kayhan.ir

کد خبر: ۳۹۴۲۹
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵

کوتاه از ایران

ثبت‌‌نام در طرح حافظان قرآن
قم- خبرگزاری مهر: نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: طی سه سال اجرای طرح حافظان قرآن بیش از ۸۰۰ هزار نفر در ۱۱ رشته از جمله حفظ ترتیبی و موضوعی ثبت‌نام کرده‌اند.
حجت‌الاسلام علی محمدی با اشاره به برگزاری آزمون کتبی مرحله سوم طرح تربیت حافظان قرآن‌کریم در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س) با شرکت بیش از ۳۰۰ هزار نفر در ۳۲۰ شهرستان و ۵۵۰ حوزه گفت: تاکنون ۱۰۲ دوره آموزشی در قم و ۱۵ دوره استانی با حضور اساتید کشوری برگزار و ۵۸۲۶ نفر گواهی مربیگری دریافت کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه پیش از این آزمون کتبی یک آزمون شفاهی نیز برگزار شده است، گفت: از فضای مجازی هم برای اجرای این طرح استفاده کرده‌ایم که ۲۰ هزار نفر از این طریق در حفظ قرآن مشارکت کرده‌اند.
حجت‌الاسلام محمدی عنوان کرد: شرکت‌کنندگان در این آزمون در صورت کسب نمره ۷۰ از ۱۰۰ به قید قرعه هزینه سفر عمره و عتبات عالیات را دریافت خواهند کرد.
ارسال مرکبات جنوب کرمان به سراسر کشور
جیرفت- ایرنا: مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: تاکنون ۲ هزار مرکبات برای تامین میوه شب عید از شهرستان‌های جنوبی کرمان  به تهران و سایر استان‌های کشور ارسال شده است.
عنایت سالاری افزود: جنوب استان کرمان آمادگی تامین مرکبات نوروزی سایر استان‌ها را نیز دارد.
وی ادامه داد: در حوزه دام‌ نیز مرغ منجمد توسط شرکت پشتیانی امور دام جنوب کرمان خریداری شده و در اختیار اتحادیه تعاون روستایی توسط عاملان فروش بخش خصوصی با نرخ دولتی ۵۵ هزار ریال در جیرفت و ۵۶ هزار ریال در سایر شهرستان‌های جنوبی قرار داده می‌شود.
سالانه بیش از ۴/۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در جنوب کرمان با هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، فاریاب، رودبار جنوب و قلعه گنج تولید و روانه بازار‌های مصرف می‌شود.
رشد صادرات فرش
کرمان- ایرنا: رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: صادرات فرش در ۱۰ ماه امسال از نظر وزن بیش از ۳۴ درصد و از نظر ارزش بیش از ۱۴ درصد رشد داشته است. حمید کارگر افزود: این آمار نسبت به مدت مشابه گذشته که بدترین سال صادراتی فرش در دهه‌های اخیر بود و فقط ۳۱۴ میلیون دلار فرش از کشور صادر شد خوشحال ‌کننده است اما راضی‌کننده نیست.
وی با بیان اینکه کشور چین از گردونه رقابت در صنعت فرش دستباف خارج شده است گفت: این کشور یکی از بهترین مقاصد فرش دستباف ایران و هشتمین وارد کننده بزرگ فرش دستباف از ایران است.
وی گفت: پیرو توافق‌نامه صورت گرفته حضور مرکز ملی فرش در بخش استانداردها و بازنگری در سرفصل‌های هنرستان‌های فرش دستباف از برنامه‌های سال ۹۴ این مرکز است.
ساخت ۳ هزار کیلومتر جاده در جنوب
گچساران- ایرنا: مدیرکل راه‌های جنوب کشور در وزارت راه و شهرسازی گفت: سه هزار کیلومتر جاده در مناطق جنوبی در حال ساخت است.
مهدی نظریان افزود: این پروژه‌ها در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد اجرا می‌شود.
وی اظهار کرد: ۱۰۰ طرح جاده‌سازی  در قالب جاده اصلی، فرعی، بزرگراه و آزاد راه در مناطق‌جنوبی کشور در حال اجراست.
مدیرکل راه‌های جنوب کشور در وزارت راه و شهرسازی میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها را ۵۰ درصد برآورد کرد.
نظریان اظهار داشت: امسال یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برای طرح‌های جاده‌سازی جنوب کشور تخصیص یافت که تاکنون ۷۰ درصد آن جذب شده است.