kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۳۰۶
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹
وزیر بهداشت:

عدالت در سلامت وجود ندارد

وزیر بهداشت گفت: عدالت در سلامت وجود ندارد، مشکلات در حوزه بهداشت و درمان خیلی زیاد است و در این میان بعضی پدرخوانده‌ها در لباس پزشکی هستند که کج‌سلیقه‌اند.


سیدحسن هاشمی گفت: باید بپذیریم مردم مشکلات زیادی در حوزه بهداشت و درمان دارند که بخشی از آن دست‌پرورده مسئولان است و بخشی به دلیل بداخلاقی‌هایی است که در جامعه پزشکی واقعیت دارد و پزشکان متعهد و مردم از آن رنج می‌برند؛ باید تلاش شود برنامه‌های مجلس و دولت در مسیری باشد که از مردم بیکار و کسانی که در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند هم مشکلات رفع شود.
وزیر بهداشت افزود: حدود 10 میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و از نظر  خدمات وضعمان خوب است اما عدالت پزشکی برقرار نبوده است؛ در کنار تهران 40 شهر ایجاد شده اما تخت بیمارستانی و مراکز درمانی کافی نیست. در پرند با 700 هزار نفر جمعیت یک تخت هم نیست، در شهرقدس با 450 هزار نفر هم هیچ خبری از تخت بیمارستانی نیست، در ملارد با 300 هزار نفر وضعیت همین است و از قرچک مجبورند بیماران به بیمارستان امام تهران بیایند، در پیشوای ورامین نیز با حدود 100 هزار افغانی یک تخت بیمارستان نیست.
وی با تاکید بر اینکه باید سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت بیشتر انجام شود گفت: در خصوص آنچه در برنامه پنجم و ششم توسعه آمده که پرداخت از جیب مردم به 20 درصد کاهش یابد راه طولانی در پیش داریم و اگر می‌خواهیم دسترسی عادلانه ایجاد کنیم باید پزشک و متخصص و مراکز درمانی بیشتری ایجاد کنیم.
وزیر بهداشت گفت: در این میان بعضی پدرخوانده‌ها وجود دارند که در لباس پزشکی بوده و کج‌سلیقه‌اند و معتقدند هزینه کردن در حوزه سلامت چاه ویل است و هر چه در آن هزینه شود درست نمی‌شود.
هاشمی تصریح کرد: بحث نظارت بر تعرفه‌ها و رعایت آن مهم‌ترین اصل در طرح تحول سلامت بوده که در این زمینه شرایط بدی در مراکز دولتی داشتیم، خلاف انجام می‌شد اما نمی‌خواستیم ببینیم و چشممان را بسته بودیم؛ سیاستمداران هم دلشان خوش بود که 12 درصد تعرفه را اضافه می‌کردند و در واقع تعرفه‌ها سرکوب می‌شد و انتظار داشتند پزشکان سالم عمل کنند و بیمه‌ها هم 12 تا 15 ماه عقب بودند.
سیدحسن هاشمی که در مراسم تجلیل از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله صحبت می‌کرد، گفت: امیدوارم دست‌پرورده‌های شما در مسیر انقلاب به مردم خدمت کنند چرا که جهت‌گیری اصلی انقلاب فقرا و نیازمندان بوده‌اند و باید در حوزه بهداشت و درمان امتداد یابد.وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله جزء رویش‌های انقلاب است و خوب پیش رفته و فارغ‌التحصیلان آن می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند.گفتنی است از آغاز طرح تحول نظام سلامت، در کنار نکات مثبت این طرح ملی، انتقادات فراوانی هم به آن وارد شده است؛ مهم‌ترین بحثی که همواره حول طرح تحول سلامت طرح گردیده، موضوع تأمین منابع مالی آن بوده است.