kayhan.ir

کد خبر: ۴۰۰۶۵
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۶
در بیانیه پایانی مجلس خبرگان تاکید شد

فتنه خط قرمز مسئولان باشد

نمایندگان مجلس خبرگان در بیانیه پایانی تاکید کردند: مسئولان باید هماهنگ با بصیرتی که ملت بزرگ ایران در خنثی‌سازی فتنه 88 به کار گرفت؛ ضمن رعایت اصل شایسته‌سالاری، در حفظ نیروهای مخلص، وفادار به نظام و ولایت و خدوم بکوشند و فتنه را خط قرمز نظام اسلامی بدانند.

بیانیه پایانی هفدهمین اجلاس رسمى مجلس خبرگان رهبرى «دوره چهارم» در صحن این مجلس قرائت شد.
در بخشی از این بیانیه آمده است:  از مسئولان فرهنگی نظام جمهوری اسلامی به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد انتظار می‌رود با نظارت مستمر و دقت در تولید محصولات فرهنگی و مدیریت فضای مجازی، ضمن رفع نگرانی مراجع معظم، روحانیت و متدینین، در ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی بکوشند.
در این بیانیه همچنین تاکید شده است: بهبود اوضاع اقتصادى و معیشت مردم از امورى است که همواره دغدغه‏ دلسوزان نظام به خصوص مقام معظم رهبرى بوده و هست. مجلس خبرگان از دولت محترم مى‏خواهد تا با اجراى سیاست‏هاى اقتصاد مقاومتى، بسترسازى جهت رشد و پویایى اقتصاد ملى، فعال کردن هر چه بیشتر چرخ‏هاى تولید و صنعت، تأمین نیازهاى روزمره جامعه از کالاهاى داخلى و حل معضل بیکاری را در رأس برنامه‏هاى خود قرار دهند.
تمهیدات لازم برای
 حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر
در بیانیه خبرگان همچنین آمده است: مسئولان باید هماهنگ با بصیرتی که ملت بزرگ ایران در خنثی‌سازی فتنه 88 به کار گرفت؛ ضمن رعایت اصل شایسته‌سالاری، در حفظ نیروهای مخلص، وفادار به نظام و ولایت و خدوم بکوشند و فتنه را خط قرمز نظام اسلامی بدانند. هم‌چنین لازم است تمهیدات لازم برای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و ترویج این فریضه دینی، انجام شود.
خبرگان رهبری همچنین ضمن حمایت از تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده تاکید کردند: ما از تلاش‏هاى تیم مذاکره‌کننده‏ هسته‏اى، برای حفظ عزت و استقلال ایران اسلامى تشکر می‌کنیم و جدیت، دقت نظر، دشمن‌شناسى، شفافیت و رعایت تدبیر براساس خطوط ترسیم‌شده از سوى رهبر معظم انقلاب را در طول مذاکرات و تا رسیدن به اهداف عالیه‏ نظام مقدس جمهورى اسلامى خواهانیم.
در بخش دیگری از این بیانیه همچنین آمده است: از تلاش‌های گسترده و در خور تقدیر نیروهای مسلح ارتش و سپاه و تولیدات عزت آفرین در صنایع دفاعی و برگزاری رزمایش بزرگ رسول اعظم توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که نشانه ی اقتدار و عزت جمهوری اسلامی ایران است تقدیر و تشکر می‌نماییم.
حفظ پیش‌روندگی انقلاب
 ماموریت اصلی سپاه
فرمانده کل سپاه در جلسه دیروز مجلس خبرگان رهبری طی سخنانی اظهار داشت: حفظ پیش روندگی انقلاب ماموریت اصلی سپاه پاسداران است.
به گزارش فارس، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح دیروز در جلسه مجلس خبرگان رهبری، سخنرانی کرد.
فرمانده سپاه پاسداران ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را گرامی داشت و در ادامه پیرامون مأموریت‌های سپاه پاسداران در عرصه‌های نظامی، امنیتی، فرهنگی و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی به عنوان مأموریت اصلی، سخن گفت.
سردار جعفری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان و پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: مقام معظم رهبری در دیداری که در محضرشان بودیم فرمودند که حفظ انقلاب یعنی حفظ پیش روندگی انقلاب و همین مأموریت اصلی سپاه پاسداران است. تنها نیرویی که باید بتواند انقلاب را حفظ کند سپاه است.
صدور انقلاب وارد فصل جدیدی شده است
وی در ادامه گفت: با توجه به این مأموریت سپاه پاسداران باید پیرامون دستاوردهای انقلاب اسلامی سخن بگوییم. الحمدلله انقلاب اسلامی با سرعت خوبی در حال پیشرفت است و نمونه آن صدور روز افزون انقلاب اسلامی می‌باشد. مرحله صدور انقلاب اسلامی، امروز وارد فصل جدیدی شده است و یکی از مصداق‌های آن همین نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا است که می‌بینیم با استقبال خوبی در خارج از کشور مواجه بوده است.
