kayhan.ir

کد خبر: ۴۱۸۳۶
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸

پیشنهاد «احمد شاکری» به مسئولان فرهنگی درباره نمایشگاه کتاب تهران(اخبار ادبی و هنری)

احمد شاکری نویسنده و منتقد ادبی، معتقد است نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از کارکرد فرهنگی خودش دور و به یک فروشگاه کتاب تبدیل شده است، این درحالی است که برای معرفی و فروش کتاب، می توان از راهکارهای ساده‌تر و کم هزینه‌تری استفاده کرد.


 این نویسنده در گفت وگو با کیهان اظهار داشت: برگزار کننده های نمایشگاه کتاب همواره روی آمار بازدیدکنندگان و فروش کتاب ها تمرکز دارند. این باعث شده که نمایشگاه کتاب تهران به جای یک نمایشگاه به فروشگاه کتاب تبدیل شده و کارکردهای فرعی و اصلی آن جابجا شده است.
وی افزود: محدود کردن کارکرد نمایشگاه کتاب به معرفی، تبلیغ و فروش کتاب، هزینه‌های زیادی ازجمله نیاز به صرف وقت و تردد برای بازدیدکنندگان و بویژه بازدیدکننده‌های شهرستانی در پی دارد. این درحالی است که این کارکرد، با روش های دیگری قابل اجراست، بدون اینکه این همه هزینه به علاقه مندان کتاب متحمل کند.
نویسنده کتاب «عریان در برابر باد» پیشنهاد داد: باید فضایی مانند سایت آمازون هم در ایران ایجاد شود که مردم بوسیله آن بتوانند بدون نیاز به سفر و صرف زمان بسیار زیاد برای جست و جو در نمایشگاه، به کتاب های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. وی ادامه داد: سوال این است که اگر چنین شبکه‌ای در سراسر کشور بوجود بیاید، آیا باز هم شاهد حضور این حجم از بازدید کننده در نمایشگاه کتاب تهران خواهیم بود؟ بدون شک آمار خیلی کاهش خواهد یافت.
شاکری بیان داشت: اگر چنین ساختاری ایجاد شود، نمایشگاه کتاب تهران تازه به موضوع اصلی خودش خواهد رسید. موضوع اصلی این نمایشگاه، تعاملات فرهنگی در حوزه کتاب با حضور نویسندگان، ناشران و مخاطب ها است. این درحالی است که این موضوع مهم اصلا توسط مسئولان فرهنگی کشور جدی گرفته نمی‌شود و نتیجه‌اش این شده که نمایشگاه همواره دچار نوعی روزمرگی است.