kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۷۳۷
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۸

34 هزار روستای کشور خالی از سکنه شده است

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس‌جمهور گفت: 34 هزار آبادی به دلیل مهاجرت روستاییان خالی از سکنه شده است.

به گزارش فارس، سیدابوالفضل رضوی دیروز در نشستی که با هدف ایجاد اشتغال و توسعه روستایی و مناطق محروم در کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه یک و 52 صدم درصد از این تعداد متعلق به استان کرمانشاه است، گفت: اگر هر روستا بالغ بر 300 هکتار باشد، مساحتی به این وسعت عظیم در کشور فاقد بهره‌برداری مانده است.
وی گفت: این جمعیت به حواشی شهرهای بزرگ مهاجرت کرده و موجب تبعات زیادی در جامعه خواهند شد.
وی بیان داشت: با بررسی وضعیت خط فقر در کشور می‌بینیم که از 31 استان کشور هزینه‌های روستائیان 22 استان کشور از درآمدهای آنها بیشتر است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس‌جمهور افزود: متوسط حاشیه‌نشینان در شهرهای بزرگ کشور بر طبق مرکز آمار ایران 11 درصد است.
رضوی ناعدالتی اقتصادی و بی توجهی به روستاها را مهمترین دلایل ایجاد حاشیه‌نشینی عنوان کرد و گفت: مبارزه با حاشیه‌نشینی و تبعات آن به جایی نمی‌رسد، مگر آنکه به علت‌العلل ایجاد مهاجرت توجه شود.
رضوی به برنامه‌های روان‌سازی و تسهیل‌گری ایجاد اشتغال برای روستا‌ها اشاره کرد و گفت: ساکنان روستاهای مرزی می‌توانند تا پنج برابر آورده خود از تسهیلات بدون کارمزد استفاده کنند.
وی شناخت پتانسیل‌های روستا یا بخش را منوط به شناسایی نخبگان و سرمایه‌های انسانی، متمکن و دارای توان مالی و معتمدان و ذی‌نفوذان روستاها برای توسعه این مناطق دانست.