فرمانده سپاه پاسداران در بخش دیگری از سخنان خود به فتنه 88 و پیامدهای آن برای کشور پرداخت و افزود: فتنه 88 داشت تهدیداتی را برای انقلاب اسلامی و کشور پدید می‌آورد که بحمدالله با قیام یکپارچه مردم در 9 دی توطئه معاندان نظام اسلامی خنثی شد.
جعفری همچنین بر ابعاد منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی و نقش تأثیرگذار انقلاب اسلامی تأکید  و تصریح کرد: حزب الله لبنان و مقاومت آن در برابر یکی از ارتش‌های مدعی جهان یعنی ارتش رژیم صهیونیستی از معجزات انقلاب اسلامی است و نفوذ قدرتمندانه نظام اسلامی به عنوان سکاندار در منطقه است.
نقش اثرگذار بین‌المللی انقلاب اسلامی
فرمانده سپاه در ادامه از نقش مستشاری جمهوری اسلامی در عراق و سوریه و پاکسازی مناطق عراق از گروه‌های تروریستی و داعش با کمک و مشاوره فرماندهان نظامی سپاه پاسداران را نیز یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی تحلیل کرد و افزود: امروز نه تنها فلسطین و لبنان بلکه مردم عراق و سوریه نیز به نقش اثر گذار انقلاب اسلامی اذعان دارند و در این زمینه قدردان ملت ایران هستند و علی رغم تبلیغات دشمن و راه انداختن بحث عرب و عجم آنچه شاهد آن هستیم نزدیک بیش از پیش دو ملت را شاهدیم.
سردار جعفری بر تفکر انقلابی برای مقابله با توطئه دشمنان داخلی و خارجی تأکید کرد و گفت: شعار نه غزه، نه لبنان در واقع دشمنی با اهداف بنیادین جمهوری اسلامی است اما وجود آزادی سیاسی که امروز در ایران اسلامی هست در خیلی از کشورهای مدعی دموکراسی وجود ندارد نباید موجب شود افراد در قالب‌های مختلف و توطئه‌های گوناگون، دستاوردهای انقلاب اسلامی را زیر سؤال برده و بر آن خدشه کنند.
وی همچنین از نقش عمیق بسیج در خنثی‌سازی فتنه‌ها نکاتی را بیان کرد و در ادامه از اقتدار نظامی و دفاعی نظام سخن گفت: اقتدار نظامی و دفاعی ما با تکیه بر پشتوانه مردمی، مرهون فناوری‌های روز افزون سپاه و خودکفایی در این عرصه‌ها می‌باشد که دشمنان علی‌رغم میل باطنی شان به آن اذعان دارند.
با آزادی تکریت داعش امکان مقاومت ندارد
سردار جعفری همچنین در حاشیه مجلس خبرگان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: با آزادی تکریت گروه تروریستی داعش در هیچ جای عراق امکان مقاومت ندارد و از این کشور محو خواهد شد.
فرمانده کل سپاه همچنین گفت: اگر دشمنان بخواهند جهالت‌های استراتژیک خود را بر علیه انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی عملی نمایند ما به سمت فروپاشی آنان پیش خواهیم رفت.
وی ادامه داد: راهبردهای ما قاطع و تمام‌کننده است. ما راه‌های دشمن را برای تحقق نیات متکبرانه و ظالمانه‌اش بسته‌ایم و بیش از هر زمان دیگر مبسوط کردیم.
انتخاب کارپردازان اول و دوم
در جلسه سوم هفدهمین اجلاس خبرگان و در جلسه غیرعلنی صبح دیروز آیت‌الله حسینی‌بوشهری کارپرداز اول و حجت‌الاسلام رئیسی کارپرداز دوم مجلس خبرگان شدند.
پیام‌های تبریک به آیت‌الله یزدی
رئیس مجلس خبرگان
به دنبال انتخاب قاطع آیت‌الله یزدی به عنوان ریاست مجلس خبرگان رهبری، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی انتخاب آیت‌الله محمد یزدی به عنوان رئیس جدید مجلس خبرگان رهبری را تبریک گفت.
همچنین اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با صدور پیامی این انتخاب را موجب دلگرمی دوستداران و دلبستگان انقلاب اسلامی دانست.
مجمع متخصصین نیز با صدور اطلاعیه‌ای انتخاب آیت‌الله یزدی به ریاست مجلس خبرگان را تبریک گفت.
