kayhan.ir

کد خبر: ۳۹۳۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۵
رئیس اینترپل ناجا:

پرونده خاوری در اختیار پلیس کانادا قرار گرفت

سردار رضوانی با اشاره به تفاوت قوانین ایران و کانادا گفت: پلیس کانادا اعلام کرد که پرونده اختلاس خاوری را دریافت کرده و آن را بررسی می‌کند.


سردار مسعود رضوانی، رئیس اینترپل ناجا درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده محمود خاوری مدیرعامل فراری بانک ملی و از متهمان اصلی پرونده اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی در دولت قبل گفت: پلیس اوتاوا به ما اعلام کرد که مدارک ارسالی از سوی اینترپل به دستشان رسیده و خاوری در این کشور است، اما با توجه به اینکه قوانین آنان با قوانین ما متفاوت است، این موضوع باید از مبادی قضایی کشور کانادا پیگیری شود.
وی با بیان اینکه  پلیس بین‌الملل کانادا یک ماه و نیم قبل اعلام کرد که پیگیری‌ها باید از طریق مرجع قضایی کانادا انجام شود،‌ افزود: هم‌اکنون اعلان قرمز برای خاوری صادر شده ولی متاسفانه نحوه برخورد کشورها با اعلان قرمز متفاوت است. در برخی از کشورها پس از صدور اعلان قرمز، متهم را دستگیر می‌کنند؛ اما در بعضی از کشورها پس از صدور اعلان قرمز تنها تایید می‌کنند که متهم در این کشور است.
رضوانی در خصوص وضعیت مهرگان امیر خسروی نیز گفت: برای این فرد نیز اعلان قرمز صادر شده است البته ممکن است برخی ملاحظات مختلف در بحث استرداد اثرگذار باشد و برخی کشورها همکاری‌های لازم را با ما نداشته باشند.
رئیس پلیس اینترپل ناجا با اشاره به موضوع گروگانگیری چند ماه پیش توسط یک فرد ایرانی‌الاصل که پلیس ایران بارها درباره مجرم بودن وی هشدار داده بود، اظهار کرد: یکی از بارزترین نمونه‌های حادثه اخیر در استرالیا بود که ما بارها به پلیس بین‌الملل این کشور اعلام کردیم که این مجرم تحت تعقیب ماست و از نظر جمهوری اسلامی مجرم شناخته می‌شود اما آنان نسبت به استرداد این فرد اقدام نکردند، تا اینکه آن حادثه رخ داد. اخیرا نخست‌وزیر استرالیا بدون نام بردن از این فرد اعلام کرده که نباید استرالیا به مجرمان پناه دهد.
رضوانی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران به هیج عنوان اجازه ورود مجرمان خارجی به خاک کشورش را نمی‌دهد و با آنان برخورد می‌کند، تصریح کرد: ایران کشور امنی برای مجرمان و تبهکاران نخواهد بود.
افتتاح مرکز مقابله با جرایم سایبری اینترپل در فروردین
رضوانی از افتتاح مرکز مقابله با جرایم سایبری اینترپل در فروردین ماه سال ۹۴ خبر داد و گفت: این مرکز در سنگاپور افتتاح خواهد شد.
وی با بیان اینکه پلیس اینترپل در موضوعات مختلف نظیر محیط زیست، حیات‌وحش، مبارزه با ماهی‌گیری غیرمجاز و... پروژه‌هایی را اجرا کرده است، ادامه داد: برای متهمان تحت تعقیب اینترپل اعلان‌های مختلف صادر می‌شود که اعلان قرمز به معنای تعقیب بین‌المللی است.
رضوانی با اشاره به ایرانیانی که اعلان قرمزرنگ برایشان صادر شده، افزود: بیش از ۵۰ نفر از این افراد در ترکیه، حدود ۲۰ نفر در امارات، ۱۲ نفر در عراق و تعدادی نیز در کشورهای انگلیس، آلمان، آمریکا، آذربایجان، چین، کانادا، افغانستان و... از جمله آنها هستند.
