳۶۳
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
آغاز نگارش متن توافق از امروز

آمانو: درخواست بازدید از مراکز نظامی ایران را کنار نمی‌گذاریم

نگارش متن توافق نهایی در حالی از امروز آغاز شده است که زیاده‌خواهی مقامات غربی همچنان ادامه دارد و به گفته آمانو غرب خیال ندارد از اصرار بیجای خود برای بازرسی از مراکز نظامی دست‌بکشد.


«جان کری» به همراه «وندی شرمن» معاون وزارت خارجه آمریکا  بامداد سه‌شنبه با حضور در اقامتگاه سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک با ظریف در خصوص موضوع هسته‌ای به گفت‌وگو نشست.
«سید عباس عراقچی» و «مجید تخت روانچی» معاونان وزیر خارجه ایران و همچنین «غلامعلی خوشرو» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک نیز در این نشست حضور داشتند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار با جان کری گفت: با توجه به حضور وزیران و مدیران سیاسی در روزهای نخست اجلاس بازنگری ان پی تی، مقرر شد از چهارشنبه (امروز) نگارش متن توافق هسته‌ای را به صورت تمام وقت آغاز کنیم.
ظریف ادامه داد: در دیدار با جان کری درباره نحوه ادامه کار صحبت کردیم و من نگرانی‌هایمان را از بحث‌هایی که در آمریکا شد، مطرح کردم.
وی تاکید کرد: در این دیدار قرار شد با جدیت از همین هفته، ایران و 1+5، ادامه نگارش متن را شروع کنیم و این کار را هفته آینده هم ادامه دهیم تا متن نهایی حاصل شود.
وزیر امور خارجه در عین حال روند نگارش متن را بسیار وقتگیر خواند و گفت: توافق کردیم که همه وقت لازم را برای این کار اختصاص دهیم و هر قدر ‌که کار کارشناسی یا در سطح مدیران سیاسی و حتی در سطح وزیران نیاز شد، کار را ادامه دهیم.
مرحله بعدی نگارش متن توافق هفته‌های آینده در اروپا
وی از ورود روز چهارشنبه (امروز) هیئت اتحادیه اروپایی به نیویورک خبر داد و گفت: کار با اتحادیه اروپا و با هیئت آمریکایی و با سایر اعضای 1+5 تقریبا تمام وقت دنبال خواهد شد و هفته‌های آینده نیز کار را در اروپا پیگیری می‌کنیم.
لزوم پایبندی آمریکا
 به تعهدات بین‌المللی
ظریف در پاسخ به سئوالی درباره تعهدات بین‌المللی آمریکا در قبال توافق هسته‌ای با ایران گفت: در این دیدار هیئت آمریکایی بار دیگر به ما اطمینان داد که اگر توافقی حاصل شود، دولت آمریکا متعهد به اجرای توافق خواهد بود.
وزیر امور خارجه  درباره واکنش هیئت آمریکایی به مصوبه اخیر کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره توافق احتمالی با ایران و نیز پیگیری آن در نشست‌های کنگره گفت: آنچه که ما از دولت آمریکا و سایر دولت‌ها توقع داریم، این است که به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشند و یک بار دیگر آقای کری تکرار کرد که اگر به توافق برسیم، آمریکا بخش مربوط به خودش را از توافق اجرا خواهد کرد البته مقررات داخلی ‌دارند که مسئولیت خود آنهاست که پیگیری کنند. محمدجواد ظریف در پاسخ به این سئوال که آیا مذاکرات ایران و پنج به علاوه یک در سطح کارشناسی یا معاونان وزیران از هنگام ورود هیئت ایرانی به نیویورک آغاز شده است یا خیر، گفت: روز دوشنبه افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی بازنگری معاهده ان پی‌تی‌ و همه هیئت‌ها تمرکزشان بر آن بود و علاوه بر آن هنوز همکاران مدیران سیاسی از کشور‌ها وارد نیویورک نشده‌اند.
وی افزود: قرار ما این بود که مذاکرات بعد از دو روز اول اجلاس آغاز شود چون بخش عمده فشار کاری اجلاس ان‌پی‌تی ‌در سطح مدیران سیاسی است و اجلاس بازنگری معاهده تا نزدیک به یک ماه ادامه پیدا خواهد کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: از آنجا که در دو تا سه روز نخست کنفرانس بازنگری ان پی تی، زمان سخنرانی‌های وزیران خارجه کشورها و بحث‌های سیاسی اجلاس است، قرار ما بر این بود که مذاکرات هسته‌ای آغاز نشود تا بتوانیم بر ان‌پی‌تی‌ متمرکز شویم و از روز چهارشنبه مذاکرات را دوستان ما آغاز خواهند کرد.
