kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۱۶۲
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹

2 هزار گونه گیاه دارویی در ایران

مسئول ستاد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی گفت: سهم صادرات جهانی داروهای گیاهی ایران کمتر از یک درصد است.


به گزارش ایسنا، دکتر داراب یزدانی در اولین گردهمایی اعضاء ستاد گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی اظهار داشت در این بیش از 8000 گونه گیاه شناسایی شده که 2000 گونه از آنها دارویی هستند.وی خاطرنشان کرد: 99 گونه از گیاهان دارویی شناسایی شده، در طب سنتی استفاده می‌شوند.
یزدانی افزود: درحال حاضر 53شرکت در زمینه تولید و عرضه گیاهان دارویی در کشور فعالیت دارند.
مدیر گروه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی اظهار داشت: امروزه عمده تولیدکنندگان گیاهان دارویی از جمله چین، آمریکا، ژاپن و آلمان به عمده واردکنندگان این گیاهان نیز تبدیل شده‌اند.
یزدانی گفت: این کشورها گیاهان را از سایر کشورها می‌خرند و پس از فرآوری به سایر کشورها می‌فروشند و از این طریق ارزش افزوده بسیاری کسب می کنند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال، آمریکا سالانه 51 هزار تن واردات گیاهان دارویی دارد و 13 هزار تن صادرات؛ ولی اعتبار واردات و صادرات این تولیدات با یکدیگر برابر است.
مسئول ستاد گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی اظهار داشت: برآورد می‌شود تا سال 2050 حجم تجارت گیاهان دارویی در جهان به پنج تریلیون دلار برسد.
یزدانی گفت: درحال حاضر بیشترین حجم صادرات گیاهان دارویی ایران به کشورهای پاکستان و امارات و پس از آن آلمان، ژاپن و چین انجام می‌شود.وی در پایان گفت: زعفران، شیرین‌بیان، صمغ‌های طبیعی و عرقیات و گلاب بیشترین اقلام صادراتی ایران به سایر کشورها هستند.