kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۳۱۲
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

برداشت بی‌رویه از آب چاه‌های کشاورزی نگران‌کننده است

معاون آب، خاک و صنایع وزیر جهاد کشاورزی، برداشت‌های بی‌رویه از آب چاه‌های کشاورزی را نگران‌کننده دانست.


سیدرحیم سجادی در بازدید از اجرای طرح‌های آبیاری نوین در سطح باغ‌های انگور شهرستان تاکستان قزوین افزود: با توجه به خشکسالی‌های پیاپی باید استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری برای کشاورزان الزامی شود.
وی با اشاره به راندمان 40 درصدی آبیاری بخش کشاورزی در کشور، اظهار کرد: کارشناسان کشاورزی با هدف استفاده بهینه از آب برای آبیاری مزارع طرح جدیدی را ارائه کرده‌اند که آب از محل منبع به وسیله پمپ و ثقلی وارد زمین کشاورزی می‌شود که استفاده از این روش کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی مصرف را به دنبال دارد. سجادی در ادامه با تاکید بر اجرای آبیاری تحت فشار در مزارع و باغ‌ها، احداث شبکه‌های فرعی و مرمت قنات‌ها است گفت: وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است با توسعه اجرای کانال‌های فرعی آبیاری، علاوه بر جلوگیری از هدررفت آب، کشاورزی را با صرفه‌جویی از محل آب توسعه دهد. وی گفت: از مجموع هشت میلیون هکتار اراضی آبی کشور تنها یک میلیون و 300 هزار هکتار مجهز به آبیاری تحت فشار است.‌معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی هم دراین مراسم گفت: با تأمین 85 درصد اعتبارات، داربستی کردن باغات انگور توسعه می‌یابد و زمینه استفاده از روش‌های مدرن در باغداری نیز فراهم می‌شود.
کلنگ اجرای طرح داربستی کردن باغات انگور و آبیاری قطره‌ای در باغات سنتی نرجه را به زمین زد.‌در این طرح که در دو مرحله اجرایی خواهد شد در فاز اول 1 هزار هکتار از باغ‌ها به سیستم داربستی مجهز خواهد شد. بر همین اساس برای اجرای این طرح بالغ بر 12 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.‌وی گفت: با اجرای این طرح زمینه صرفه‌جویی در هزینه تولید و آب فراهم می‌شود و سبب افزایش کیفیت تولید، بهداشت و سلامت محصولات می‌شود.