kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۷۷۳
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۵
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

میزان قاچاق در کشور 60 هزار میلیارد تومان است

در حالی که بودجه عمرانی کشور 30 هزار میلیارد تومان است، میزان قاچاق 60 هزار میلیارد تومان اعلام شد.



به گزارش ایرنا، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در چهارمین نشست دبیران کمیسیون‌های استانی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: میزان ریالی قاچاق در کشور معادل 60 هزار میلیارد تومان است.
حبیب‌اله حقیقی افزود: این در حالی است که بودجه عمرانی کشور فقط 30 هزار میلیارد تومان است.
وی فرمان مقام معظم رهبری در مورد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را فرمانی مبارک و همه‌جانبه دانست که در یک صفحه تمام موارد مورد نیاز برای مبارزه با درستی و روشنی در آن مدنظر قرار گرفته است.
حقیقی همچنین به فرمایشات معظم‌له در جمع مردم تبریز و جامعه مهندسین در چند روز گذشته اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیت موضوع مبارزه و پیشگیری از معضل قاچاق و لطمات جبران‌ناپذیر آن بر نظام اقتصادی کشور در دو سخنرانی چند روز گذشته مقام معظم رهبری بر مبارزه جدی با این معضل تاکید شده که این تاکیدات ضمن توجه بر اهمیت موضوع تکلیف مسئولان این امر را در تحقق منویات معظم‌له سنگین‌تر می‌کند.
نماینده ویژه رئیس‌جمهوری بر لزوم مبارزه جدی و تمام قد با معضل قاچاق تاکید کرد و افزود: در این رابطه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدام به تهیه و تدوین برنامه‌های راهبردی، تشکیل کارگروه‌های تخصصی براساس ماده 4 قانون، تهیه بسته‌های مبارزه موضوعی همچون سوخت، اقدامات فرهنگی و تبلیغی و اجرای راهبردهای مبارزه همه‌جانبه کرده است.
حقیقی با ذکر برنامه‌های راهبردی طراحی شده در ستاد مبتنی بر برنامه‌های پیشگیرانه، گفت: رویکرد ستاد اقدامات پیشگیرانه در کنار شناسایی، مبارزه و برخورد قاطع با دانه درشت‌های قاچاق است.
وی با اشاره به طراحی راهبردهای لازم در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در ستاد، گفت: براساس این برنامه‌ریزی‌ها تحقق اقتصاد مقاومتی در کنار اقدامات پیشگیرانه برای مهار قاچاق و برآورده شدن منویات مقام معظم رهبری صورت گرفته شده است.
رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز عایدات مرزنشینان از کوله‌‌بری را 30 تا 50 هزار تومان اعلام کرد و افزود: آلوده کردن زندگی محرومی که تنها برای تامین معیشت به قاچاق و کوله‌بری روی می‌آورند، نادیده گرفتن منزلت و کرامت انسانی و از بین بردن کسب روزی حلال در زندگی این افراد است.
حقیقی با اشاره به اینکه سود سرشار قاچاق در مرزها نصیب افراد پشت پرده می‌شود ادامه داد: این روند هزینه‌های سنگینی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.
رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ظرفیت مناسب موجود در بخش کشاورزی در برخی از نقاط مرزی اشاره کرد و گفت: متاسفانه این چرخه معیوب در این مناطق موجب شده تا افرادی با داشتن امکان کسب روزی حلال اقدام به اجاره دادن زمین‌های کشاورزی خود به هموطنان سایر استان‌ها کرده و خود به قاچاق روی آوردند که از نظر عرفی و شرعی مغایر با فرهنگ دینی کشورمان به شمار می‌رود.
حقیقی غیرفعال بودن بازارچه‌های مرزی و فعالیت کوله‌بری در همان مناطق را مغایر منطق اقتصادی دانست و افزود: توجه به مسئله معیشتی مرزنشینان با رویکرد توسعه پایدار مهمترین بخشی است که باید در مناطق مرزی مورد توجه قرار گیرد.
وی قاچاق را پاشنه آشیل شرایط کنونی اقتصاد کشور دانست و خاطرنشان کرد: رقم 20 میلیارد دلاری قاچاق در سال 92 معادل یک‌سوم کل صادرات و واردات و تجارت رسمی کشور است که از تحقق شعار سال جلوگیری می‌کند.