kayhan.ir

کد خبر: ۴۲۸۶۲
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۶
خطیب جمعه تهران:

بازدید از مراکز نظامی ایران خلاف شرع و مورد قبول نظام نیست

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: باید پایگاه‌های امنیتی و نظامی ما مورد توجه قرار گیرد که اگر خدای نکرده آنها دست‌شان برای بازرسی‌های غیرمتعارف باز باشد و هر وقت و هر مکانی که به خیال‌ خودشان مشکوک شدند دسترسی بازرسی داشته باشند، ذلت آشکار، امری خلاف شرع و حماسه 36 ساله ملت ایران است.



به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه تهران حوادث یمن را مورد توجه قرار داد و گفت: مسئله اول که از مسائل مهم جهان اسلام است مسئله یمن است. رخدادهایی که واقع می‌شود ما اسرارش را نمی‌دانیم ولی آنچه مسلم است خدای حکیم، خدای مقتدر، خدای ناظر و خدای محیط اوضاع جهان را متحول می‌کند و عبرت‌ها یکی بعد از دیگری باید مایه بیداری عالم اسلام و افزایش بیداری و بصیرت در خود ما باشد، همه اینها را کلاس‌های معرفت حق بدانیم.
وی خاطرنشان کرد: این تجاوز برای عربستان یک خسارت 100 درصدی بود. یک رژیمی که هیچ‌گاه با هیچ کافر، ملحد و متجاوزی درگیر نشده، اما دلارها داده و مرتب سلاح جمع کرده و این سلاح‌های مخرب و مدرن را در یک کشوری که هم فقیر و هم تعرضی به جایی ندارد علیه این کشور سلاح‌هایش را آزمایش و به کار می‌گیرد و این یک شکست سیاسی و ذلت جهانی است.
حجت‌الاسلام صدیقی با بیان اینکه ادعای آنها از اینکه به اهداف خودشان در طوفان رسیدند دروغ است، ‌گفت: عجیب طوفانی علیه خودتان به وجود آوردید این از آن غضب‌های خاص خداست که یک رژیم با دست خودش اعتبار نداشته‌اش را در این قمار باخت حالا چه اهدافی در سر می‌پروراندند که به این اهداف از پیش تعیین شده رسیدند، اینها می‌خواستند مرزهای عربستان را امن کنند. گروه‌های وابسته به عربستان را در داخل یمن اقتدار دهند، سلاح‌های انصارالله را نابود کنند، رئیس‌جمهور وابسته، فراری و غیرقانونی را دوباره برگردانند. سیطره و سلطه خودشان را بر یمن مستقر کنند و گروه‌های تروریستی القاعده را حمایت کنند، دلگرم کنند که یمن به سامان نرسد.
وی با بیان اینکه ما با دشمن در حال مذاکره هستیم، اظهار داشت: این دشمن، دشمن قسم‌خورده‌ای است که از موقع تاسیس‌اش تاکنون به هیچ ملت و هیچ کشوری رحم نکرده است و تمام نرمش‌هایش مقدمه و تاکتیکی برای نابودی طرف مقابلش بوده است و چنین دشمنی که هویت و موجودیت‌اش، خیانت و جنایت است و اعتقادی به دین ندارد و قوانین بین‌المللی را قبول ندارد قابل اعتماد نیست که درنده‌های بی‌مهاری‌اند که از نیروی اتم و سلاح‌های اتمی استفاده کردند، هم آمریکا و هم فرانسه این کار را کرده‌اند.
به گفته خطیب موقت نماز جمعه تهران مسئله هسته‌ای بسیار پیچیده است و به این سادگی‌ها نیست که با لبخندها و یا درگوشی حرف‌زدن‌ها همه چیز حل شود تیم مذاکره‌کننده نباید غافل باشد تا غافلگیر شود.
حجت‌الاسلام صدیقی با اشاره به انتشار فکت‌شیت آمریکایی پس از مذاکرات لوزان، گفت: آنها این بیانیه را از مدت‌ها پیش آماده کرده بودند و آن بیانیه‌ای که کاخ سفید ارائه کرد برخلاف آن چیزی بود که تیم هسته‌ای ما می‌گفت و یا در متن آمده بود، هم دروغ می‌گویند به راحتی و هم تهدید می‌کنند و هم قابل اعتماد نیستند و عهدشکنی می‌کنند، بنابراین باید با حواس جمع و اعتقاد به خدا و شجاعت لازم و روحیه حماسی نه انفعالی به مذاکرات برویم، آنها شعار دهند برای خودشان باغ و بستان بکارند و ما بگوییم اینها برای مصرف داخلی‌ خودشان است که اینها برای داخل ما خوب است که البته در صحنه جهانی و در معتقدات ما این نوع خام‌شدن‌ها هیچ جایگاهی ندارد.
