kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۹۴۷
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶

کوتاه از شهرستان ها


وجود 9 میلیون نفر حاشیه‌نشین
شیراز- خبرنگار کیهان: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس با اشاره به وجود 9 میلیون نفر حاشیه‌نشین در جوار شهرهای بزرگ خواستار بررسی علت ناموفق بودن طرح‌های توسعه روستایی بنیاد مسکن به رغم اجرای بسیاری از طرح‌های عمرانی در روستاها شد.لقمانی افزود: کارشناسان باید این سؤال را برای خود مطرح کنند که چرا روستاییان به رغم اجرای بسیاری از طرح‌های عمرانی نتوانستند در روستاها بمانند.وی افزود: بنیاد مسکن متولی عمران و توسعه روستایی است و در برابر مهاجرت روستاییان نیز مسئولیت دارد.
افتتاح 4 طرح گازی در نجف‌آباد
نجف‌آباد- خبرنگار کیهان: رئیس اداره گاز شهرستان نجف آباد از افتتاح رسمی 4 طرح گازی در نجف‌آباد همزمان با سفر رئیس‌جمهور به استان اصفهان خبر داد.محمد شیرازی درباره این طرح‌ها گفت: گازرسانی به واحدهای تولیدی واقع در میان‌کوه، احداث ایستگاه تقلیل فشار 200 هزار متر مکعبی، احداث خط تغذیه 16 اینچی به طول 25 کیلومتر از ایستگاه شهرک صنعتی جوزدان تا کهریز سنگ و رونمایی رسمی از اجرای خط انتقال گاز حدفاصل نهضت‌آباد تا ایستگاه تقلیل فشار شهرک صنعتی شماره 2 از جمله طرح‌هایی هستند که در سفر رئیس‌جمهور به استان اصفهان به بهره برداری رسید.
برق‌رسانی فسارود توسعه یافت
شیراز- خبرنگارکیهان: پروژه پست 63/20 کیلووات فسارود با حضور برخی مسئولان استانی و نمایندگان مجلس و مقامات محلی افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت. این پست با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون تومان احداث شده است. این پروژه به منظور ارتقاء قابلیت اطمینان شبکه احداث شده است که با توجه به کمبود باران، خشکسالی پیاپی و همچنین گرمای زیاد در منطقه گام مهمی در راستای خدمت‌رسانی به مردم منطقه برداشته شده است.
اتمام تهیه طرح‌های هادی تا پایان برنامه
* مدیرکل دفتر امور فنی وتهیه طرح‌های بنیاد مسکن کشور در حاشیه همایش آموزشی مسئولان و کارشناسان امور فنی و مطالعات عمرانی بنیاد مسکن سراسر کشور در شیراز بیان داشت: تا پایان برنامه پنجم توسعه تهیه طرح‌های هادی در همه روستاهای هدف در کشور به اتمام خواهد رسید.به گزارش روابط عمومی بنیاد مسکن استان فارس، مهدی تحصیلدار تاکید کرد: اغلب استان‌های کشور تهیه این طرح‌ها را اکنون به اتمام رسانده‌اند و ماامید داریم که تا پایان برنامه پنجم جشن اتمام تهیه طرح‌های هادی روستایی در سراسر کشور برگزار شود.وی همچنین در ادامه افزود: شمار روستاهایی که این طرح‌ها در آن تهیه نشده حدود 400 روستا است و طبق برنامه‌‌ریزی‌هایی که صورت گرفته و با اختصاص اعتبارات ملی به تهیه این طرح‌ها تا پایان برنامه پنجم تمام روستاهای بالای 20 خانوار کشور دارای طرح‌های هادی روستایی خواهند بود.تحصیلدار خواستار مشارکت بیشتر مردم و مسئولان محلی برای تهیه طرح‌های عمران روستایی شد و گفت: روستاهایی که طرح‌های عمران روستایی ندارند باید در این زمینه شتاب بیشتری داشته باشند.
ساخت مدرسه 12 کلاسه در هفتوان
سلماس- خبرنگار کیهان: همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی کار ساخت مدرسه 12 کلاسه دهکده «هفتوان» شهرستان سلماس، توسط استاندار آذربایجان غربی، آغاز شد.قربان‌علی سعادت، در مراسمی که به همین مناسبت در این روستا ترتیب یافته بود با تقدیر از شهدای انقلاب اسلامی، گفت: ارائه خدمات به مردم در روستاها و نواحی محروم و دورافتاده، از سوی دولت باجدیت دنبال می‌شود و توسعه آن، جزو اهداف پایدار نظام مقدس جمهوری اسلامی است.مدرسه 12 کلاسه «هفتوان» که یک روستای قدیمی و تاریخی با سابقه ارمنی‌نشین منطقه شناخته می‌شود. در 15 ماه احداث خواهد شد و برای آن در 1400 متر مربع زیربنا 25 میلیارد ریال هزینه می‌شود.
ساماندهی رودخانه ارس آغاز شد
پارس‌آباد مغان- خبرنگار کیهان: بهره‌برداری از طرح ساماندهی رودخانه مرزی ارس در پارس‌آباد مغان آغاز شد. داود نجفیان مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: این طرح در محدوده «تپراق‌کندی» با 5 میلیارد و 200 میلیون ریال سرمایه‌گذاری  به بهره برداری رسید.وی افزود: تثبیت دیواره ساحلی کشور، ایجاد امنیت مرزی برای ساکنان و جلوگیری از آب‌گرفتگی اراضی کشاورزی و مناطق مسکونی از اهداف اصلی ساماندهی این رودخانه مرزی در این محدوده می‌باشد.
