kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۷۲۷
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۴
رئیس مجلس در آستانه سالروز قیام تاریخی تبریز:

قیام 29 بهمن تبریز، برگ زرین غیرتمندی آذربایجان است

آذربایجان و تبریز، نقش بارز، تاریخی و بی‌بدیلی در پیروزی انقلاب اسلامی داشته و به حق از سوی رهبری، آذربایجان تعبیر به «سر ایران» شده است.
تبریز- خبرنگارکیهان:

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به کنگره ملی نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی که ظهر دیروز در تالار وحدت دانشگاه تبریز برپا شد، افزود: قیام تاریخی 29 بهمن سال 56 تبریز با پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 57 به نهایت خود رسید. مبارزات هدفمند و هماهنگ روحانیت آذربایجان در دوران ستم‌شاهی، حمله همزمان به مدرسه طالبیه تبریز و مدرسه فیضیه قم در سال 1342 و قیام شورانگیز 29 بهمن تبریز در حمایت از رهبری نهضت، همگی برگ‌های زرینی از غیرتمندی و پیشرویی آذربایجان و اعتقاد و باور مردم این دیار به مرجعیت دینی و اسلام است. این پیام می‌افزاید: انقلاب اسلامی نه‌تنها ساختارهای موجود در ایران را برهم زد که حتی دل‌های ایرانیان مؤمن و موحد را هم منقلب کرد. انقلاب اسلامی نهضتی بود که با اصل اساسی نه شرقی و نه غربی و با تأکید و باز تولید ارزش‌های نو، هنجارهای ایمانی و انقلابی و اسلامی را برای مردم به ارمغان آورد. علی لاریجانی در پیام خود افزود: همایش نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی فرصت مغتنمی است تا با نگاهی عالمانه و دقیق، تاریخ نانوشته انقلاب در آذربایجان و نقش اقشار مختلف موثر در آن از جمله روحانیون، بازاریان و طیف‌های مختلف تبیین شود و تاریخ شفاهی انقلاب عظیم اسلامی پیش از آن که به دست فراموشی سپرده شود، نگارش شده و با یک روش‌شناسی علمی، عوامل ظهور و بروز این قدرت نرم و چگونگی تقویت و رشد آن برای آیندگان تدوین شود. رئیس مجلس شورای اسلامی این پیام یاد شهدای انقلاب اسلامی ایران و آذربایجان غیور و سرافراز به ویژه آیت‌الله شهید قاضی و شهید مدنی را گرامی داشته و از دست‌اندرکاران این همایش فاخر و ارزشمند قدردانی کرد.
جایگاه آذربایجان در انقلاب اسلامی، نقش مطبوعات در فرهنگ‌سازی نهضت اسلامی، قیام 29 بهمن تبریز به روایت اسناد لانه جاسوسی آمریکا، نقش بازار تبریز در قیام 15 خرداد 42، درنگی بر مبارزات میرزا فتاح شهیدی و نقش غیرت دینی در تحولات سیاسی آذربایجان، از مقالات این همایش یک روزه بود.
برای این همایش 70 مقاله برگزیده شده بود که 20 عنوان به صورت سخنرانی در پانل‌های مختلف، ارائه شد.