kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۸۸۱
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۵
رئیس سابق «ام.‌آی.6» خطاب به سران غرب

روسیه را تحریک نکنید زرادخانه هسته‌ای هولناکی دارد

رئیس سابق سرویس اطلاعات مخفی انگلیس درباره اعمال فشار به رئیس‌جمهور روسیه هشدار داد و از سران غرب خواست که از تحریک پوتین اجتناب کنند.


 به گزارش فارس، «جان ساورز» رئیس سابق سازمان امنیت و اطلاعات انگلیس( ام‌ای 6 )پیرامون اعمال فشار بیشتر علیه رئیس جمهور روسیه در موضوع  بحران اوکراین هشدار داد و گفت: «برای سال‌های پیش رو مدیریت روابط با روسیه در موضوع امنیت اروپا، هم‌چنان یک مشکل خواهد بود و تحریک پوتین می‌تواند به تعمیق بحران امنیتی در اروپا منجر شود.»وی افزود: «بحران اوکراین دیگر تنها بحران اوکراین نیست، این بحران میان غرب و روسیه درباره ارزش‌ها و  ساختار اروپاست که اکنون بزرگ‌تر و خطرنا‌ک‌تر شده است  چرا که روسیه زرادخانه هسته‌ای توانمندی در اختیار دارد؛ ما باید با روسیه‌ای کنار بیاییم که داریم نه روسیه‌ای که می‌خواهیم داشته باشیم.»
رئیس سابق سازمان اطلاعات مخفی انگلیس ادامه داد: «غرب می‌تواند با افزایش پاسخ‌ها به اوکراین و ارسال سلاح به اوکراین و سخت‌تر کردن تحریم‌ها در مقابل روسیه بایستد اما پوتین چطور پاسخ خواهد داد؟»
هلاکت 60 نظامی اوکراینی
در یک روز
اما در حالی که از روز یک شنبه با وساطت روسیه،آلمان و فرانسه آتش‌بسی شکننده در اوکراین بین دولت نارنجی و استقلال طلبان برقرار شده، ادوارد باسورین، سخنگوی وزارت دفاع جمهوری خودخوانده دونتسک اعلام کرد دستکم 60 نظامی اوکراینی روز دوشنبه در منطقه دنباس کشته شدند.
وی با بیان اینکه «شرایط در اطراف شهر دبالتسیوه وخیم‌تر از مناطق دیگر است»، گفت: «نظامیان اوکراینی دیروز مواضع ارتش جمهوری خودخوانده دونتسک را در لوگوینوو و مناطق نزدیک لوگانسکی و دبالتسیوه گلوله باران کردند. ما نیز چندین بار مجبور شدیم به این حملات پاسخ دهیم و مواضع توپخانه‌ای اوکراین را گلوله باران کنیم.»
به دنبال نقض آتش بس وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی «شدید» از ادامه درگیری‌ها در شرق اوکراین، پس از اجرای توافقنامه آتش بس، اعلام کرد که به دقت گزارش‌های مربوط به ستون جدیدی از تجهیزات نظامی ارتش روسیه را که به سوی منطقه در حرکت هستند، زیر نظر دارد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و پترو پروشنکو رئیس جمهور اوکراین، در خصوص اقداماتی که برای برقراری صلح در شرق اوکراین لازم است، مذاکره کرده اند.
بحران اوکراین موجب شده تا روابط آمریکا و روسیه به پایین‌ترین سطح پس از پایان جنگ سرد برسد. پس از اقدام روسیه در الحاق کریمه به خاک خود در ماه مارس گذشته، غرب بارها مسکو را به دخالت در بحران شرق اوکراین متهم کرده و براساس این ادعاها، تحریم‌های زیادی را علیه روسیه اعمال کرده است.