kayhan.ir

کد خبر: ۴۰۰۵۷
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲
سردار کمالی خبر داد

جزئیات جدید معافیت دانشجویان انصرافی و سربازان فراری

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح توضیحاتی را در خصوص جزئیات بهره‌مندی دانشجویان انصرافی و سربازان فراری از معافیت ریالی، احتمال قطع یارانه مشمولان غایب، میزان تحصیلات ثبت‌نام‌کنندگان برای طرح جریمه ریالی و... تشریح کرد.

سردار موسی کمالی در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت طرح جریمه ریالی مشمولان غایب اظهار کرد: همانطور که اعلام شد، مهلت ثبت‌نام برای بهره‌مندی از این طرح تا پایان وقت اداری اسفند ماه امسال تمدید شده است و تاکنون برابر اطلاعات ما، بیش از ۲۵۰ هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، همچنین بعد از سال ۹۴، ثبت‌نام متوقف خواهد شد و مراحل رسیدگی به وضعیت افراد، دریافت وجه و صدور کارت آغاز می‌شود.
کمالی درباره اختصاص مهلت دوباره برای ثبت‌نام در سال آینده به متقاضیان گفت: پس از انجام مراحل ثبت‌نام و دریافت وجه، مجددا در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد. بنابراین درخواست ما از متقاضیان این است که تا پیش از اتمام سال، نسبت به درخواست خود، در دفاتر پلیس۱۰+ اقدام کنند.
وی با اشاره به برخی از ایراداتی که شورای نگهبان به لایحه بودجه ۹۴ گرفته است، خاطرنشان کرد: تا آنجا که ما اطلاع داریم، شورای نگهبان ایرادی به این بخش از قانون بودجه نگرفته و ان‌شاءالله جریمه ریالی مشمولان غایب دارای بیش از هشت سال غیبت در سال ۹۴ اجرایی خواهد شد.
کمالی درباره وضعیت بهره‌مندی دانشجویان انصرافی، ترک تحصیل ‌کرده، اخراجی و... از این قانون و اینکه گفته می‌شود هر دانشجویی که تحصیل را ترک کند، تاریخ اخذ آخرین مدرک تحصیلی‌اش به عنوان تاریخ آغاز غیبت محاسبه خواهد شد،‌ گفت: این موضوع نیازمند جزئیات بیشتری است که باید تشریح شود. از این رو نکته مهمی که باید توجه شود، تاریخ انصراف است. بنابراین تمام آن دسته از دانشجویان انصرافی که متقاضی ثبت‌نام طرح جریمه ریالی هستند باید توجه داشته باشند که تاریخ انصراف‌شان از تحصیل باید به قبل از شهریور سال ۹۳ بازگردد.
وی گفت: همچنین مدارک واحدهای تحصیلی پاس شده از سوی این دسته از متقاضیان نیز بررسی می‌شود. به عنوان مثال اگر یک متقاضی دانشجوی مقطع کارشناسی بوده باشد و تا پیش از شهریور ۹۳ نیز از تحصیل انصراف بدهد اما بیش از ۱۰۰ واحد را پاس کند بنابراین مدرک معادلی که برای این فرد صادر می‌شود،‌ مدرک مقطع کاردانی و تاریخ غیبت این فرد نیز نه از زمان اخذ مدرک دیپلم بلکه از زمان معادل‌سازی و اخذ مدرک کاردانی محاسبه خواهد شد.
کمالی تصریح کرد: اما ممکن است مشمولی در رشته‌ای تحصیل کند که در آن مقطع کاردانی وجود نداشته باشد بنابراین در این صورت آخرین مدرک تحصیلی وی همان مدرک دیپلم خواهد بود.
وی ادامه داد: نکته‌ای که لازم است بر آن تاکید شود، واجدین شرایطی که تا پایان سال ۹۴ بیش از ۸ سال و دارای بیشتر از آن باشند، می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند.
وی درباره اینکه آیا سربازان در حال خدمت نیز می‌توانند با پرداخت جریمه ریالی از خدمت سربازی معاف شوند، گفت: اگر فردی هم‌اکنون مشغول خدمت سربازی بوده اما پیش از آن دارای ۸ سال غیبت بوده باشد، می‌تواند با مراجعه به دفاتر پلیس۱۰+درخواست خود را ثبت کرده و از انجام مابقی خدمت سربازی‌اش معاف شود اما برای این دسته از این افراد تخفیفی به ازای ماه‌های خدمت کرده در نظر گرفته نخواهد شد و آنان باید همانند دیگر متقاضیان رقم‌های مصوب را پرداخت کنند.
جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره امکان بهره‌مندی سربازان فراری از پرداخت جریمه ریالی نیز گفت: تمامی آن دسته از سربازانی که ۸ سال یا بیشتر از تاریخ ترک یگان خدمتی‌شان گذشته باشد، می‌توانند برای پرداخت جریمه ریالی به جای سربازی استفاده کنند اما باید توجه داشته باشند که با توجه به اینکه این افراد مرتکب جرم شده‌اند باید پرونده‌شان به مراجع قضایی ارسال شده و پس از صدور رای دادگاه با پرداخت رقم جریمه از سربازی معاف شوند.
کمالی درباره نگرانی برخی از ثبت‌نام‌کنندگان برای در اولویت قرار گرفتن‌شان برای برخورد با سربازان غایب نیز گفت: بعضی‌ها نگرانند که پس از کسب مشخصاتشان آنان در اولویت برخورد با مشمولان غایب قرار گیرند، همانطور که ما توضیح دادیم، ما این مشخصات را داریم و گرفتن این اطلاعات تنها برای نحوه محاسبه مبلغ جریمه ریالی است.
وی درباره محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای مشمولان غایب نیز گفت: محدودیت‌هایی مانند عدم اجازه کسب وام، عدم صدور گواهینامه، عدم اجازه برای اشتغال در شرکت‌های دولتی و خصوصی و... برای این افراد در نظر گرفته شده اما ما به دنبال این هستیم تا با هماهنگی با نهادهای مسئول و در صورت تطبیق با قانون، یارانه این دسته از مشمولان غایب نیز قطع شود.
جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: به عنوان مثال ما آماری داریم که یک مشمول غایب دارای ۴ یا  ۵ فرزند است اما تکلیف سربازی خود را مشخص نکرده و از پول بیت‌المال نیز استفاده می‌کند بنابراین اگر قانون اجازه دهد و چنین چیزی وجود داشته باشد، امکان قطع یارانه مشمولان غایب نیز وجود دارد.