kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۷۷۹
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۶

خبرهای ضد و نقیض از وخامت حال پادشگاه جدید عربستان

فعال معروف عربستان، از وخامت حال «ملک سلمان» و احتمال تشدید درگیری‌های داخلی در خاندان آل سعود خبر داد.


گویا مریضی دست از سر پادشاهان سالخورده عربستان بر نمی‌دارد و به نوعی همزاد آنها شده است. هنوز زمان زیادی از مرگ «ملک عبدالله» نگذشته است که اکنون خبرهایی از وخامت حال «ملک سلمان» پادشاه جدید و فراموشکار عربستان به گوش می‌رسد. به گزارش العالم، «مجتهد» فعال معروف عربستانی که به دلیل انتشار خبرهایی از مسائل پشت پرده خاندان حاکم در عربستان  معروف شده است از وخامت حال پادشاه عربستان خبر داده است.
«مجتهد»، در جدیدترین اظهاراتش اعلام کرده که وضعیت جسمی ملک سلمان «وخیم» است و «مقرن بن عبدالعزیز»، ولیعهد آل سعود نیز از نظر شخصیتی ضعیف است و در زمینه تصمیم‌هایی که در حال حاضر در عربستان اتخاذ می‌شود نقش و جایگاهی ندارد. پادشاه جدید عربستان از آلزایمر شدید رنج می‌برد و در مجامع عمومی تنها قادر به سه دقیقه سخنرانی منسجم است و پس از آن به تکرارگویی می‌افتد.
وی افزود: «متعب» پسر «ملک عبدالله»، به مرگ عمویش «ملک سلمان» خوشبین است و با عموی دیگرش و ولیعهد کنونی یعنی «مقرن بن عبدالعزیز» توافق کرده است که در صورت به قدرت رسیدن «مقرن»، وی اقدام به برکناری «محمد بن نایف» نماید. این اتفاقات احتمال تشدید درگیری داخلی بین شاهزاده‌های سعودی را افزایش خواهد داد.
افزایش تدابیر امنیتی
مشکل سعودی‌ها فقط سیاسی نیست. مدتی است داعش نیز وبال گردن سازندگان خود شده است. سعودی‌ها که نگران نفوذ تروریست‌های داعش به این کشور هستند، با احداث دیوار امنیتی پیشرفته در مرز ۸۰۰ کیلومتری با عراق تدابیر امنیتی قوی‌تری را به اجرا گذاشته‌اند. خبرگزاری تسنیم به نقل از برخی منابع امنیتی، با اشاره به احداث دیوار آهنی پیشرفته که از پنج سال قبل از بیم اوضاع امنیتی شروع شده است تاکید کرد: «دیوار دو جداره و مجهز به نظام نظارتی پیشرفته در سپتامبر گذشته در راستای تدابیر اتخاذ شده از سوی ریاض برای حمایت از اراضی خود از هر تهدیدی از جانب عراق احداث شده است. در ژانویه گذشته (دی ماه) سه نظامی سعودی در منطقه نزدیک به سویف در درگیری با تروریست‌های داعش کشته شدند. در این حمله همه تروریست‌ها به هلاکت رسیدند. پیش از این نیز مقامات اروپایی از اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در ریاض خبر دادند.