kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۹۴۲
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶

جلوی ورود گرد و غبار به خوزستان را با شعار نمی‌توان گرفت

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با انتقاد از عملکرد وزارت نفت در عدم تخصیص اعتبار لازم به طرح 200 هزار هکتاری بیابان‌زدایی در خوزستان گفت: با شعار دادن نمی‌توان جلوی ورود گرد و غبارها به داخل کشور را گرفت.


«احمد سیاحی» گفت: در سال 87 هیئت دولت تصویب کرد که با اختصاص اعتباری معادل چهارهزار و 780 میلیارد ریال از سوی وزارت نفت، طرح تثبیت شن‌های روان و بیابان‌زدایی در مناطق بحرانی حاشیه تأسیسات نفتی در مدت پنج سال اجرا شود. وی افزود: در این راستا کار گروهی با عضویت سازمان جهاد کشاورزی استان، محیط‌زیست، وزارت نفت و برخی مسئولان و کارشناسان استانداری خوزستان تشکیل و مقرر شد ابتدا مبلغ یک هزار میلیارد ریال در اختیار موسسه ولی‌عصر(عج) از مؤسسات زیر مجموعه قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ع) قرار گیرد اما این اعتبار در اختیار موسسه یاد شده قرار نگرفت.
سیاحی تأکید کرد: موسسه ولی عصر درحال حاضر بیش از 120 میلیارد ریال از وزارت نفت بابت همین موضوع طلب دارد.
وی با بیان اینکه در اطراف شهرستان اهواز زمین‌های بایر زیادی وجود دارد گفت: این زمین‌ها از جمله کانون‌های تشکیل گرد و غبار هستند و کشت نشدن زمین‌های کشاورزی به دلیل کمبود آب نیز شدت گرد و غبارها را افزایش داده است. سیاحی افزود: حل مشکل ریزگردها به عزمی ملی و فرا منطقه‌ای نیاز دارد زیرا منشاء بسیاری از گرد و غبارها در کشور عراق است. وی به وضعیت تالاب هورالعظیم اشاره کرد و گفت: به دلیل فعالیت‌های نفتی، این تالاب به چندین حوضچه تبدیل شده و بخش‌های قابل توجهی از آن خشک شده است که این مسئله در تشدید پدیده گرد و غبار موثر است.