kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۲۴۵
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸

آزمون ولایتمداری

مذاکرات هسته‌ای لوزان به پایان رسید و ماحصل آن بیانیه مشترک هسته‌ای بود که اما و اگرهایی را در پی داشت. بعد از اعلام خبر توافق اولیه هسته‌ای، وزارت خارجه آمریکا فکت شیت یا گزاره برگی را منتشر کرد که به گفته خودشان آن را قبل از امضای تفاهم‌نامه آماده کرده بودند.



بالطبع انتظارات آمریکایی‌ها در فکت شیت منتشره، بسیار فراتر از موارد توافقی5+1 بوده است. اما نکته قابل تامل، سکوت مقامات‌ایرانی در رد ‌این فکت شیت و انتشار فکت شیت ‌ایرانی است که خواسته جمع کثیری از نمایندگان مجلس، اساتید، دانشجویان و ... می‌باشد.
مقام معظم رهبری در 20 فروردین سال جاری در دیدار با مداحان، خطاب به مسئولین فرمودند: «مسئولین باید بیایند مردم را و به‌خصوص نخبگان را از جزئیات و واقعیات مطلع کنند؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم. ‌این مصداق همدلی با مردم است.»
حال پس از گذشت هفته‌‌ها از نظر صریح رهبری مبنی بر ذکر جزئیات از طرف مسئولین، باید منتظر ماند تا هرچه زودتر مصداق همدلی دولت با ملت را در انتشار جزئیات بیانیه مشاهده نمود. کما ‌اینکه اولین بروز همدلی ملت با دولت پس‌از انتخاب نام سال را شاید بتوان بعد از انتشار بیانیه و انتقادات وارده بر آن دانست که با وجود مخالفت‌‌های جدی بسیاری از منتقدین، اما آنان لحنی آرام را در پیش گرفته و سعی کردند با تسامح بیشتری به نقد بیانیه موجود -که حق مسلم هر صاحب نظری است- بپردازند. اما متاسفانه هنوز و تا زمان نوشتن‌این مقاله که هفته‌‌ها از توافق لوزان می‌گذرد، مسئولین مذاکره‌کنند ‌ایرانی، با بیان‌اینکه گزاره برگ‌ایرانی آماده است، انتشار آن را منوط به دستور ریاست محترم جمهوری می‌دانند!!!
با ‌این اوصاف،‌این سوال در اذهان عمو‌‌می‌‌ایجاد می‌شود که چرا و به چه دلیل مسئولان ‌ایرانی از انتشار جزئیات خودداری ‌‌می‌کنند؟ آیا مردم ‌ایران مَحرم نیستند؟ آیا جزئیات مذاکرات همانی است که طرف مقابل بیان کرده و برای مثال  ماری‌‌ هارف - سخنگوی وزارت خارجه آمریکا- فکت شیت خود را عین مذاکرات جان کری و ظریف ‌‌می‌داند؟
 اما نکته آخر همان‌طور که حضرت امام خامنه‌ای بارها و در مناسبات مختلف بیان فرموده‌اند، ما به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اعتماد داریم و آن‌‌ها را بچه‌‌های همین انقلاب ‌‌می‌دانیم، اما به طرف مقابل بی‌اعتمادیم، نه از باب توهم، بلکه از باب تجربه. ‌ایشان فرمودند: «لکن در عین‌ حال جداً دغدغه دارم؛ ‌این دغدغه ناشی از آن است که طرف مقابل به شدت اهل فریب و دروغ و نقض‌عهد و حرکت در خلاف جهت صحیح است؛ طرف مقابل ‌این‌جوری است.»
انتظار ‌‌می‌رود مسئولین محترم مذاکره‌کننده، همانگونه که بنا به گفته خودشان به آمریکایی‌‌ها بی‌اعتماد هستند، ‌این بی‌اعتمادی را در عمل نیز نشان داده و با انتشار فکت شیت ‌ایرانی و بحث و گفت‌وگوی مخالفان و موافقان آن و با در نظر گرفتن مصالح کشور، ان‌شاءالله بهترین نتیجه را در روز توافق نهایی حاصل نمایند که مرضی حضرت ولی عصر(عج) و به نفع ‌این مملکت شیعی باشد تا خدایی نکرده فردا روزی، شرمنده شهدای هسته‌ای و علیرضاها و آرمیتاها نشویم.
*محیا‌ ایرجی / دانشجوی فلسفه و کلام اسلامی