برپایی نمایشگاه «نور مشعشع نبی‌اکرم(ص)»
* نمایشگاه «نور مشعشع نبی‌مکرم» در اردبیل برگزار شد. هنرمندان اردبیلی در اعتراض به اهانت عده‌ای مزدور به رسول گرامی اسلام در گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر نمایشگاه خوشنویسی باعنوان نور مشعشع نبی مکرم برگزار کردند.در این نمایشگاه 16 اثر با الهام از آیه‌های شریفه قرآن مجید و احادیث پیامبر گرامی اسلام و سیره اهل بیت(ع) طراحی شده و در زمینه معرق، خوشنویسی، منبت، سوخت روی چوب، قلم زنی و چرم ارائه شده است.در مراسم گشایش این نمایشگاه قطعه‌هایی از موسیقی سنتی با عنوان «رسول رحمت» اجرا شد.
افتتاح 459 واحد مسکن مهر در سلماس
سلماس- خبرنگار کیهان: همزمان با دهه مبارک فجر بهره‌برداری از 459 واحد مسکن مهر در سلماس آغاز شد. در این مراسم که قربان علی سعادت استاندار آذربایجان غربی نیز حضور داشت طی سخنانی از طرح مسکن مهر حمایت کرد و گفت: این واحدها برای افراد کم درآمد مناسب ولی به خاطر وجود برخی مشکلات، تحویل طرح‌ها با تاخیرهایی مواجه می‌شود که در این رابطه نیز از بخش خصوصی انتظار می‌رود تا دولت را در این رابطه حمایت کند.با افتتاح این واحدها که در 12 بلوک و در متراژ‌های 75 تا 90 متر مربع احداث شده‌اند 2500 خانوار صاحب مسکن شده‌اند.
افتتاح 80 پروژه عمرانی در کوثر
اردبیل- خبرنگار کیهان: همزمان با هشتمین روز از گرامیداشت دهه فجر 80 پروژه عمرانی در شهرستان کوثر به بهره‌برداری رسید.
درمراسم افتتاح این پروژه‌ها که با صرف اعتباری معادل 22 میلیارد ریال به مرحله بهره برداری رسیده است استاندار، نمایده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولین حضور داشتند.این پروژه‌ها شامل ساخت مدرسه، آسفالت و بهسازی جاده‌های روستایی، برق‌رسانی، گاز‌رسانی، احداث ساختمان‌های دهیاری، بهسازی و مقاوم سازی اماکن روستایی، ساختمان اداری و احداث خانه محرومان می‌باشد.
آغاز احداث مجتمع فرهنگی و هنری «تازه شهر» در سلماس
سلماس- خبرنگار کیهان: همزمان با دهه مبارک فجر عملیات احداث مجتمع فرهنگی و هنری شهرداری «تازه‌شهر» سلماس آغاز شد.به گفته حسن یونسی شهردار تازه شهر، ساخت این مجتمع در 3 فاز و 2650 مترمربع مساحت صورت می‌گیرد و برای مرحله اول آن بیش از یک میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.در این مراسم همچنین ساختمان بخش کوهسار سلماس در 625 مترمربع مساحت 517 مترمربع زیربنا و در 3 طبقه افتتاح شد.بخش کوهسار 85 کیلومتر مرز مشترک باترکیه دارد و 27 هزار نفر در آن ساکن هستند.
بهره‌برداری از 9 پروژه عمرانی و خدمات
اهواز- خبرنگار کیهان: مدیرکل امور عشایر خوزستان از افتتاح 9 پروژه عمرانی و خدماتی در مناطق عشایری استان به مناسبت دهه مبارک فجر خبر داد.علی‌رحم کریمی افزود: احداث جاده عشایری منطقه شیرکش اندیکا، تأمین آب آشامیدنی مناطق عشایری سیدخدر ایذه، پای میل باغملک، دورک، دارخلک و لباب دره قائد دزفول، فهیم آباد و تنگ‌سنان اندیکا و تأمین آب زراعی دربه‌بازار بهبهان، در این ایام به بهره‌برداری رسیدند.کریمی تصریح کرد: برای اجرای این پروژه‌ها اعتباری به میزان بیش از 18 میلیارد و 698 میلیون ریال از محل اعتبارات تملک‌ دارائی استان تأمین و هزینه شده است.مدیرکل امور عشایر خوزستان گفت: بیش از 560 خانوار عشایری از مزایای این طرح‌ها برخوردار شده‌اند.
خبر خوش برای اهالی 50 روستای الیگودرز
الیگودرز- خبرنگار کیهان: نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی از گازرسانی به 50 روستای الیگودرز تا سال آینده خبر داد.محمدتقی توکلی در جمع مردم این شهر گفت: عملیات گاز‌رسانی به 12 روستای شهرستان الیگودرز ظرف مدت 4 ماه انجام شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان خردادماه سال آینده 12 روستا نیز صاحب گاز خواهند شد. وی تاکید کرد 38 روستا نیز تا پایان سال آینده از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد.توکلی ضمن ابراز تاسف از تعطیلی اکثر معادن سنگ الیگودرز به خاطر واردات سنگ چینی تاکید کرد: بهره‌برداری از کربنات کلسیم و مرمریت در این شهر می‌تواند بازار را دوباره فعال کند.
تکمیل آزادراه رشت-قزوین
رشت- خبرنگار کیهان: هیئت دولت 600 میلیارد ریال اعتبار جهت تسریع در تکمیل آزادراه رشت- قزوین اختصاص داد.رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در حاشیه بازدید از راه آهن رشت- ‌قزوین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: در بودجه سال آینده نیز 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این پروژه اختصاص یافته است.نوبخت با اشاره به اینکه برای ادامه ساخت راه آهن رشت به آستارا مذاکراتی با سرمایه‌گذاران چین و رسیه صورت گرفته است گفت: مطالعات ساخت آزادراه رشت-‌ قائم شهر نیز شروع شده است.