kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۹۴۸
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۷

کشت ذرت رقم 704 در فارس متوقف می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: ارقام دیررس ذرت بخصوص رقم 704 به دلیل دوره طولانی رشد و مصرف بالای آب باید در چرخه تولید محدود و با ارقام متوسط رس و زودرس جایگزین شود.

شیراز- خبرنگار کیهان:

محمد صادقی با اشاره به خشکسالی‌های چند سال اخیر و شرایط بحرانی آب در استان فارس گفت: در راستای تولید کشاورزی پایدار، اصلاح الگوی کشت و حفظ منابع پایه، کاشت ارقام دیررس ذرت از جمله رقم 704 توصیه نمی‌شود.
وی با بیان اینکه در سال94 بذر ذرت رقم 704 در شبکه توزیع دولتی قرار ندارد افزود: طرح محدودیت کشت ذرت ارقام دیررس در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی در سطح کشور است و استان فارس نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی با بیان اینکه نیاز آبی ذرت در کشت اول در حدود 8 هزار مترمکعب و در کشت دوم 6 هزار و 500 متر مکعب است یادآور شد: کشت ذرت 704 در اراضی کشاورزی فارس مقرون به صرفه نیست و کشاورزان می‌توانند از ارقام میان‌رس استفاده کنند.
صادقی از کشت متناسب با اقلیم هر منطقه برای توقف برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی خبر داد و گفت: ریسک بالای کشاورزی در فارس به علت بارندگی کم و نامنظم و وضعیت بحرانی منابع آب زیرزمینی از دغدغه‌های سازمان جهاد کشاورزی است که حل آن تنها از طریق جایگزین کردن روش‌های جدید کشاورزی امکان‌پذیر می‌باشد.