kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۹۱۱
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶
مدیر کل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد

گسترش پیش‌دبستانی‌های دولتی در مناطق محروم

مدیرکل پیش دبستانی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: نرخ پوشش دوره پیش دبستانی به 51/9 درصد رسیده است و ۶۶۷ هزار نوآموز پیش‌دبستانی جذب کلاس‌‌ها شده‌اند و از این میان همچنین ۱۰۸هزار نوآموز در مناطق دوزبانه تحت آموزش قرار گرفتند.

 

رخساره فضلی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: دوره پیش‌دبستانی براساس اسناد بالادستی و بند 2 سیاست‌های ابلاغی رهبری به آموزش و پرورش دارای اهمیت است چرا که در این سیاست‌ها عنوان شده است، ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به عنوان نهاد تولید‌کننده سرمایه اجتماعی و نیروی انسانی از مهدکودک تا پیش‌دبستانی و دانشگاه امری حاکمیتی است. تلاش ما نیز در جهت عملیاتی کردن این بند از سیاست‌های رهبری است.
وی ادامه داد: در اسناد بالادستی پیش‌دبستانی و مهدکودک جایگاه خاصی دارند و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سن آموزش رسمی 5 سال عنوان شده و دوره پیش‌دبستانی به عنوان یک دوره 2 ساله رسمی و غیراجباری مطرح است که باید از انعطاف برخوردار باشد.
فضلی بیان کرد: در سال تحصیلی جاری 53 دهستان کشور اولویت نخست بودند که لازم بود دولت حضور جدی در آنها داشته باشد و از کودکان این مناطق محروم حمایت به عمل آورد و به همین منظور، با ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور وارد گفت‌وگو شده و 32 تفاهمنامه در حوزه پیش دبستانی منعقد شد و 667 هزار نوآموز پیش‌دبستانی جذب کلاس‌ها شده‌اند. وی ادامه داد: 146 هزار دانش‌آموز در مناطق روستایی و 35 هزار و 500 نوآموز در مناطق محروم جذب شده‌اند. بر همین اساس، نرخ پوشش دوره پیش‌دبستانی امسال 51/9 درصد بود در حالی که در سال گذشته نرخ پوشش پیش‌دبستانی 38/2 درصد بود.  فضلی تصریح کرد: تلاش ما بر توسعه عدالت در مناطق محروم است اما این بدین معنی نیست که در شهرهای بزرگ به پیش‌دبستانی‌ها توجهی نداریم بلکه در شهرها پیش‌دبستانی به شیوه غیردولتی اداره می‌شود و خانواده‌ها باید ضرورت حضور فرزندان خود در دوره پیش‌دبستانی را بیش از گذشته احساس کنند اما تمرکز دولت به سمت مناطق محروم و لازم‌التوجه سوق داده شده است.
وی در پایان با اشاره به حکم معاونت حقوقی ریاست جمهوری در خصوص نظارت بر مراکز پیش‌دبستانی بیان کرد: از معاونت حقوقی ریاست جمهوری سوالی پرسیدیم مبنی بر اینکه آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیتی برای مقطع پیش‌دبستانی برعهده دارد یا خیر که این معاونت اعلام کرد آموزش و پرورش به عنوان متولی حاکمیتی دوره پیش‌دبستانی به شکل دولتی و غیردولتی است و باید بر آن نظارت داشته باشد.