kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۶۹۴
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۴
یک فعال بازار سرمایه:

سود شرکت‌های بورسی در سال آینده کاهش می‌یابد

یک فعال بازار سرمایه پیش‌بینی کرد سود شرکت‌های بورسی در سال آینده کاهش می‌یابد.

مصطفی امید قائمی مدیرعامل گروه توسعه مالی مهر آیندگان با ارائه پیش‌بینی اجمالی از بازار سرمایه عنوان داشت: اتفاقاتی که در اقتصاد کشور افتاده است همراه با کاهش قیمت جهانی نفت موجب کاهش قیمت بسیاری از محصولات پایه مثل محصولات پتروشیمی، فولادی، مس و مواد اولیه شده است.
وی افزود: کاهش قیمت‌های جهانی و کاهش قیمت محصولات پایه بر سودآوری شرکت‌ها تاثیر می‌گذارد به این دلیل که سال مالی عمده این شرکت‌ها 29 اسفند ماه است و باید سود سال بعد را هفته آینده اعلام کنند. به همین ترتیب به نظر می‌رسد این سودهای اعلامی مبتنی بر قیمت‌های جدید محصولات پایه در بازارهای جهانی باشد. بنابراین احتمال دارد سود سال 94 شرکت‌ها نسبت به سال 93 کاهش یابد اما با توجه به تحلیل‌هایی که در بازار موجود است و کاهش قیمت‌هایی که تا به الان اتفاق افتاده است و حتی در برخی موارد هم زیاده‌روی شده است به نظر می‌رسد، تهدیدی بازار را تحت‌الشعاع قرار ندهد.
امید قائمی درباره ابهام‌های موجود در بازار سرمایه گفت: با روشن شدن وضعیت سود سال آینده شرکت‌ها و رفع ابهام از صنایع مهم بازار مثل پالایشی‌ها به نظر می‌رسد روند آرامی تا پایان سال 93 در بازار سرمایه حاکم باشد و برای سال 94 نیز باید در انتظار نتیجه مذاکرات هسته‌ای و قیمت نفت باشیم.
وی در ادامه با توصیه به سهامداران اظهار داشت: سهامداران باید با مطالعه و دقت بیشتری در خصوص سرمایه‌گذاری‌های خود تصمیم بگیرند و با توجه به بررسی‌هایی که از وضعیت اقتصادی شرکت‌ها دارند در شرکت‌های کم‌ریسک سرمایه‌گذاری کنند و اگر فرصت مطالعه ندارند، از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و خدمات شرکت‌های سبدگردان استفاده کنند.