kayhan.ir

کد خبر: ۴۱۰۸
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۷

ترفند تازه نظامیان مصر برای به قدرت رساندن رهبر کودتا

صدور فرمان تقدم برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بر انتخابات پارلمان در مصر، نگرانی‌ها نسبت به افزایش قدرت نظامیان در این کشور را دو چندان کرده است.

صدور فرمان تقدم برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بر انتخابات پارلمان در مصر، نگرانی‌ها نسبت به افزایش قدرت نظامیان در این کشور را دو چندان کرده است.
«عدلی منصور»، رئیس‌جمهور موقت مصر یکشنبه شب با استناد به قانون اساسی جدید این کشور، به کمیسیون انتخابات دستور داد ظرف سه ماه آینده، انتخابات ریاست‌جمهوری را برگزار کند، این در حالی است که طبق نقشه راه و اظهارات ارتش، مقرر بود ابتدا انتخابات پارلمانی برگزار شود.
این مسئله از آنجا حائز اهمیت است که باعث افزایش نفوذ و قدرت ارتش شده و به ویژه امکان به قدرت رسیدن ژنرال «السیسی»، فرمانده نظامیان مصر را بیش از پیش تقویت می‌کند.
طبق اظهارات منابع نزدیک به دولت مصر، ژنرال «السیسی» اکنون دارای محبوبیت نسبی در میان اقشار خاص جامعه این کشور است، بنابراین بهتر است تا از میزان این محبوبیت کاسته نشده، انتخابات ریاست‌‌جمهوری برگزار شود.
از سوی دیگر، رئیس‌جمهور جدید مصر می‌تواند تحت این شرایط از خلاء حاصل از نبود پارلمان نهایت بهره‌برداری را کرده و با وضع قوانین - هرچند موقت - مواضع خود را مستحکم‌تر کند.
مسئله مهم دیگر این است که، در صورت تقدم برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بر پارلمانی، رئیس‌جمهور می‌تواند با نظارت بر انتخابات پارلمانی، مسائل سیاسی کشور را پیش ببرد و این همان چیزی است که بسیاری از فعالان سیاسی مصر را نگران کرده است. این روزها موضوع تمایل «السیسی» برای رسیدن به پست ریاست‌جمهوری پنهان نیست چرا که مقامات رسمی از جمله حازم‌الببلاوی و حتی خود السیسی نیز آن را به زبان می‌آورند.
تحلیلگران تیزبین همان زمان که السیسی علیه «محمد مرسی» کودتا کرد پیش‌بینی چنین روزی را کرده و تاکید کرده بودند که وی با هدف رسیدن به قدرت دست به کودتای نظامی زده است.
در همین حال واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی «یورونیوز» نوشت، بخشی از جامعه مصر که تعدادشان کم نیست، با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری قبل از انتخابات پارلمانی مخالف‌اند.
این گزارش می‌افزاید: بسیاری از کارشناسان معتقدند تقدم انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند بر نتایج انتخابات پارلمانی اثر بگذارد چرا که احتمالا برخی نامزدهای انتخابات پارلمانی برای رای‌آوری بر نزدیکی خود با رئیس‌جمهور منتخب تاکید خواهند کرد!
گفتنی است مصر طی سه سال گذشته با فراز و فرودهای زیادی مواجه بوده است. این کشور به دنبال کودتای سال گذشته ارتش علیه مرسی، تنها رئیس‌جمهور قانونی و غیرنظامی این کشور به شدت ناآرام شده است. اوایل هفته جاری حدود 80 نفر از هواداران مرسی از سوی ارتش و نظامیان مصر قتل‌عام شدند. در این حوادث صدها نفر نیز مجروح و بازداشت شدند. کشورهای غربی به ویژه آمریکا که از دولت فعلی مصر حمایت می‌کنند، حاضر به محکوم کردن این جنایات نشدند.
این خشونت‌ها سرانجام صدای اعتراض «راشد الغنوشی»، رهبر جنبش اسلامگرای «النهضه» را نیز درآورد. به گزارش پایگاه خبری «الیوم السابع» الغنوشی در جریان گفت‌وگویی در کنفرانس اقتصادی داووس، خطاب به عمروموسی، گفته: «راه تغییر انتخابات است نه کودتا»؟!