kayhan.ir

کد خبر: ۳۹۲۹۴
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۵
چرا رسانه‌های غرب جنایات دولت نارنجی را منعکس نمی‌کنند؟

سایه مرگ بر فراز اوکراین



نویسنده:فاینین کانینگ‌هام ترجمه: فریده شریفی
حدود یک سال از کودتای خونینی که با حمایت مستقیم آمریکا و اروپا در اوکراین شکل گرفت می‌گذرد و کشوری که قرار بود با نزدیکی به بروکسل به شکوفایی برسد اکنون به کانون بحران اروپا تبدیل شده و این بحران روابط مسکو با کشورهای غربی را به تنش‌آمیزترین وضعیت ممکن دچار کرده است.
در این میان ناتو تحرکات خود را در حوزه بالتیک افزایش داده و روس‌ها هم هشدار داده‌اند که دست روی دست نخواهند گذاشت و دکترین امنیتی خود را تهاجمی‌تر از گذشته خواهند کرد و در برخی از مناسبات اقتصادی خود با غرب تجدید نظر می‌کنند.
از یک سو پوتین جنگ‌افزارهای هسته‌ای خود را به رخ غربی‌ها می‌کشد و از سوی دیگر غرب به رهبری آمریکا، مسکو را به اعمال تهدیدهای بیشتر تهدید کرده‌اند.
در این میان «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهور دولت نارنجی اوکراین نیز نسبت به نزدیک شدن به نقطه «غیرقابل بازگشت» و «جنگ تمام‌عیار» با روسیه هشدار داده است.
به هر صورت اوکراین به محل کشمکش و زورآزمایی غرب و روسیه تبدیل شده و رسانه‌های مختلف تحلیل‌های متفاوتی از بحران اوکراین ارائه داده‌اند.
اما اکثر مقامات و رسانه‌های غربی روسیه را به مداخله در امور داخلی اوکراین متهم کرده‌اند و برخی رسانه‌ها نیز این تنش‌ها را «تاوانی» عنوان کرده‌اند که روسیه به خاطر پیروزی در سوریه پرداخت کرده است با این حال اکثریت قریب به اتفاق این رسانه‌ها سخنی از مداخلات غرب در اوکراین و به ویژه کودتایی که در این کشور سال گذشته صورت گرفت و به کودتای «میدان» معروف است به میان نیاوردند و موضع سکوت و انفعال در پیش گرفتند.
در همین رابطه سایت تحلیلی «information clearing house» مقاله‌ای به قلم «فاینین کانینگ‌هام» منتشر کرده است که مخالف هرگونه ادعای غربی‌ها درباره دخالت روسیه در اوکراین است و بالعکس تأکید می‌کند که عامل اصلی بحران اوکراین دخالت‌های غربی است.
ترجمه کامل این مقاله را باهم می‌خوانیم:
 «رژیم کیف» که مورد حمایت غرب است، در طول سال گذشته مرتکب جنایات جنگی گسترده‌ای شده است و آمریکا، اروپا و رسانه‌های غربی به دلیل حمایت مالی و تبلیغاتی که از این رژیم دارند در جنایات آنها شریک هستند. این درحالی است که غرب به‌طور بسیار مضحک و باور نکردنی بر تجاوز روسیه به خاک اوکراین تأکید و مسکو را ناقض قوانین بین‌المللی معرفی می‌کند.
رسانه‌های غربی برای اثبات ادعای مقامات غربی تصاویر ماهواره‌ای از حضور روسیه در شرق اوکراین منتشر کرده‌اند. و مسکو را متهم به دخالت در این کشور نموده‌اند.
ولی این حضور در خاک اوکراین بیشتر از دخالت‌های واشنگتن و متحدانش در این کشور نیست.
جالب اینجاست که، آمریکا و کشورهای غربی به بهانه حضور روسیه در خاک اوکراین این کشور را تحریم کرده‌اند و از جنبه‌های مختلف مسکو را تحت فشار قرار داده‌اند و چنین ادعا می‌کنند که روسیه درباره اوکراین به اعمال خشونت دست زده است اما واقعا آنچه که اکنون در این منطقه جریان دارد، جنگ شرق و غرب است.
