kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۳۱۴
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹

آغاز برداشت برگ سبز چای از باغ‌های شمال

برداشت برگ سبز چای به طور رسمی از باغ‌های استان‌های گیلان و مازندران آغاز شد.

رشت - خبرنگار کیهان:

رئیس سازمان چای کشور دیروز در حاشیه این مراسم که با حضور استاندار گیلان در شهر کومله از توابع شهرستان لنگرود برگزار شد،‌گفت: برداشت برگ سبز چای، با نزدیک شدن پایان نخستین دهه اردیبهشت ماه در باغ‌های شمال آغاز شده و 67 درصد بهای برگ سبز چای توسط دولت و 33 درصد توسط کارخانجات چایسازی پرداخت می‌شود.
محمدولی روزبهان با اشاره به افزایش 21 درصدی قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک و دو برای سال زراعی 1393-94، نسبت به سال زراعی گذشته افزود: قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای در سال زراعی جاری برای برگ سبز درجه یک 21 هزار و 800 ریال و درجه دو 12 هزار و یکصد ریال تعیین شده است.
وی با بیان اینکه کیفی‌ترین چای تولیدی، چای بهاره است، افزود: برداشت برگ سبز چای، به طور معمول در سه مرحله بهاره، تابستانه و پاییزه انجام می‌شود و از اردیبهشت ماه آغاز و تا مهر ماه ادامه می‌یابد.
وی اضافه کرد: امسال کشاورزان چایکار، استقبال خوبی از بهزراعی باغ‌ها انجام داده‌اند و به همین دلیل در دوهزار هکتار باغ‌های متروک مانده سال‌های گذشته، عملیات بهزراعی انجام و این مقدار باغ به مساحت باغ‌های چای بازگردانده شده‌اند.
رئیس سازمان چای کشور پیش‌بینی کرد امسال یکصد هزار تن برگ سبز چای از باغات شمال کشور برداشت شود.
روزبهان گفت: تاکنون 82 میلیارد ریال تسهیلات بهزراعی به 9 هزار و یکصد نفر چایکار و بابت یک هزار و 898 هکتار باغ چای که عملیات بهزراعی در آنها انجام شده، پرداخت شده است.
در دو استان گیلان و مازندران بیش از 30 هزار هکتار باغ چای وجود دارد که حدود 90 درصد این باغ‌ها در گیلان قرار دارند.
50 هزار خانوار کشاورز نیز به امر چایکاری اشتغال دارند و 160 واحد چای‌سازی در استان‌های گیلان و مازندران در زمینه صنعت چای فعالیت می‌کنند.