وی در بخشی از سخنانش با اشاره به رعایت خطوط قرمز، گفت: در این باره همه بزرگان و خطبای دیگر نماز جمعه هم تذکرات لازم را دادند اما بنده از این دید می‌گویم که باید پایگاه‌های امنیتی و نظامی ما مورد توجه قرار گیرد که اگر خدای نکرده آنها دست‌شان برای بازرسی‌های غیرمتعارف باز باشد و هر وقت و هر مکانی که به خیال‌ خودشان مشکوک شدند دسترسی بازرسی داشته باشند، ذلت آشکار، امری خلاف شرع و حماسه 36 ساله ملت ایران است که همانگونه که سردار سلامی جانشین فرمانده سپاه گفته‌اند یک تجاوز آشکار است. خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: کدام کشور این اجازه را می‌دهد و این ذلت را می‌پذیرد که کسانی که قصد هویت و حیثیت آنها را کرده‌اند آزاد بگذاریم و به منافع ما دسترسی داشته باشند؛ تعجب ما از بعضی از مسئولین در این است که در توجیه این مطلب گفته‌اند که آنها بیایند ما اجازه نمی‌دهیم، اگر می‌توانید اجازه ندهید شما نماینده یک ملت غیور هستید همانجا بایستید و قبول نکنید اینکه قبول کنید و بعدا نگذارید آنها هم می‌گویند ما عهدشکنیم گرچه چنین عهدی هم باشد عهد نیست، این استراتژی دین و قرآن ما است و این تعهد نه قانونی است و نه شرعی و نه مورد قبول نظام و ملت است.
حجت‌الاسلام صدیقی در بخش پایانی سخنانش خطاب به کشورهای غربی با بیان اینکه شما از قشون مسلح ما بی‌خبر هستید و خداوند متعال به همین شن‌های بیابان طبس فرمان داد که ما یک گلوله هم مصرف نکردیم و یک شهید هم ندادیم و آنها مفتضح شدند و این وعده خداوند است، گفت: این مملکت، مملکت اهل بیت است، ما نگران چه چیزی هستیم که انفعالی برخورد می‌کنیم؟ این رفت و آمدهای مشکوک آمریکایی‌ها مورد توجه مسئولین باشد، مردم را به شبهه نیاندازید، امور ناگفتنی برای مردم وجود ندارد و پس پرده به مردم گفته شود و اعتماد مردم جلب شود.
وزیر بهداشت: 90 درصد سرطان‌های ریه به دلیل افزایش مصرف دخانیات است
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید حسن هاشمی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، به ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و یادآور شد: در این سیاست‌ها، تاکید شده بود طرح‌های بزرگ، پیوست سلامت داشته باشند، اما متاسفانه برای طرح‌های بزرگی همچون مسکن مهر، شهرک‌های بزرگ و اتوبان‌ها به موضوع سلامت و تجهیزات توجه نشده است. در مورد توسعه صنعت و کشاورزی نیز همین‌طور است. برای مثال اقدامات انجام‌شده در پروژه پارس جنوبی در عسلویه بسیار ارزشمند است اما مردم آن منطقه حق دارند که نفس راحت بکشند و باید به سلامت آنها توجه شود.
وزیر بهداشت سلامت را یک موضوع فرابخش و ملی خواند و عنوان کرد: همه قوا و دستگاه‌ها باید نقش خود را در موضوع سلامت ایفا کنند. البته بخشی از موضوع سلامت نیز به جامعه برمی‌گردد و باید بپذیریم که مسئله پیشگیری، مهم است. امروز بیش از 25 میلیون نفر در ایران اضافه وزن دارند در حالی‌که ما پیش از این، چنین معضلی را نداشتیم؛ چراکه سبک زندگی ما به این شکل نبوده است. بسیاری از ایرانی‌ها از فشار خون بالای خود بی‌خبرند. اگرچه بخشی از این مشکل، وراثتی است اما بخش دیگر آن، به مصرف بالای نمک، شکر و نوع روغن مربوط می‌شود که به بیماری، گرفتگی‌ رگ‌ها و سکته می‌انجامد.
هاشمی با بیان اینکه این مسئله، فشار زیادی را به بودجه دولت و خانواده‌ها وارد می‌کند، گفت: اگر به بهداشت توجه شود نیازی به افزایش تخت‌های بیمارستانی نیست. اگر کسی سیگار می‌کشد، نباید به خانواده و اطرافیان ضرری وارد کند. 90 درصد سرطان‌های روزافزون ریه، به دلیل افزایش مصرف دخانیات است اما واقعا دولت نمی‌تواند در این زمینه کاری انجام دهد و فقط اراده افراد است که می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود.
