kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۹۱۵
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶
با تصویب نمایندگان مجلس

مجوز افزایش ۵۰۰ میلیارد تومانی سرمایه بانک‌های دولتی صادر شد

نمایندگان به دولت اجازه دادند تا سقف پنج هزار میلیارد ریال وجوه حاصل از واگذاری باقیمانده سهام دولت در بانک‌ها و بیمه‌های مشمول واگذاری را به افزایش سرمایه بانکهای دولتی اختصاص دهد.


به گزارش تسنیم نمایندگان در جلسه صبح و عصر دیروز بررسی بودجه سال 94 را ادامه داده و موادی از این لایحه را به تصویب رساندند.
بر اساس این گزارش طبق مصوبه مجلس مقرر شد تا پایان سال آینده تمامی سهام بنگاه‌های گروههای یک و دو ماده (۲) قانون اصل ۴۴ و شرکت هلدینگ خلیج فارس و حقوق مالکانه و حق بهره‌برداری از تمامی معادن از طریق بورس، فرابورس و مزایده واگذار شود.
  نمایندگان همچنین مقرر کردند تمامی شرکت‌های دولتی که در فهرست واگذاری سال ۹۴ قرار دارند مکلفند یک‌دوازدهم مالیات و سود سهام پیش‌بینی شده را تا زمان واگذاری و أخذ ثمن حاصل از فروش به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.
مجلسی ها از سوی دیگر به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اجازه دادند نسبت به سرمایه‌گذاری تبدیل گاز طبیعی به فرآورده تا جمع سه میلیون تن در مناطق کمتر توسعه یافته کشور اقدام کند.
 مجلس به وزارت نیرو نیز برای فروش اراضی مسیل‌های متروکه مجوز داد.
هزینه در آمد اماکن ورزشی شهرها
در همان شهرستان
این گزارش می‌افزاید نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی بودجه 94 با رای اکثریت خود به دولت اجازه دادند که درآمد اماکن ورزشی شهرستان‌ها را در همان شهرستان هزینه کنند.
 نمایندگان همچنین به دولت اجازه دادند تا سقف پنج هزار میلیارد ریال وجوه حاصل از واگذاری باقیمانده سهام دولت در بانک‌ها و بیمه‌های مشمول واگذاری را به افزایش سرمایه بانکهای دولتی اختصاص دهد. مجلسی‌ها همچنین سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) در سال آینده را معادل ریالی ۳۵ میلیارد دلار تعیین کردند.
خبر دیگر این که بر اساس مصوبه مجلس حساب‌های صندوق توسعه ملی در سال ۹۴ نزد بانک مرکزی و حساب‌های مورد تایید بانک مرکزی در خارج از کشور نگهداری می‌شود.
 مجلس از سوی دیگر به صندوق توسعه ملی اجازه داد در سال آینده به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی یا تعاونی برای طرح‌های توسعه‌ای بالادستی نفت و گاز تسهیلات اعطا کند.
از سوی دیگر براساس مصوبه نمایندگان دولت مجاز به ارائه تسهیلات از صندوق توسعه ملی به طرح‌های نیمه‌تمام تولیدی شد.
اجازه نمایندگان به صندوق توسعه ملی
خبر دیگر این که نمایندگان مجلس به صندوق توسعه ملی در سال ۹۴ اجازه دادند تا نسبت به اعطای تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران طرح‌های توسعه‌ای بخش‌های مختلف حمل و نقل اقدام کند.
 نمایندگان مجلس همچنین مصوب کردند مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار به صورت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای آبرسانی به روستاها در اختیار دولت قرار گیرد.
بهارستان نشین‌ها از سوی دیگر به شرکتهای وابسته و تابعه ۷ وزارتخانه‌ها و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه دادند تا سقف ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی و یا صکوک اسلامی منتشر کنند.
 مجلس از سوی دیگر به دولت اجازه داد تا مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی با تضمین خود با بازپرداخت اصل و سود آن منتشر کند.
محکومیت جنایات داعش در مصر
 توسط نمایندگان روحانی
نمایندگان روحانی مجلس با صدور بیانیه‌ای جنایت داعش در لیبی را محکوم کردند.
