kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۹۳۸
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶
تحریم‌هایی که تَرَک برنداشته، مستحکم‌تر می‌شوند!

دومینوی اخراج دانشجویان ایرانی از دانشگاه نروژ تا کالج ماساچوست

گویی قصه پر غصه اسلام هراسی تمامی ندارد و حکایت سیاست‌های ضدایرانی مستکبرین غربی همچنان باقی‌است. تنها چند روز پس از کشتار بی‌رحمانه سه دانشجوی مسلمان در شهر «چپل هیل» از ایالت کارولینای شمالی، پرده‌ای دیگر از خصومت‌های بی‌پایان یانکی‌ها علیه دانشجویان مسلمان ایرانی به نمایش درآمد!


براین اساس «دانشگاه ایالتی ماساچوست» واقع در شهر امهرست ایالات متحده، با صدور اطلاعیه‌ای 570 کلمه‌ای تحت عنوان«رویه پذیرش دانشجویان ایرانی» اعلام نمود: «از این پس به شهروندان ایرانی متقاضی تحصیل در رشته‌‌های دانشکده مهندسی (شامل مهندسی شیمی، مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی مکانیک و صنایع) و دانشکده علوم (شامل فیزیک، شیمی، میکروبیولوژی و مهندسی و علوم پلیمر) پذیرش داده نخواهد شد.»
این دانشگاه در بخشی دیگر از بیانیه خود آورده‌ است: «تبعیت ما از قوانین فدرال ممکن است برای دانشجویان ایرانی دردسرهایی به ‌دنبال داشته‌ باشد و از این بابت متاسفیم؛ هر چند محرومیت بخشی از دانشجویان از پذیرش با ارزش‌ها و اصول ما سازگار نیست، اما دانشگاه ملزم به تبعیت از قوانین است و باید رویه و روش‌های خود را با قانون سازگار کند.»!
دانشگاه ماساچوست مبنای تصمیم خود را مصوبه کنگره در سال ۲۰۱۲ و دستورالعملی دانسته که در جولای سال ۲۰۱۳ از‌ سوی وزارت امور داخلی ایالات متحده منتشر شده و در آن پذیرش شهروندان ایرانی متقاضی تحصیلات عالی با هدف کسب آمادگی برای اشتغال در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی اتمی ممنوع شده است.
جالب‌تر آنکه در اطلاعیه این دانشگاه تاکید شده است که دانشجویان ایرانی متقاضی ثبت نام در سایر رشته‌های مجاز این دانشگاه هم باید آگاهی خود از محتوای قانون سال ٢٠١٢ را تایید کرده و کتباً متعهد شوند که به این قانون عمل خواهند کرد!
بعلاوه علیرغم اینکه در اطلاعیه مذکور قید شده که این تصمیم از اول فوریه سال جاری میلادی به اجرا گذاشته شده است اما به استناد گزارش اخیر تارنمای «بوستون‌گلوب/Bostonglobe» در 13 فوریه، دستورالعمل تازه دانشگاه ماساچوست شامل حال آن دسته از دانشجویان ایرانی که اکنون در حال تحصیل در این دانشگاه هستند یا به عبارت بهتر پیش از فوریه 2015 وارد دانشگاه ماساچوست شده‌اند نیز می‌شود!
از سوی دیگر وزارت خارجه آمریكا در واكنش به این تصمیم دانشگاه «ماساچوست» مبنی بر عدم پذیرش دانشجویان ایرانی در برخی رشته‌های فنی و مهندسی، اعلام كرد كه این كشور برنامه‌ای برای محرومیت دانشجویان ایرانی از تحصیل ندارند و هیچ‌گونه دستور‌العمل جدیدی در این زمینه صادر نشده است.
در عین حال اگرچه سایت «هافینگتون‌پست/Huffingtonpost»، در گزارش مرتبطش عنوان داشته است که دانشگاه ماساچوست پس از موضع‌گیری وزارت‌ خارجه آمریکا و انتقادات گسترده به این تصمیم، اطلاعیه خود مبنی‌ بر عدم پذیرش دانشجویان ایرانی در رشته ‌های فنی و مهندسی را از صفحه پایگاه اینترنتی خود حذف کرده اما «ادوارد بلاگوسکی» سخنگوی این دانشگاه، در مصاحبه‌ای اخیر خود تأکید کرده است: «یک کارمند  دانشگاه پس از دریافت تماس‌‌های فراوان، شخصاً تصمیم گرفته بود که بیانیه را از روی وبسایت کالج ماساچوست بردارد اما در سیاست‌های دانشگاه پیرامون اعمال محدودیت برای دانشجویان ایرانی، هیچ‌گونه تغییری ایجاد نخواهد شد و این بیانیه مجدداً در دسترس است.»!
اما این برای نخستین بار نیست که دانشجویان ایرانی مزه تلخ تحریم برای تحصیل را می‌چشند. خرداد ماه سال جاری بود که دانشگاه علوم و فناوری نروژ از ممنوعیت تحصیل دانشجویان ایرانی در برخی رشته‌های فنی این دانشگاه، خبر داد.
با این وجود کمترین انتظار از مسئولین دولتی بالاخص تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور در قبال مشکلات دانشجویان ایرانی خارج از کشور آن است که به جای سرکشیدن پیاپی فنجان‌های قهوه و پیاده‌روی در خیابان‌های ژنو، کمی هم به فکر تَرَک انداختن بر ساختار تحریم‌ها باشند!