وزیر بهداشت افزود: ما در ابتدای آغاز به کار دولت، با بحران دارو مواجه بودیم اما امروز دارو به اندازه لازم وجود دارد؛ هم به دلیل پوشش بیمه و هم به دلیل دسترسی بیشتر. خوشبختانه کمبود داروها از 300 دارو، به کمتر از 27 دارو رسیده است و تعداد زیادی از داروها تحت‌پوشش بیمه قرار گرفتند. همچنین، بیش از 9 میلیون ایرانی بیمه شدند و آرزوی چند 10 ساله جامعه، برآورده شد.
هاشمی تصریح کرد: واقعیت این است که باید دفترچه بیمه به منزله پول نقد و برگه آن به منزله اوراق اعتباری باشد که مجلس و دولت در این زمینه، تلاش خواهند کرد. ما حدود 10 میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم که تلاش می‌کنیم طی 6 ماه آینده تحت پوشش برنامه‌های بهداشت و بیمه درمانی قرار بگیرند. امروز برای حدود هر 6 هزار نفر یک پایگاه و برای هر 40 تا 50 هزار نفر، یک مرکز درمانی ایجاد شده است که این کار را از مشهد مقدس و برای یک میلیون و 200 هزار نفر از مردم محروم در حاشیه مشهد شروع کردیم و تلاش می‌کنیم آن را در سراسر کشور اجرا کنیم.
وی با اشاره به سلامت دهان و دندان عنوان کرد: از ابتدای امسال، اقدامات موثری برای پیشگیری از خرابی دندان‌ها شروع شده است. اگر ما به سنت رسول‌الله‌(ص) عمل می‌کردیم، امروز دیگر تعداد دندان‌های خراب بچه‌های ما بیش از بچه‌های کشورهای اطراف نبود. متاسفانه ما در بهداشت دهان بسیار ضعیف هستیم و حتی یک دختر بچه 12 ساله روستایی، هیچ دندانی ندارد.
وزیر بهداشت یادآور شد: در طی سال گذشته، بازارهای کاذبی که در اطراف بیمارستان‌ها ایجاد شده بود، برچیده شد و امکانات در اختیار مناطق محروم قرار گرفت. 4 هزار پزشک متخصص به مراکز درمانی در شهرهای زیر 20 هزار نفر، اضافه شدند که با کمترین هزینه، به بیماران خدمت می‌کنند. در سیستان و بلوچستان، 44 درصد پزشک مورد نیاز وجود داشت که امیدواریم با توسعه آموزش پزشکی، کمبودها را جبران کنیم.
هاشمی با تاکید بر لزوم ترویج زایمان طبیعی در کشور متذکر شد: آمار سزارین در ایران بسیار بالاست و هدف‌گیری ما این است که سالانه 5 درصد از این آمار کم کنیم. زایمان طبیعی باعث افزایش طول عمر مادر و سلامت نوزاد می‌شود. امروزه آمار سزارین در آمریکا و اروپا، یک‌سوم ایران است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران: مدیریت شهری آمادگی مدیریت و بازسازی پارک پردیسان را دارد
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی چمران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، گفت: شوراها مدیریت‌های محلی هستند که از حکومت مرکزی و سیاست‌های کلی جدا بوده و به صورت مستقل در مسیر سیاست‌های نظام و دولت، مدیریت محلی را برعهده دارند که در حقیقت این کار، سپردن کارِ مردم به خود مردم است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تلاش، فکر و مبنای ما بر مبنای تفکر جهادی است، اضافه کرد: تلاش ما بر اصلاح حمل و نقل عمومی و استفاده هر چه بیشتر از متروست که فعالیت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است تا خطوط متروی تهران به پایان برسد و سرعت ساخت مترو هتل‌ها از سرعت ساخت جهانی آن بیشتر است.
وی اضافه کرد: میزان سرانه فضای سبز تهران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، 2/2 متر بوده است که در سال 84، به 5/8 متر و الان 12/5 مترمربع است؛ البته این میزان جدای از 38 هزار هکتار کمربند سبز تهران است، استاندارد برای تهران 15 متر مربع است ولی ما در برنامه دوم باید به 17/5 متر مربع برسم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در موضوع بوستان‌های جنگلی، 1400 هکتار فضای جنگلی در شمال بزرگراه شهید بابایی به رهنمود مستقیم رهبر معظم انقلاب در 17 اسفند آزادسازی شد که شهرداری و مدیریت شهری تهران، ظرف سه روز این بوستان را در اختیار گرفتند و در مدت کوتاه تا 13 فروردین آماده کردند و در اختیار مردم قرار دادند؛ ما هم نام آن را بوستان «یاس فاطمی» گذاشتیم چون در سالی بود که مزین به نام حضرت زهرا‌سلام‌الله‌علیهاست.
چمران تصریح کرد: امیدواریم سازمان حفاظت محیط زیست پارک پردیسان که در میان شهر است را برای استفاده عموم ملت آزاد کند و ما آمادگی مدیریت و بازسازی آن را داریم.