kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۷۰۰
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵

آتش‌بس در اوکراین شروع نشده نقض شد!

طرف‌های درگیر در شرق اوکراین آتش بس توافقی را که مقرر شده بود از روز یکشنبه آغاز شود نقض و بایکدیگر درگیر شدند.

به گزارش ایسنا، تنها چند ساعت پس از آغاز آتش‌بس توافق شده در شرق اوکراین، دو طرف درگیر، یکدیگر را به نقض آتش بس متهم کردند. از نیمه شب یکشنبه آتش بس به اجرا در آمده بود. این آتش بس حاصل مذاکرات «مینسک» میان روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه بوده است. دیروز خبرهایی از وقوع درگیری بین استقلال‌طلبان و نیروهای ارتش نارنجی اوکراین منتشر شد. در همین حال، «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان، به مسکو، کیف و استقلال طلبان شرق اوکراین درباره هزینه بالای نقض آتش‌بس هشدار داد.
اشتاین‌مایر گفت: نقض آتش‌بس علاوه بر روسیه، امنیت اروپا را نیز تهدید خواهد کرد.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که ساعاتی پس‌از توافقات مینسک، اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که تحریم‌ها علیه روسیه را تشدید می‌کند.
وزارت خارجه روسیه هم با صدور بیانیه‌ای، از طرف‌های درگیر در اوکراین خواست به توافقنامه مینسک و آتش‌بس پایبند باشند. «جان‌کری» وزیر خارجه آمریکا نیز طی تماس تلفنی با همتای روس خود، اجرای کامل توافقنامه مینسک و آتش بس را خواستار شد.
«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا، هم در تماس تلفنی با «پترو پروشنکو» همتای اوکراینی خود، نسبت به نقض آتش‌بس ابراز نگرانی کرد.
اوباما در حالی نسبت به شروع مجدد درگیری در اوکراین ابراز نگرانی کرد که «ران پل» نماینده سابق کنگره آمریکا، طی سخنانی در واشنگتن تصریح کرد، اگر ناتو و آمریکا از اوکراین خارج شوند، جنگ داخلی در اوکراین نیز پایان می‌یابد.