kayhan.ir

کد خبر: ۳۹۴۵۷
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۵

آمریکا قاتل «مایکل براون» را هم تبرئه کرد؛ مردم در ده‌ها ایالت به خیابان‌ها ریختند

همزمان با تبرئه یک پلیس قاتل دیگر در آمریکا، تظاهرات و ناآرامی علیه نبود عدالت در آمریکا، چندین ایالت این کشور را فرا گرفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مقام‌های قضایی وزارت دادگستری آمریکا اعلام کردند که «دارن ویلسون» مامور پلیس سفیدپوست سابق شهر فرگوسن که به دلیل شلیک به «مایکل براون» جوان ۱۷ ساله سیاه پوست و غیرمسلح آمریکایی از کار خود تعلیق و محاکمه شده بود، از تمام اتهامات تبرئه شد.
بیانیه وزارت دادگستری آمریکا ابراز می‌کند که هیچ‌گونه مدرک موثقی وجود ندارد که نشان دهد «براون» در زمان مورد اصابت قرار گرفتن گلوله دست‌های خود را به نشانه تسلیم بالا برده بوده است! در دسامبر(آذر) 2014 میلادی، «دارن ویلسون» مامور سفید پوست پلیس آمریکا با شلیک گلوله «مایکل براون» نوجوان سیاه پوست آمریکایی را در فرگوسن و به ضرب چند گلوله به قتل رساند. بسیاری از شهروندان فرگوسن هفته‌ها منتظر رای هیئت قضات این شهر مبنی بر تغییر حکم بی‌گناهی مامور پلیس بودند. به گفته شاهدان عینی این نوجوان سیاه‌پوست به نشانه تسلیم دستهای خود را بالا گرفته و مرتب می‌گفت «شلیک نکن». این مسئله موجب شد در ده‌ها تظاهراتی که مردم آمریکا برگزار کردند جمله «شلیک نکن» به نماد اصلی اعتراض‌ها در قالب شعار و تصویر تبدیل شود.
تظاهرات گسترده‌ای در شهر فرگوسن و ده‌ها ایالت دیگر آمریکا از جمله نیویورک، واشنگتن و می‌سی سی پی در اعتراض به اقدام‌های خشونت آمیز پلیس آمریکا نسبت به شهروندان این کشور برپا شد. برخی تصاویر و گزارش‌های منتشر شده حاکی است، در برخی شهرها اعتراض‌ها به خشونت کشیده شده و پلیس آمریکا شماری را بازداشت کرده است.