ظریف در پاسخ به سئوال دیگری که علت حضور جان کری در محل اقامت وزیر خارجه ایران را جویا شد، افزود: ما از ابتدا با طرف‌های مذاکره قرارمان این بوده است که یک نوبت ما مهمان آنها باشیم و یک بار آنها مهمان ما.
آمانو: موضوع ابعاد نظامی احتمالی را کنار نمی‌گذارم
نگارش متن توافق نهایی در حالی از امروز آغاز شده است که زیاده‌خواهی مقامات غربی همچنان ادامه دارد.
به گزارش تسنیم، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با «سی‌بی‌اس‌نیوز» گفت: موضوع ابعاد نظامی احتمالی را کنار نخواهم گذاشت.
آمانو در ادامه مدعی شد: ما درخواست داشته‌ایم تا به پارچین دسترسی داشته باشیم، زیرا این مکان بخشی از ابعاد نظامی احتمالی است. از مدت‌ها پیش در مورد دسترسی به پارچین درخواست داده‌ایم، اما تاکنون ایران به ما دسترسی نداده است.
ظریف در حاشیه نهمین اجلاس بازنگرى معاهده عدم اشاعه ان پى تى در نیویورک در دیدار با آمانو گفت: اعتبار آژانس در مذاکرات هسته‌ای در معرض آزمایش قرار گرفته است.
وزیر امور خارجه ایران همچنین در دیدار با وزیر خارجه ژاپن گفت: آمریکا می‌بایست برای دستیابی به توافق هسته‌ای اقدامات عملی و اطمینان‌بخش انجام دهد.
در فردو تحقیق و توسعه اورانیوم انجام نمی‌شود
در ادامه زیاده‌خواهی مقامات غربی، «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: فردو به عنوان تأسیسات غنی‌ساز اورانیوم مورد استفاده قرار نخواهد گرفت و حتی قابل استفاده برای تحقیقات و توسعه اورانیوم هم نخواهد بود.
وی در ادامه افزود: با شکست در مذاکره با ایران در یک دهه گذشته، آنها از 200 سانتریفیوژ به 20000 سانتریفیوژ رسیدند.
«جان کری» وزیر خارجه آمریکا نیز در کنفرانس بازنگری معاهده ان.پی.تی گفت: ما از هر زمان دیگری به توافق جامع با ایران نزدیک‌تریم.
وی همچنین مدعی شد: از روز نخست ما بر روی این موضوع تمرکز کردیم که ایران بازگردد و به تعهداتش براساس معاهده ان پی تی عمل کند.
همچنین «جان بینر» رئیس کنگره آمریکا گفت: کنگره آرای کافی برای متوقف کردن توافق هسته‌ای با ایران را ندارد.
جدیدترین اقدام
 ضد ایرانی توسط آمریکا
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: دولت کارولینای شمالی طرحی را ارائه داده است که براساس آن خط مشی تعریف شده این ایالت در جلوگیری از اختصاص بودجه عمومی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انرژی ایران، تعریف شده است.
سنای آمریکا نیز موافقت کرد که می‌خواهد از قانون فدرال 2010 میلادی در این رابطه تبعیت کند که به ایالت‌های آمریکا و دولت‌های محلی اجازه می‌دهد تا از سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که در بخش انرژی ایران فعالیت می‌کنند، جلوگیری کند. این طرح با هدف افزایش فشار بر برنامه هسته‌ای ایران ارائه شده است.
شیب توازن قوای منطقه
 به نفع ایران است
به گزارش فارس، «شلومو بن عامی» وزیر خارجه اسبق رژیم صهیونیستی در یادداشتی تحت عنوان «چگونه ایران در حال پیروزی است» نوشت: چارچوب توافق اخیر هسته‌ای با ایران اثری معکوس داشته است. با این‌که توافق صورت گرفته توسعه برنامه‌های هسته‌ای ایران را کاهش داده اما مانع از برتری این کشور در منطقه نشده است.
در این یادداشت که در وبگاه آمریکایی «پراجکت سندیکیت» انتشار یافت، آمده است: هم اینک روزهای باشکوه و افتخارآمیزی برای ایران فرا رسیده است زیرا با گذشت بیش از یک دهه مشکلات دیپلماتیک و تحریم‌های اقتصادی منظر این کشور از بعد بین‌المللی به عنوان «کشوری تمام عیار هسته‌ای» وجاهت قانونی پیدا کرده است. از سویی دیگر ایران نه تنها آمریکا را از طرح تغییر حکومت این کشور منصرف بلکه وادار به تعامل با خودش کرده است.
وزیر خارجه اسبق رژیم صهیونیستی در ادامه نوشت: شیب توازن قوا در منطقه هم اینک به نفع ایران است. ایران در برابر گروه‌های تحت حمایت عربستان سعودی در منطقه برتری یافته و حوثی‌ها در یمن نیز با وجود حملات هوایی سعودی‌ها همچنان صنعا را در دست دارند.