kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۰۴۶
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۵

نیروگاه لرستان در مدار خلف وعده(یادداشت خبرنگار)

نیروگاه سیکل ترکیبی لرستان واقع در خرم‌آباد که قرار است با تامین انرژی به عنوان موتور محرکه صنعت لرستان ایفای نقش کند،هر از چندگاهی دچار ایست قلبی می‌شود و از تحرک برای رسیدن به بهره برداری باز می‌ماند.
این در حالی است که لرستان فاقد نیروگاه تولید برق می‌باشد و به همین دلیل، ناگزیر به تامین و خرید برق از سایر استان‌های کشور است.
این نیروگاه که طبق برنامه زمان‌بندی می‌بایست همانند پروژه‌های مشابه در سایر نقاط کشور طی مدت 24 ماه به بهره‌برداری برسد با گذشت حدود 14 سال تنها از حدود 49 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
به گفته کارکنان شاغل در پروژه احداث این نیروگاه به دلیل اختلاف مالی بین پیمانکار و کارفرما این پروژه تعطیل شده و صدها میلیارد تومان تجهیزات نیروگاهی به جای قرار گرفتن در خط تولید به امان خدا رها شده است.
نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد که مقرر شده با ظرفیت دو هزار مگاوات تولید برق در مرکز استان لرستان احداث شود، کماکان در مدار خلف وعده مسئولان امور با حرکت لاک‌پشتی پس از اندکی فعالیت، برای مدت زمان طولانی پیشرفت باز می‌ماند و برای چند سال به خواب فرو می‌رود.
نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد در سال 1387 آغاز بکار کرد اما از ابتدای سال 89 به مدت دو سال تعطیل شد و پس از این وقفه در سال 91 شروع به‌کار کرد اما از اول سال جاری بار دیگر فعالیت آن متوقف شد.
با به خواب رفتن این پروژه، حدود 200 نیروی شاغل در آن به تعدادی انگشت‌شمار کاهش یافته و حدود 430 میلیارد تومان تجهیزات نصب شده و هزینه احداث ساختمان آن در معرض آسیب جدی قرار گرفته و زمان تکمیل و بهره‌برداری از پروژه سال به سال تمدید و طولانی‌تر می‌شود.
لازم است مدیران استانی و کشوری با یک برنامه‌ریزی صحیح این پروژه ملی را هر چه سریع‌تر به اتمام برسانند تا از وارد شدن خسارت بیشتر به کشور جلوگیری شود و مردم نیز از منافع این نیروگاه بهره‌مند شوند.

خرم‌آباد - خبرنگار کیهان