kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۰۶۱
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴

پارلمان افغانستان خواستار لغو پیمان امنیتی کابل- واشنگتن شد

پارلمان افغانستان در اعتراض به افزایش ناامنی‌ها در این کشور خواستار لغو پیمان بی‌خاصیت امنیتی کابل- واشنگتن شد.

به گزارش تسنیم، اعضای پارلمان افغانستان با انتقاد از عملکرد حکومت وحدت ملی و در اعتراض به افزایش درگیری‌ها در این کشور و بحرانی شدن اوضاع امنیتی در برخی از ولایات، خواستار لغو پیمان امنیت کابل- واشنگتن شدند.
نمایندگان مردم در پارلمان افغانستان تاکید کردند: براساس پیمان امنیتی که میان افغانستان و آمریکا به امضا رسیده واشنگتن متعهد شده نیروهای نظامی افغان را از لحاظ تسلیحاتی حمایت و از افزایش ناامنی‌ها در این کشور جلوگیری نماید اما واشنگتن تاکنون به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده است.
«عبدالروف ابراهیمی» رئيس پارلمان افغانستان در این باره اظهار داشت: «اوضاع امنیتی در افغانستان به حدی رسیده که شهرهای بزرگ شمال این کشور در آستانه سقوط به دست مخالفان مسلح قرار دارد.» وی گفت: وضعیت به گونه‌ای است که شمال افغانستان به وزیرستان شمالی پاکستان تبدیل شده و هر لحظه حلقه محاصره توسط مخالفان مسلح تنگ‌تر می‌شود.
ابراهیمی افزود: هم‌اکنون جنگ در ولایت‌های «بدخشان»، «سمنگان»، «بادغیس»، «غزنی»، ننگرهار» و «هلمند» به شدت جریان دارد و با ادامه یافتن این اوضاع تا چندی دیگر شاهد سقوط شهرهای افغانستان یکی پس از دیگری خواهیم بود. طی روزهای گذشته منابع خبری به نقل از سازمان‌ ملل نوشتند، 40درصد افغانستان در معرض تسلط طالبان قرار دارند.
گفتنی است، آمریکا در عراق، سوریه، لبنان و یمن از تروریست‌های تکفیری حمایت می‌کند. بنابراین هیچ بعید نیست در شرایط به وجود آمده در افغانستان نیز نقش داشته باشد!
1/3 میلیارد دلار
مفقود شده
 از سوی دیگر وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از سرنوشت 1/3 میلیارد دلار بودجه اختصاص داده شده برای افغانستان اظهار بی‌اطلاعی کرد!
حسابرسان فدرال اعلام کردند که پنتاگون قادر نیست بگوید چه بر سر بیش از 1/3 میلیارد دلاری که قرار بود صرف پروژه‌های ساخت و ساز در افغانستان شود آمده است.
براساس گزارش حسابرسان آمریکا مشخص نیست بر سر بیشتر پولی که در سال‌های 2004 تا 2014 در افغانستان هزینه شده چه آمده است؟
یکی از احتمالات مطرح شده در این باره، فساد حاکم بر ارتش آمریکاست. برخی کارشناسان معتقدند، این مبالغ که با تبلیغات گسترده و تحت عنوان کمک به بازسازی افغانستان اختصاص داده شده، قبل از رسیدن به دست مسئولین افغان، از سوی مقامات آمریکایی به سرقت رفته است.
برخی کارشناسان اما معتقدند، اصلا چنین رقمی اختصاص داده نشده و این‌گونه اظهارات صرفا برای توجیه لشکرکشی آمریکا به افغانستان مطرح می‌شوند.