kayhan.ir

کد خبر: ۴۲۱۹۰
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۲

روحانی: 5+1 بیشتر از ما به توافق نیاز دارد

رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: ما نیازمند توافق نیستیم و 1+5 بیشتر از ما به آن نیاز دارد و مهم‌ترین هدف ما این است که به دنیا اعلام کنیم تهمت‌هایی که به ما زدند واهی بوده است.
رشت - خبرنگار کیهان :

حجت‌الاسلام حسن روحانی در جمع خبرنگاران در استانداری گیلان با اشاره به اتخاذ تصمیمات این سفر گفت: این تصمیمات در چند جلسه بررسی و برای آنها از جمله راه‌آهن تصمیمات خوبی اتخاذ شد و امیدواریم تا سال آینده مردم شاهد اجرای این پروژه باشند.
روحانی ادامه داد: اتصال راه‌آهن به انزلی انجام می‌شود و مسیر آستارا که به قفقاز و کشورهای اروپای شرقی وصل می‌شود عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود و امیدوارم بتوانیم اعتبار لازم را برای آن فراهم کنیم و دولت این طرح را دنبال می‌کند.
ساخت بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی
 با 22 پست اسکله
وی درباره 11 کیلومتر آزاد راه رشت‌ ـ‌ قزوین گفت: این پروژه با 900 تا یک‌هزار میلیارد تومان هزینه عملیاتی می‌شود و بندر کاسپین می‌تواند برای دریای خزر با 22 پست اسکله بندر بزرگی باشد و امیدواریم چهار پست اسکله آن تا اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد.
رئیس جمهور به طرح‌های دیگر گیلان اشاره کرد و افزود : در این سفر 795 میلیارد تومان برای 18 طرح و پروژه قرار دادیم که در سال جاری یا سال آینده اجرایی می‌شود و به قول‌های خود عمل می‌کنیم.
اگر توافق نشود سازمان تحریم باقی نمی‌ماند
روحانی درباره توافق هسته‌ای اظهار داشت : ما نیازمند این توافق نیستیم و 1+5 بیشتر از ما به آن نیاز دارد و مهم‌ترین هدف ما این است که به دنیا اعلام کنیم تهمت‌هایی که به ما زدند واهی بوده و دنیا اعتراف کند مردم ایران حق دارند از فناوری هسته‌ای و صلح‌آمیز استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه سازمان تحریم به صورت قبلی نمی‌تواند ادامه یابد، گفت: اگر توافق نشود سازمان تحریم باقی نمی‌ماند و توافق شدن به نفع همه است و امیدواریم به توافق عزت‌مندانه که منافع ملی در آن تامین می‌شود برسیم.
رئیس جمهور درباره مسایل فرهنگی استان خاطر نشان کرد: تصمیم گرفتیم کتابخانه مرکزی رشت تکمیل شود و امسال تالار مرکزی نیز تکمیل می‌شود و طرح‌های نیمه تمام در کشور بسیار زیاد است که باید به بخش خصوصی واگذار شوند و با بودجه فعلی کشور بهره‌برداری از آنها امکانپذیر نیست.
روحانی در جلسه شورای اداری استان گیلان
رئیس جمهور کشورمان در این جلسه وظیفه دولت را ایجاد فضای امن برای فعالیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران دانست و گفت: سپردن کارها به دست مردم و زدودن مقررات اضافی از اهمیت زیادی در روند توسعه کشور برخوردار است.
وی افزود: فساد با شعار، دستگیری و زندانی کردن از بین نمی رود بلکه باید راه فساد را بست. کاستن از مقررات و شفافیت در اطلاعات، لازمه مبارزه با فساد است. همه اطلاعات باید شفاف و در اختیار همگان قرار گیرند و حرکت به سمت دولت الکترونیک در این راستا از اهمیت زیادی برخوردار است.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه «باید سود تسهیلات بانکی متعادل شود» اظهار داشت: نرخ سود تسهیلات بانکی باید همزمان با کاهش نرخ تورم، کاسته شود و متعادل گردد.
روحانی بیکاری را معضل بزرگ کشور دانست و تاکید کرد: باید در سال جدید با حرکت به سمت رونق اقتصادی، برای رفع این معضل تلاش کنیم چرا که با رونق اقتصادی، نشاط، درآمد، رفاه و اشتغال می آید.
روحانی در جمع علما و ایثارگران
‌حجت الاسلام حسن روحانی در جمع علما، ایثارگران و برگزیدگان استان گیلان گفت: جبهه دیپلماسی ما ادامه جبهه جنگ و جبهه جنگ، ادامه جبهه انقلاب و نهضت اسلامی بود و این یک خط واحد است.
وی با تاکید بر این‌که «سرداران دیپلماسی ما همانند دوران جنگ در برابر قدرتهای جهانی ایستاده اند»، افزود: این مسئله مهم نشان می‌دهد که ما می‌توانیم برای رسیدن به موفقیت، راه کوتاهتر و کم هزینه‌تری را انتخاب کنیم و وظیفه نخبگان و برگزیدگان هر استان، انتخاب راههای کوتاهتر و کم هزینه‌تر برای رسیدن به اهداف متعالی کشور است.
رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت نقد و انتقاد دلسوزانه در تقویت نظام اظهار داشت: منتقد دلسوز عین حامی دلسوز است چرا که منتقدی که دلسوزانه حرف بزند و نکته‌ای را بیان کند، در مسیر تقویت نظام گام برمی دارد.
وی  با اشاره به اینکه «البته نقد با به دنبال هوچی‌گری بودن متفاوت است»، گفت: نقد دلسوزانه به نفع کشور و نظام است و در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به سال همدلی و همزبانی نامگذاری شده باید از منافع شخصی و جناحی بخاطر منافع ملی و منافع کشور گذشت.
روحانی: راه‌آهن گیلان دریای خزر را
 به دریاهای آزاد متصل می‌کند
رئیس جمهور کشورمان پس از بازدید از طرح توسعه مجتمع بندری کاسپین و طرح تقاطع غیرهم‌سطح منطقه آزاد انزلی، اظهار داشت: قرار است این بندر با ۲۲ پست اسکله تجهیز شود و ما باید از مسیر دریای خزر برای حمل و نقل کالا حداکثر بهره برداری را انجام دهیم.
وی جمعیت و قدرت اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر را مورد اشاره قرار داد و با تأکید بر اینکه بندر انزلی می‌تواند به هاب ترانزیت منطقه تبدیل شود، افزود: تجارت میان این کشورها اهمیت زیادی دارد و فعال‌شدن راه‌آهن می‌تواند دریای خزر را به دریاهای آزاد متصل کند.
بازدید رئیس جمهور از اسکله کاسپین انزلی
حجت‌الاسلام حسن روحانی از اسکله و موج‌شکن کاسپین در منطقه آزاد انزلی بازدید کرد.
تعداد پست‌های اسکله‌ای موج‌شکن ۲۲ پست است که قابلیت پهلوگیری شناورهای تا ۱۲هزار تن را دارد.
طول موج شکن شرقی دوهزار و ۶۶۲ متر و غربی دوهزار و ۴۳۵ متر است و میزان پیشرفت موج‌شکن‌ها ۵۵درصد است.
همچنین رئیس جمهور  در جمع مدیران منطقه آزاد انزلی و استاندار گیلان آخرین وضعیت توسعه منطقه آزاد انزلی را بررسی کرد.
گفتنی است رئیس جمهور، پس از پایان پانزدهمین سفر استانی  دولت یازدهم به استان گیلان، روز پنجشنبه رشت را به مقصد تهران ترک کرد.