kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۲۹۵
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹

قدرت زلزله نپال 20 برابر بمب اتم بود!

یک کارشناس زمین‌شناسی هندی ادعا کرد که قدرت تخریبی زمین‌لرزه 7/9 ریشتری روز شنبه نپال برابر 20 بمب اتمی بوده است.


یک کارشناس زمین‌شناسی هندی ادعا کرد که قدرت تخریبی زمین‌لرزه 7/9 ریشتری روز شنبه نپال برابر 20 بمب اتمی بوده است.
به گزارش ایرنا، روزنامه هندی «تایمز آو ایندیا» روز سه‌شنبه در گزارشی بدون ذکر نام این کارشناس زمین‌شناسی به نقل از وی نوشت: قدرت تخریبی زمین‌لرزه روز شنبه نپال 20 برابر بیشتر از بمب اتمی هیروشیما بوده است.
بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن در زمان جنگ جهانی دوم به دستور «هری ترومن» رئیس جمهور وقت آمریکا به فاصله سه روز صورت گرفت که بر اثر آن حدود 220 هزار نفر در اثر این دو بمباران کشته شدند.
این کارشناس زمین‌شناسی درباره علت افزایش تلفات زلزله نپال می‌گوید: این کشور که از لحاظ زمین‌شناسی در محل دو صفحه تکتونیک عظیم قرار دارد سالانه قله اورست و سایر رشته کوه‌های هیمالیا را چند میلیمتر بالا می‌برد و بسیار زلزله‌خیز است.
وی افزود: حرکت صفحه بزرگ تکتونیک هند به سمت شمال و فشار آن به صفحه بزرگتر اورآسیا با سرعت دو اینچ (حدود 5 سانتی‌متر) در سال از نظر زمین‌شناسی بسیار سریع است و باعث وقوع زمین‌لرزه های زیادی در بلندترین قله جهان می‌شود.این کارشناس زمین‌شناسی نزدیکی محل وقوع زمین‌لرزه به یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق نپال- کاتماندو- و مرکز وقوع زلزله که تنها 10 تا 15 کیلومتر پایین‌تر از سطح زمین بوده را از دیگر عوامل خسارات سنگین زمین‌لرزه نپال بیان کرد.به گفته وی اگر چه این زلزله ویرانی‌های گسترده‌ای بر جای گذاشت ولی ارزیابی ها نشان می‌دهد به علت قرار گرفتن بیشتر مناطق تحت تاثیر بر روی یک صفحه سنگی عظیم از میزان لرزش‌ها و تلفات کاسته شده در حالی که میزان لرزش‌ها و خسارات در مناطق ماسه‌ای به شدت افزایش داشته است.
وی وقوع پس‌لرزه‌ها را یکی دیگر از عوامل افزایش خسارات زمین‌لرزه نپال عنوان کرد و افزود: تاکنون بیش از 50 زمین‌لرزه در این کشور به ثبت رسیده که یکی از آنها تنها نیم ساعت بعد از زلزله اصلی به بزرگی 6/7 ریشتر رخ داد.
بنا به گزارش‌های رسیده نخست وزیر نپال اعلام کرده ممکن است کشته‌های زلزله نپال تا 10 هزار نفر نیز افزایش یابد. آخرین آمار قربانیان 4 هزار و 400 کشته و بیش از هشت هزار مجروح بود.
شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد: در سراسر مناطق زلزله‌زده هزاران نفر همچنان در خیابان‌ها به سر می‌برند و این ترس وجود دارد که ساختمان‌های آسیب‌دیده به دلیل وقوع پس‌لرزه‌ها تخریب شوند. میزان خسارات در کاتماندو پایتخت نپال فاجعه‌بار است؛ از معبدها تنها آوار باقی مانده، مردم در میان بقایای خانه‌هایشان حبس شده‌اند و بیمارستان‌ها با کمبود ذخایر دارویی روبرو هستند.
سازمان ملل متحد نیز در گزارشی اعلام کرد: زندگی هشت میلیون انسان بر اثر وقوع این زلزله مهیب مختل شده و حدود یک میلیون و 400 هزار نفر به مواد غذایی نیاز دارند. همچنین این زمین‌لرزه مهیب که در 81 سال گذشته جزو مرگبارترین زلزله‌های نپال بوده، موجب سقوط بهمن در اورست شده و 18 قربانی برجای گذاشته است.