kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۹۲۲
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶

یک چهارم برنج تولیدی کشور هدر می‌رود

کارشناس برنج دفتر امور صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیش از یک چهارم برنج تولیدی کشور در فرآیند تولید تا مصرف به هدر می‌رود.


به گزارش خبرنگار ایرنا، «رقیه سکوتی‌فر» در شانزدهمین همایش ملی برنج در ساری از سنتی بودن فرآیند کاشت و برداشت، فرسوده بودن تجهیزات و ماشین‌آلات، فرسودگی کارخانه‌های شالیکوبی و نادرست بودن فرهنگ مصرف برنج به عنوان مهمترین علل هدررفت این محصول یاد کرد.
وی گفت: بر اساس تحقیق صورت گرفته تنها در میهمانی‌ها و رستوران‌های کشور سالانه 260 هزار تن برنج پخته شده آماده مصرف دور ریخته می‌شود. سکوتی‌فر افزود: همچنین سالانه 17 هزار میلیارد ریال برنج (معادل بیش از 280 هزار تن با قیمت 60 هزار ریال) در مراحل کاشت، برداشت و یا تبدیل کردن شلتوک به برنج سفید در کارخانه‌های شالیکوبی از بین می‌رود. کارشناس برنج دفتر امور صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی از شالیکوبی‌های فرسوده به عنوان یکی از مهمترین مراکز هدر رفت برنج در کشور یاد کرد و گفت: بر اساس آمارهای موجود 22 درصد از شلتوک وارد شده به خشک‌کن‌ها و کارخانه‌های فرسوده شالیکوبی در استان مازندران هدر می‌رود.
وی از فرسودگی و قدیمی بودن 90 درصد از سه هزار و 650 واحد شالیکوبی کشور خبر داد و افزود: یکی از رویکردهای جدی وزارت جهاد کشاورزی مدرن کردن شالیکوبی‌های کشور است.
سکوتی‌فر ادامه داد: طرح اصلاح واحدهای شالیکوبی کشور آغاز شده و تاکنون 500 واحد شالیکوبی در کشور اصلاح و بازسازی و از این طریق
50 هزار تن برنج سالم وارد چرخه مصرف شده است.
وی گفت: هدر رفت و ضایعات برنج در حالی در ایران بالاست که کشورمان چهارمین واردکننده برنج در جهان به شمار می‌رود.