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز طی بیانیه‌ای ضمن تقدیر از اعضای شورای خبرگان برای انتخاب آیت‌الله محمد یزدی به عنوان ریاست این شورا، تأکید کرد: سیاسیون آگاه باشند هرچه از مواضع امام و رهبری نظام فاصله بگیرند، میزان اعتماد علمای دین و نخبگان انقلاب نسبت به آنان کاهش می‌یابد.
آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری نیز در مصاحبه‌ای گفت: انتخابات روز سه شنبه این مجلس برای انتخاب رئیس خبرگان می‌تواند الگویی برای برگزاری دیگر انتخابات در کشور باشد هم دیروز و هم امروز رقابت بود اما رقابتی بسیار معقول.
وی اضافه کرد: انتخابات سه شنبه در دو مرحله برگزار شد که در تاریخ خبرگان نخستین بار است که انتخاب رئیس در دو مرحله انجام می‌شود اما بلافاصله پس از انتخاب رئیس، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به آیت‌الله یزدی تبریک گفت و در پی آن نیز آیت‌الله یزدی تشکر کرد که به این انتخابات معقول می‌گویند.
آیت‌الله خاتمی گفت: ما انتظار داریم در همه دوره‌های انتخابات بویژه انتخابات اسفند سال آینده برای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان به این شکل عمل شود، به عنوان کسی که 15 سال در مجلس خبرگان عضویت داریم فضا را بسیار با صفا و صمیمی می‌دانم.
سخنرانان میان‌دستور روز دوم
اجلاسیه خبرگان
در دومین روز اجلاس مجلس خبرگان، آیت‌الله سیدعبدالهادی حسینی شاهرودی با موضوع بررسی برخی معضلات اجتماعی مثل مسائل خانواده و ازدواج جوانان سخنانی ایراد کرد.
نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان در این راستا گفت: تشکیل یک نهاد کار آمد مردمی برای آموزش و ترویج مسائل اخلاقی، بهداشتی، ایمنی، روانشناسی و حقوق خانواده در پنج محور به زوج‌های جوان یک ضرورت است.
حجت‌الاسلام و المسلمین حیدری آل کثیری دومین سخنران پیش از دستور جلسه سوم نیز از حضور مردم کشورمان به ویژه مردم غیور استان خوزستان که با وجود آلودگی هوا و هجوم ریزگردها در راهپیمایی 22 بهمن حضور پیدا کردند تشکر و قدردانی کرد.
حجت‌الاسلام حسن عالمی عضو مجلس خبرگان و نماینده مقام معظم رهبری در وزارت جهاد کشاورزی نیز در نطق میان دستور خود گفت: گردش مالی غذای حلال، 650 میلیارد دلار است که می‌توان سود و منفعت خوبی برای کشورهای اسلامی تولید‌کننده غذای حلال داشته باشد.
حجت‌الاسلام دیرباز نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری نیز در نطق خود گفت: هرچه زندگی مسئولان ما ساده‌تر باشد قطعاً اثر‌گذاری بیشتری بر زندگی توده مردم خواهد داشت و تحمل مشکلات زندگی برای افراد فرودست جامعه و کسانی با مشکلات اقتصادی دست به گریبان هستند راحت‌تر خواهد بود.
آیت الله یزدی: در خبرگان رقابت نیست
همچنین آیت‌الله محمد یزدی رئیس‌مجلس خبرگان رهبری در اختتامیه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی رئیس‌فقید مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دوران مسئولیت آیت‌الله مهدوی کنی در وزارت کشور تصریح کرد: ایشان از طرف رؤسای 3 قوه جلسات مذکور را در وزارت کشور در زمان تصدی‌اش برگزار می‌کرد.
وی ضمن تشکر از همه اعضا یادآور شد: امیدوارم با دعای خیر شما بتوانم به وظایف خود در جایگاه ریاست مجلس خبرگان عمل کنم.
وی در ادامه تاکید کرد:‌بنده لازم می‌دانم تصریح کنم برخلاف رقابتی که در انتخابات دیگر وجود دارد، چنین چیزی در مجلس خبرگان وجود نداشته، ندارد و نخواهد داشت.
آیت‌الله یزدی با بیان اینکه انتخابات اخیر مجلس خبرگان در نهایت صفا، صمیمیت و صداقت برگزار شد، افزود: برخی هم کنار رفتند و بالاخره در دو دور انتخابات انجام شد.
رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بر اساس آئین‌نامه خبرگان اکثریت اعضا در اجلاسیه و انتخابات هیأت رئیسه شرکت کرده و این انتخابات به دور از رقابت‌ها، جناح‌گرایی و دسته‌بندی صورت گرفت.
وی مجلس خبرگان را مجلس علما و فضلا دانست و تاکید کرد: این مجلس تکیه‌گاه دین مردم است و از قداست خاصی برخوردار است.