واشنگتن به روسیه هشدار داده بود که مبادا توافق آتش بس مینسک در تاریخ 12 فوریه (23 بهمن‌ماه) را نقض کند، هرچند که آمریکا خود نیز تلاشی برای تحقق صلح در این منطقه کرد. در واقع تمرکزی که غرب بر روی مسئله نقض قوانین بین‌المللی توسط روسیه دارد غیرقابل درک است و نشان‌دهنده یک همدستی و هماهنگی بین‌المللی بین غرب و رسانه‌ها برای متهم کردن روسیه و تحت فشار قراردادن مسکو است. رسانه‌های غربی گزارش‌هایی را منتشر می‌کنند که درآنها روسیه به نقض آتش‌بس و گلوله‌باران کیف از سوی جدایی‌طلبان متهم می‌شود در حالی که انتشار چنین گزارشاتی غالبا صحت ندارد موجب می‌شود که امیدهای کمی که برای حل مناقشه اوکراین وجود دارد با ناامیدی مواجه شود و هرگونه راه‌حل سیاسی برای این بحران نادیده گرفته شود.
* در این رسانه‌ها از گلوله‌باران شهرها و کشتار غیرنظامیان توسط نیروهای نظامی اوکراین سخنی به میان نمی‌آید.
در واقع این اظهارات روزنامه‌ها و رسانه‌های غربی به مانند ادعای آنها در مورد کشور سوریه است که مدعی هستند نظام بشار اسد غیرنظامیان را بمباران می‌کند ولی به کشته‌شدگان توسط تروریست‌ها یا بر اثر بمباران ائتلاف بین‌المللی اشاره‌ای نمی‌کنند.
به همین دلیل دولت کیف و حامیان آن از جمله واشنگتن اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول باید در مقابل کشتار بی‌گناهان در اوکراین پاسخگو باشند. صندوق بین‌المللی پول اخیرا 40 میلیارد دلار بودجه به کیف اعطا کرد اما در مقابل حمایت‌های مالی از این رژیم چرا دولت اوکراین به خاطر قتل عام غیرنظامیان مورد هشدار و اعتراض قرار نمی‌گیرد و بالعکس حمایت مالی هم می‌شود؟!
آیا این بدان معنا نیست که غرب به طور کامل در جنایت جنگی و جنایات علیه غیرنظامیان همدست و شریک است؟
چرا غرب در قبال کشتن هزاران شهروند روسی‌تبار در شرق اوکراین پاسخگو نیست و این کشتار، جنایت جنگی و نقض قوانین بین‌المللی به حساب نمی‌آید.
* خانه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و حتی کودکستان‌ها مورد حمله قرار می‌گیرند و نیروهای اوکراینی با موشک‌های گراد مردم را هدف قرار می‌دهند ولی رسانه‌های غربی این اخبار را پوشش نمی‌دهند.
در 21 ژانویه یک حمله موشکی بسیار وحشتناک به یک منطقه شلوغ و پررفت و آمد در دونتسک صورت گرفت و ده‌ها نفر کشته شدند.
همچنین شهرهای اطراف دونتسک با جنگنده‌، توپخانه، خمپاره و موشک از جمله بمب‌های خوشه‌ای هدف قرار گرفتند ولی مدعیان حقوق بشر غربی هرگز اشاره‌ای به این حملات نکردند.
حتی سازمان دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز از اعتراف به این حملات موشکی به‌ویژه استفاده از بمب‌های خوشه‌ای علیه مردم بی‌گناه خودداری کرد. شاید هم اجازه اعتراف کردن نداشت! در رسانه‌های غربی، جدایی‌طلبان، شورشی، تروریست و.... عنوان می‌شوند اما نیروهای نظامی اوکراین تروریست معرفی نمی‌شوند.
قتل‌عامی که نظامیان اوکراینی در شهرهای مختلف به راه‌ می‌اندازند را به غیر از حملات تروریستی نیروهای کیف تحت چه عنوان دیگری می‌توان نام برد؟ این حوادث غیرانسانی و ضد بشری را نیروهای اوکراینی با حمایت غرب انجام می‌هند.
ساکنان شهر «گورلوفکا» در استان دونتسک نیز از بمب‌های نظامیان اوکراینی درامان نماندند و تعداد زیادی از مردم این شهر کشته شدند اما در رسانه‌های غربی هیچ اشاره‌ای به این کشتارها نداشتند و فقط سکوت کردند.
روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی به جنایت گورلوفکا اشاره کرد اما به جزئيات نپرداخت و فقط در یک جمله از آن یاد کرد و آن را یک «رویداد تصادفی و از روی اشتباه» عنوان کرد!
چرا این‌گونه جنایات در رسانه‌های غربی به‌خوبی منعکس نمی‌شوند...؟ به این دلیل که این رسانه‌ها از اعتراضات و انتقادهای افکار عمومی نسبت به این جنایات شرم دارند.
