kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۹۰۶
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران:

لغو تحریم‌ها کمکی به شکوفایی اقتصاد ایران نمی‌کند

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: دلخوش کردن به سرمایه‌گذاری خارجی در صورت کاهش تحریم‌ها اشتباه است، چراکه این حجم از سرمایه‌گذاری فقط 3درصد از سرمایه کل مورد نیاز ایران در سال‌ آینده است.


سعید لیلاز عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت‌وگو با فارس گفت: اگر ما تصور کنیم کاهش قیمت نفت توطئه بوده پس باید فرض کنیم که در 15 سال گذشته که طولانی‌ترین دوران رونق نفتی تاریخ بشر را سپری کردیم، در آن مقطع نیز نوعی توطئه نفتی به نفع ایران صورت گرفته است. صادرات عربستان 9 تا 10 برابر صادرات ایران است، پس بنابراین کاهش هر یک دلار 9 تا 10 برابر به درآمد ارزی عربستان آسیب می‌زند.
 این کارشناس اقتصادی در حالی کاهش قیمت نفت در بازار جهانی را یک تحول طبیعی در بازار جهانی نفت خام تلقی می‌کند که رئیس‌جمهور، روند صورت گرفته را یک توطئه نفتی اعلام کرده بود و وزیر نفت این کاهش قیمت را یک اراده سیاسی خوانده بود.
لیلاز تاکید کرد: حداکثر کاری که آقای روحانی می‌تواند در بحث بودجه انجام دهد این است که هزینه‌های نهاد فرهنگی را صفر کند چرا که کشور در حال اضطرار قرار دارد، شاید برخی بگویند لیلاز دارد سیاسی حرف می‌زند اما باید این کار صورت گیرد. ما حقوق و دستمزد را نمی‌توانیم کم کنیم بنابراین تنها کار این است که از برگزاری همایش‌ها و نشست‌های بیهوده جلوگیری کنیم.
لیلاز گفت: آنها که به سرمایه‌گذاری خارجی در صورت کاهش تحریم‌ها دلخوش کرده‌اند، اشتباه می‌کنند، چراکه در صورت توافق جامع ایران و آمریکا در واقع ما، بین 3 تا 5 میلیارد دلار در سال سرمایه‌گذاری خارجی خواهیم داشت و این فقط 2 تا 3 درصد سرمایه کل مورد نیاز ایران را تامین می‌کند.
وی در پایان تاکید کرد: کشور باید به سمت سرمایه داخلی رو بیاورد و این یعنی اینکه به مردم اطمینان خاطر داده شود که به سمت سرمایه گذاری روی بیاورند و در این مقوله باید همه نظام وارد کار شوند.