وی همچنین با بیان اینکه بیشترین جرایمی که تحت تعقیب اینترپل قرار گرفته، مربوط به حوزه مالی است، اظهار کرد: از مجموع افرادی که برایشان اعلام قرمز درست شده، ۸۱ نفرشان شناسایی شده که از این تعداد ۵۳ نفر دستگیر شده‌اند و ۱۴ نفر از دستگیرشدگان نیز پرونده‌شان منجر به مصالحه شده است. همچنین پنج نفر نیز از کشورهای امارات، ارمنستان، افغانستان و مالزی استرداد شده‌اند.
رئیس پلیس اینترپل ناجا در توضیح بیشتر در خصوص استردادشدگان ادامه داد: یکی از این پنج نفر در ارتباط با پرونده ۳۰۰۰ میلیارد تومانی بوده، یکی دیگر نیز از یک شرکت خصوصی ۱۲ میلیارد تومان اختلاس کرده بود که در کشور امارات دستگیر شد، یکی از این افراد هم متهم به قتل بود که از کشور افغانستان به کشور بازگشت داده شد.
وی به موضوع انتقال محکومان به داخل کشور نیز اشاره کرد و گفت: با هماهنگی‌های انجام شده با وزارت امور خارجه در سال گذشته میلادی، زندانیانی از خارج از کشور به داخل منتقل شدند که از جمله می‌توان به انتقال شش زندانی از قطر، سه نفر از ترکیه، یک نفر از اوکراین و یک نفر از کویت اشاره کرد.
رضوانی در خصوص علت مرگ یک ایرانی در فیلیپین نیز تصریح کرد: هيئتی به فیلیپین اعزام شده و اقدامات پلیسی در حال انجام است و به محض اینکه به نتیجه قطعی برسیم حتما اطلاع‌رسانی خواهد شد.
تایید خبر دستگیری عبدالستار ریگی
وی در ادامه از دستگیری عبدالستار ریگی از سرکردگان اصلی گروهک تروریستی موسوم به جیش‌العدل خبر داد و گفت: ما از سال ۸۸ پیگیر این موضوع بودیم و اطلاعات آن را به اینترپل داده‌ایم که اخیرا پلیس پاکستان این فرد را دستگیر کرد.
رئیس پلیس اینترپل ناجا ادامه داد: در حال حاضر مدارک استرداد را به پاکستان داده‌ایم و این فرد به زودی به کشور معرفی خواهد شد.
اعضا و سرکردگان منافقان
تحت تعقیب پلیس بین‌الملل
رضوانی همچنین در خصوص نحوه تعامل با پلیس بین‌الملل عراق و چرایی عدم استرداد برخی از سران گروهک تروریستی منافقین به داخل کشور اظهار کرد: ارتباط میان ما وپلیس بین‌المللی عراق ارتباط خوبی است و اخیرا نیز چند نفر که به جرم ارتکاب به قتل دستگیر شده‌اند بین دو کشور تبادل خواهیم کرد.
رئیس پلیس اینترپل ناجا ادامه داد: تعداد زیادی از اعضای گروهک‌های تروریستی از اول انقلاب تاکنون تحت تعقیب پلیس بین‌الملل هستند و چندی پیش نیز یکی از اعضای گروهک منافقین در آلمان شناسایی و دستگیر شد که مراحل استرداد وی در حال انجام است.
۳۱۳۵ ایرانی در زندان‌های خارجی
وی درباره شمار ایرانیانی که در کشورهای خارجی به زندان رفته‌اند نیز گفت: آماری که اعلام می‌کنم بر اساس اعلام وزارت امور خارجه است و بر اساس آن ۳۱۳۵ ایرانی در کشورهای خارجی بازداشت شده‌اند که از این میان ۲۶۸۴ نفر آنها در کشورهای آسیایی و مابقی در دیگر کشورهای جهان هستند. به عنوان مثال ۵۵۲ نفر در کشورهای آمریکایی و اروپایی، ۴۵۰ نفر در امارات و ۲۲۹ نفر نیز در مالزی زندانی هستند که عمده جرم این افراد نیز در کشورهای آسیایی مربوط به جرایم مواد مخدر است، اما در کشورهای اروپایی نوع آن فرق دارد.