نمایندگان روحانی مجلس در بخشی از بیانیه خود تاکید کردند: دولت‌های آمریکا، غرب و شیوخ منطقه که این گروهک آدمکش را تاسیس و تقویت کردند، باید جوابگوی این نسل‌کشی باشند.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: ما نمایندگان روحانی مجلس شورای اسلامی کشتار بی‌رحمانه کارگران مسیحی مصری را در لیبی محکوم می‌کنیم و مصرانه از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر می‌خواهیم تا در مورد دولت‌هایی که در بوجود آوردن این تروریست‌ها نقش داشته‌اند تحقیق و اقدامات بایسته را انجام دهند.
ترک جلسه علنی
 در اعتراض به نحوه مدیریت مجلس
الیاس نادران نشست صبح دیروز جلسه علنی مجلس را در اعتراض به نحوه اداره جلسه از سوی هیئت رئیسه ترک کرد.
در همین زمینه الیاس نادران در گفت‌وگو با فارس،‌ در بیان علت خروج خود از صحن علنی خانه ملت،‌ گفت: (هیأت رئیسه) دیکتاتوری می‌کند، یعنی نه به مخالف و نه به موافق اجازه نمی‌دهند سخن بگوید، حتی به کسانی که تذکر دارند نیز اجازه سخن گفتن داده نمی‌شود و فقط می‌خواهند کار را خودشان جلو ببرند.
وی اضافه کرد: متأسفانه (هیات رئیسه) یک دقیقه هم استدلال گوش نمی‌دهند و گویا بناست هیأت رئیسه هر کاری انجام دهد ،‌ اگر این گونه است هرگونه که دلشان می‌خواهد کار را جلو ببرند ، دیگر در چنین شرایطی چه نیاز به سخن گفتن و رأی دارد؛ من نمی‌دانم نظر آقای لاریجانی چیست اما اینکه مباحث را استماع نکرده و حرف و تذکرات را گوش ندهند و اجازه ندهند مخالفان و موافقان حرف‌های خود را بیان کنند سر سوزنی منطق ندارد.
نادران در همین زمینه خاطرنشان کرد: اگر وقت ندارند مجلس را سه شیفته کنند، دلیلی ندارد که حق نماینده را از وی گرفته و اجازه ندهند نمایندگان مباحثشان را مطرح کنند؛ چرا فقط به بحث شرکت‌های نفتی که می‌رسد این‌گونه حساسیت نشان می‌دهند. مگر در شرکت‌های نفتی چه خبر است؟
گفتنی است نادران در جلسه علنی بعد از ظهر دیروز نیز در اعتراض به مدیریت مجلس گفت: هیئت رئیسه مجلس به ماده 18 آیین‌نامه داخلی قسم خورده است که در اجرای آن بی‌طرف باشد، بنابراین لازم است که گوشش باز باشد و چشمش هم ببیند نه اینکه ما هزار دفعه بگوییم که تذکر و اخطار داریم.
علی لاریجانی نیز در پاسخ اظهار داشت: باید بگویم که ما قسم خورده‌ایم که به تشخیص خودمان عمل کنیم نه به تشخیص شما و در اینجا هم تشخیص این است که چون قسم یاد کرده‌اید طبق آن عمل می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در مورد دیکتاتوری که شما می‌گویید اگر توهین به من مشکل شما را حل می‌کند، بگویید.
صدا و سیما اعترافات جیسون رضائیان را پخش کند
حمید رسایی نماینده مردم تهران و نایب‌ رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رسانه ها در حاشیه جلسه علنی خواستار پخش اعترافات جیسون رضاییان از رسانه ملی شد و پخش این اعترافات را آشکارکننده بسیاری از مسائل مهم عنوان کرد.
وی با ابراز تعجب از موضع‌گیری یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا در خصوص جیسون رضاییان اظهار داشت: این مقام آمریکایی ادعا کرده بود که رضائیان 200 روز در ایران بدون دادگاه در زندان بوده، اما اگر مقامات آمریکایی اعترافات وی پیرامون اقدامات کشورشان و فعالیت‌های جاسوسی که برای ضربه زدن به ملت ایران داشته را استماع کنند، علت حضور وی در ایران را خواهند فهمید.
نایب‌ رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سؤال مهم این است که چه کسی حامی جیسون رضائیان بوده که وی توانسته در قالب خبرنگار واشنگتن پست از نقاط حساس کشورمان بازدید کند، هر چند رضائیان بعد از بازدیدهای خود گزارش‌های نیمه‌ مثبتی را در واشنگتن‌ پست به چاپ رساند، اما هدف اصلی از این بازدیدها گزارش‌های به چاپ رسیده نبوده است.