رسانه‌های غربی از جمله «آسوشیتدپرس»، «رویترز»، «بی‌بی‌سی» و «فرانسه 24» نیز در گزارش‌هایی مبهم به خشونت‌های اعمال شده در اوکراین و کشتار غیرنظامیان اشاره می‌کند اما به ندرت عامل اصلی بمباران‌ها را معرفی می‌کنند و اعلام می‌نمایند که این تعداد کشته‌ها به دلیل درگیری میان نظامیان با شورشیان بوده است.
آلمان به تازگی اطلاعاتی فاش کرده که نشان می‌دهد تعداد قربانیان درگیری‌ها در اوکراین طی یک سال گذشته 10 برابر تعدادی است که در رسانه‌ها عنوان می‌شود و بیشتر قربانیان زن و کودک هستند.
رسانه‌های غربی هرگز اعلام نکردند که عاملان کشتار این بی‌گناهان، ارتش کیف بوده است.
واقعیت این است که در برخی شهرها و روستاهای اوکراین تمایلات استقلال‌طلبانه وجود دارد اما مبارزانی که برای استقلال می‌جنگند مردم شهرها را هدف قرار نمی‌دهند و خانه‌ها را گلوله‌باران نمی‌کنند.
گلوله‌باران شهرها و روستاهایی که خواستار استقلال هستند، از سوی نیروهای دولتی صورت می‌گیرد که در واقع تلاش بی‌رحمانه‌ای برای از بین بردن مخالفان است.
پس از برکناری دولت منتخب «ویکتور یانوکوویچ» و انتخاب «پترو پروشنکو» که توسط یک کودتای غیرنظامی توسط آمریکا و اتحادیه اروپا به قدرت رسید، مردم در اعتراض به این کودتای غیرمشروع برخی ساختمان‌ها را اشغال و اعتراضات خود را گسترش دادند.
مردم با برگزاری تظاهرات، تحصن و اعتراضات عمومی خشم خود را از این انتخاب نامشروع اعلام کردند که در واقع این اعتراضات روشی برای نشان دادن مخالفت‌های مردمی بود که غالباً به شیوه مسالمت‌آمیز صورت می‌گرفت.
اما واقعیت نگران‌کننده این است که حاکمان سیاسی مورد حمایت غرب یک جنایت گسترده علیه غیرنظامیان صورت داده و تعداد زیادی را قتل‌عام کردند در حالی که در رسانه‌های غرب از این حوادث سخنی به میان نیامد.
رسانه‌های غربی به محض واکنش روسیه به کودتای مورد حمایت غرب در اوکراین، نوک حمله خود را متوجه ولادیمیر پوتین رئيس‌جمهور روسیه کرده و وی را متجاوز خواندند و مردمی که از این کودتای غربی ناراضی و خواستار استقلال بودند از نگاه رسانه‌های غربی، شورشی، تروریست، شرور، اهریمنی و... نامیده شدند.
واشنگتن و متحدان غربی آن بلافاصله تحریم‌ها علیه روسیه را آغاز کردند و به مسکو هشدار دادند که با ارسال سلاح بیشتر به کیف، به این کشور کمک خواهند کرد.
رسانه‌های غربی با انعکاس تصاویری از تجهیزات نظامی روس و بزرگنمایی آن تلاش دارند افکار عمومی را قانع سازند که دخالت غربی‌ها در اوکراین کاملا منطقی و قانونی است و به دلیل دخالت روس‌ها صورت می‌گیرد.
درج اطلاعات، اخبار و عکس‌های جعلی از واقعیات اوکراین در رسانه‌های غربی نشان می‌دهد که غربی‌ها تا چه اندازه در امور داخلی این کشور دخالت می‌کنند و می‌خواهند به بهانه دخالت مسکو، جای پای خود را در این کشور محکم کنند.
مقامات غربی حتی به هشدار درباره جنگ اقتصادی با روسیه قانع نبوده و مسئله جنگ هسته‌ای را عنوان کرده و هشدار داده‌اند که این تقابل ممکن است به جنگ هسته‌ای منجر شود. با توجه به واقعیاتی که درباره اوکراین عنوان شد، تظاهر غربی‌ها به رعایت حقوق بشر، اصلاحات دموکراتیک حاکمیت قانون و... در شرایطی که در قتل غیرنظامیان سهیم هستند دروغی مضحک است.
غرب در حال زمینه‌سازی برای جنگ و جنایات بیشتر است و در شرایط حاضر اوکراین یکی از مناطقی است که هدف غرب را تامین می‌کند.