kayhan.ir

کد خبر: ۴۱۳۷۰
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲

اندیشکده بروکینگز: آتش جنگ یمن دامن عربستان را می‌گیرد

اندیشکده معروف آمریکایی طی گزارشی هشدار داد حمله جنگنده‌های عربستان به یمن باعث می‌شود درگیری و جنگ علاوه بر عربستان دامن بحرین را هم بگیرد.

تجاوز عربستان به یمن که با هدف جلوگیری از پیشروی انقلابیون این کشور صورت گرفته است تاکنون نتیجه‌ای برای متجاوزان در بر نداشته است. البته اگر کشتن نزدیک به 900 شهروند یمنی که 180 نفر از آنها کودک بوده‌اند را پیروزی به حساب آورد می‌توان عربستان را پیروز این میدان معرفی کرد. این جنگ برای سعودی‌ها تبعات زیادی داشته و در آینده نیز خواهد داشت. درگیری مردم شرق عربستان با ماموران امنیتی و نارضایتی آنها از حمله به یمن تنها جرقه اولیه اعتراضات به این تجاوز عربستان است. در این ارتباط اندیشکده آمریکایی بروکینگز در گزارشی از احتمال سرایت جنگ در یمن به عربستان و بحرین خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، این اندیشکده آمریکایی نوشت:«جنگ یمن به استان الشرقیه عربستان کشیده شده است. آخر هفته قبل شاهد درگیری‌های مسلحانه بین نیروهای امنیتی سعودی و شیعیان در منطقه العوامیه بودیم.» بروکینگز درباره تاثیر حملات سعودی‌ها به یمن نیز نوشت: «حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد سعودی‌ها شیعه هستند که اغلب آنها در منطقه غنی نفتی استان الشرقیه در کناره خلیج فارس حضور دارند. مقامات سعودی می‌توانند خشونت(احتمالی در این مناطق) را کنترل کنند اما دهه‌ها تلاش برای رفع و پرداختن به خشم شیعیان شکست خورده است.» این اندیشکده در پایان گزارش خود تاکید کرد: «آشوب و ناآرامی می‌تواند به گذرگاه «ملک فهد» (پل عربستان سعودی و بحرین) و از آنجا به داخل کشور همسایه بحرین  گسترش یابد.» در همین ارتباط مقامات انصارالله یمن ضمن تهدید آل سعود هشدار دادند که توانایی پاسخ به حملات سعودی‌ها را دارند. «مهند محمد السلامی» یکی از رهبران جنبش انصارالله یمن در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه «این جنبش قدرت هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی و مناطق اقتصادی عربستان را دارد»، گفت: «انصارالله صدها موشک و سامانه پیشرفته از هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری دارد که هر زمان بخواهد آنها را در هر موقعیتی علیه عربستان به کار خواهد گرفت.» وی افزود: «عربستان از پیشرفت‌های نظامی اخیر انصارالله در یمن هراس دارد، چرا که کمیته‌های انقلابی و مبارزان یمنی موفق شدند تروریسم را در استان عدن سرکوب کنند.»
بسیج مردمی علیه عربستان
ادامه حملات وحشیانه عربستان اما قبایل یمنی را با یکدیگر علیه سعودی‌ها متحد کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس، اهالی «مناخه» در غرب صنعا با کمک شخصیت‌ها و شیوخ این منطقه کاروانی از کمک‌های مردمی اعم از نقدی و غیرنقدی شامل پوشاک و آذوقه برای نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی تدارک دیدند. مسئولان کاروان های امدادی تاکید کردند: «بیشتر جوانان مناطق جمهوری یمن آماده‌اند تا هر زمانی که «سید عبدالملک الحوثی» رهبر انصار الله اعلام کند به مقابله با تجاوز سعودی بروند.» این در حالی است که قبایل بنی حارث و حمدان نیز آمادگی فرزندان این قبیله برای ورود به درگیری و مقابله با هر تجاوز احتمالی عربستان علیه یمن را اعلام و تاکید کردند:«کمک‌‌های پرسنلی و تجهیزاتی به ارتش و کمیته‌های مردمی در صحنه درگیری با تروریست‌ها متوقف نمی‌شود.»
بحران شدید انسانی
از سوی دیگر  تجاوز سعودی‌ها به یمن وضعیت وخیمی بر این کشور حاکم کرده است. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در یمن وضعیت انسانی را در این کشور «بسیار بحرانی» و «اسفناک» توصیف کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه ، دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در صنعا، اعلام کرد:«هم اکنون وضعیت انسانی در یمن بسیار اسفناک است به ویژه آنکه این کشور ۹۰ درصد از مایحتاج غذایی خود را از خارج از کشور وارد می‌کند و هم اکنون تمامی مسیرهای هوایی، دریایی و زمینی به این کشور مسدود است.»  کمیته بین‌المللی صلیب سرخ «بمباران باند فرودگاه صنعا از سوی جنگنده‌های سعودی» را مهم‌ترین مشکل در زمینه ارسال کمک به یمن توصیف کرد.
در چنین شرایطی وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد، این کشور روند انتقال تسلیحات و صادرات نظامی به عربستان سعودی را با توجه به عملیات نظامی در یمن، تسریع می‌کند!
 از سوی دیگر با وجود تشدید حملات جنگنده‌های سعودی به یمن، نیروهای جنبش انصار الله توانستند اعضای القاعده و نیز افراد مسلح حامی «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن را از «معلا» در عدن بیرون رانده و چند دستگاه تانک و زره‌پوش و نیز مقادیری سلاح سنگین و نیمه‌سنگین را از آنان بازپس بگیرند. همچنین اعضای القاعده و حامیان مسلح «منصور هادی» از جاده ارتباطی لودر ــ زنگبار ــ عدن بیرون رانده شده و 15 نفر از آنان نیز به اسارت گرفته شدند.