kayhan.ir

کد خبر: ۴۲۵۰۵
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۹

اظهارات متناقض مسئولان درباره حذف یارانه نقدی

در حالی که یک مسئول وزارت رفاه از حذف یارانه برخی افراد از ابتدای سال جاری خبر داده سخنگوی دولت این موضوع را تکذیب کرده است.


روز گذشته سرپرست دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت کار و رفاه در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که تاکنون چه گروه‌هایی به طور کامل از دریافت یارانه نقدی حذف شده‌اند، گفت: تاکنون هیچ گروهی حذف نشده‌اند، اما برخی افراد که میزان دارایی و درآمدشان مشخص بود، از ابتدای سال 94 حذف شدند، اما به طور کلی پیشنهاد حذف تمام اقشار پردرآمد در فرمولی معین خواهد شد.
احد رستمی در پاسخی دیگر مبنی بر اینکه از چه ماهی می‌توان امیدوار بود که یارانه اقشار پردرآمد حذف شود، گفت: از اردیبهشت ماه سعی داریم یارانه افراد قطعی شده را برای حذف به دولت پیشنهاد کنیم.
وی افزود: در حال تکمیل بانک‌های اطلاعاتی خانوار با هماهنگی دیگر دستگاه‌ها هستیم که بر اساس این هماهنگی‌ها، فرمول دارایی خانوار که حد نصاب دریافت یارانه خواهد بود، معین می‌شود.
این مقام مسئول در وزارت رفاه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه میزان درآمد را برای حذف یارانه خانوار در نظر گرفته‌اید، گفت: در مناطق و شهرها میزان درآمد و دارایی متفاوت است که در نهایت جزئیات آن به طور مفصل اعلام خواهد شد.
رستمی در برابر این سوال که آیا از اردیبهشت‌ماه یارانه اقشار پردرآمد حذف خواهد شد، تصریح کرد: حتما حذف یارانه اقشار پردرآمد دردستور کار بوده و بر اساس الزام قانون، انجام خواهد شد.
اما چند ساعت از اظهارات مسئول فوق نگذشته بود که شبکه خبر به نقل از محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت خبر حذف یارانه 5 گروه درآمدی را تکذیب کرد.
اما تکذیب فوق چندان از سوی رسانه‌ها جدی گرفته نشد تا جایی که حتی خبرگزاری مهر با این تیتر که یارانه نقدی 5 گروه درآمدی ناگهان حذف شد نوشت: حذف یارانه نقدی 5 گروه درآمدی به تشخیص دولت و بر اساس مصوبه مجلس صورت گرفته است.
از سوی دیگر مسعود کاووسی مدیر روابط عمومی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، هم این خبر را نه تکذیب و نه تایید کرد اما گفت: بر اساس قانون بودجه سال 94، مسئول شناسایی و حذف یارانه‌بگیران پردرآمد وزارت تعاون است و اطلاعات، سوالات و پاسخ ابهامات را از وزارت تعاون و سخنگوی دولت باید دریافت کنید و سازمان هدفمندی یارانه‌ها در این زمینه پاسخگو نخواهد بود، زیرا فقط یک سازمان اجرایی است.
لازم به ذکر است حذف یارانه ایرانیان مقیم خارج از سال گذشته آغاز شده بود.
اخیرا هم گفته شده که یارانه نقدی پزشکان، وکلا، صاحبان ماشین‌های لوکس، صاحبان صرافی‌ها و اعضای هیئت مدیره بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی حذف شده است.
اگر این خبر صحت داشته باشد سوالی که مطرح می‌شود اینکه اولا مبنای حذف یارانه این افراد چه بوده و دولت چه سقف و کفی را برای حذف یارانه یا استحقاق دریافت یارانه در نظر گرفته است و آیا عناوین شغلی دلیل مناسبی برای حذف یارانه یا دریافت آن است؟
خاطرنشان می‌شود حذف یارانه نقدی ثروتمندان تکلیف قانونی مجلس شورای اسلامی به دولت است و دولت از سال گذشته باید این تکلیف را اجرا می‌کرد.