kayhan.ir

کد خبر: ۴۲۱۷۳
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
صندوق بین‌المللی پول:

عربستان امسال با کسری بودجه بزرگی مواجه می‌شود

کارشکنی سعودی‌ها در بازار نفت و تجاوز وحشیانه آنها به یمن بالاخره کار دست سران عربستان داد تا حدی که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد این کشور امسال با کسری بودجه بزرگی مواجه می‌شود.

به گزارش العالم، این صندوق علت کسری بودجه فوق را کاهش قیمت نفت و همچنین درگیری‌ها و بحران‌های منطقه‌ای اعلام کرده است.
عربستان از حدود یک ماه پیش با تجاوز وحشیانه به یمن روزانه ده‌ها بمب و موشک بر سر مردم بی‌گناه یمن فرو می‌ریزد.رژیم سعودی در عین حال با دلارهای نفتی خود سال گذشته مقام اول خرید اسلحه را در خاورمیانه کسب کرد.
به گزارش تسنیم، انستیتوی بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم (سیپری) که از سال 1966 در زمینه بررسی بودجه‌های نظامی کشورهای جهان تحقیق می‌کند در این زمینه اعلام کرد: بودجه‌های نظامی در سطح جهان کاهش یافته است ولی عربستان بودجه نظامی خود را 17 درصد افزایش داد.
بر اساس این گزارش، عربستان در سال 2014 برای خرید اسلحه 80 میلیارد و 800 میلیون دلار هزینه کرد.
سیپری خاطرنشان کرد: چین، روسیه و عربستان پس از آمریکا بیشترین بودجه را به خرید اسلحه اختصاص داده‌اند؛ البته در این بین هیچ کشوری از میان 15 کشور اول جهان که دارای بیشترین بودجه نظامی هستند، همچون عربستان بودجه نظامی خود را 17 درصد افزایش نداده است.
همچنین عربستان در بازار نفت نیز همزمان با افزایش بی‌سابقه تولید نفت خود در 30 سال اخیر اقدام به کاهش شدید قیمت نفت برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران کرده است.
در زمینه افزایش بی‌سابقه تولید نفت سعودی خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، گزارش داد: بنا به آمار ارائه شده از سوی دولت عربستان به سازمان کشورهای صادرکننده نفت، این کشور در ماه مه سال جاری تولید نفت خود را 658/8 هزار بشکه در روز افزایش داده است.
این میزان افزایش در تولید نفت عربستان در 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
بر اساس این آمارها عربستان، به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک، در ماه می به طور متوسط روزانه 10/294 میلیون بشکه نفت تولید کرده است که از 10/2 میلیون بشکه نفت روزانه تولیدی این کشور در آگوست سال 2013 نیز فراتر رفته است.
فقر در جهان کاهش نمی‌یابد
رئيس صندوق بین‌المللی پول با اشاره به رشد اقتصادی نامتوازن جهان تاکید کرد با این رشد نمی‌توان فقر را کاهش داد.
کریستین لاگارد که یکی از سخنرانان یک نشست اقتصادی بود، درباره ناچیز بودن رشد اقتصادی جهان هشدار داد و گفت: خبر خوب برای ما این است که رشد اقتصادی جهان ادامه یابد. خبر نه چندان خوب نیز آن است که رشد اقتصادی جهان، به طور میانگین و نامتوازن باشد.
مدیر کل صندوق بین‌المللی پول که یکی از معتبرترین منابع ارزیابی و پیش‌بینی وضع اقتصادی جهان به حساب می‌آید، تصریح کرد رشد اقتصادی که اکنون در سطح جهان وجود دارد، اصلا خوب نیست و با این میزان رشد اقتصادی نمی‌توان بیکاری فزاینده در جهان را کاهش داد.
همچنین با این میزان رشد اقتصادی نمی‌توان درآمد طبقات متوسط جامعه را افزایش داد تا به سطح رفاه مناسبی برسند و از همه بدتر، با این میزان رشد اقتصادی نمی‌توان میزان فقر در جهان را کاست.
صندوق بین‌المللی پول به‌عنوان یکی از شناخته‌ شده‌ترین نهادهای وابسته به سازمان‌ملل، مسئولیت تنظیم نظام پولی و مالی جهانی را بر عهده دارد در همین باره خاطر نشان کرده است رشد اقتصادی بالا در جهان نیز در گرو اجرای سیاست‌های گشایش پولی و بالا بردن قدرت خرید مردم است.
این نهاد در این خصوص، آلمان را به‌عنوان اقتصاد نخست اروپا، آماج انتقادات خود قرار داد که از نظر سرمایه‌گذاری، عملکرد خوبی ندارد.
کریستین لاگارد، مدیرکل صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: دیگر به یونان برای بازپرداخت بدهی‌هایش مهلت نمی‌دهیم. به گزارش شبکه خبری فرانس 24، کریستین لاگارد در کنفرانسی خبری در حاشیه نشست مشترک صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی که در واشنگتن برگزار شده است، گفت وام‌هایی که صندوق بین‌المللی پول به یونان پرداخت کرده است حاصل سپرده‌گذاری‌های بین‌المللی است، یعنی از پول‌هایی است که کشورهای از نظر مالی فقیرتر از یونان پرداخت شده است.
از همین رو، عزت یک کشور در این است که به تعهدات مالی‌اش عمل کند. کریستین لاگارد در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اصلاحات ساختاری در اقتصاد یونان پرداخت و گفت: ماهیت این اصلاحات می‌تواند فراخور خواست اکثریتی که اکنون در یونان در قدرت هستند تغییر کند اما باید اهداف و تعهدات مالی نیز در نظر گرفته شود و به آنها عمل شود.
این در حالی است که یونان قرار است تا تابستان امسال حدود 10 میلیارد یورو از بدهی‌های سررسید شده‌اش را بازپرداخت کند. اما اگر این کشور نتواند وام دیگری از وام‌دهندگان بین‌المللی به ویژه صندوق‌ بین‌المللی پول دریافت کند قادر به بازپرداخت اقساط این وام‌ها نخواهد شد.
گفتنی است سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول طی سال‌های طولانی فقط منجر به ثروتمندتر شدن بخش کوچکی از جهان و فقیرتر شدن بخش اعظمی از کشورها شده است.