kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۶۹۰
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۳
با بررسی آمارها مشخص شد

روند توسعه پارس جنوبی در دولت یازدهم کند شده است

بررسی آمارهای رسمی از عملکرد دولت یازدهم در پارس جنوبی نشان می‌دهد که روند توسعه فازهای این میدان گازی نسبت به دولت قبل کندتر شده است.

به گزارش سایت مشرق، بدون تردید مهمترین پروژه صنعت نفت کشورمان، میدان گازی بزرگ پارس جنوبی است. در حالی که  بیژن زنگنه وزیر نفت دولت تدبیر و امید به شدت از عملکرد دولت‌های نهم و دهم در توسعه پارس جنوبی انتقاد می‌کرد، طبق جدیدترین آمار، روند توسعه فازهای باقی‌مانده میدان گازی پارس جنوبی در دولت یازدهم، کند شده است.بر اساس آمارهای رسمی، سرعت توسعه و تکمیل 13 فاز باقی‌مانده پارس جنوبی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون افول کرده به طوری که میانگین پیشرفت فازهای باقی‌مانده در 15 ماه ابتدایی دولت یازدهم، ماهانه فقط نیم درصد بوده است.کمترین سرعت توسعه در میان فازهای بزرگترین میدان گازی کشورمان مربوط به فازهای 15 و 16 است که در 15 ماه ابتدایی دولت یازدهم ماهانه فقط 0/2 (دو دهم درصد)رشد داشته است. بیشترین رشد توسعه هم به فاز 19 مربوط است که ماهانه 1/3 درصد رشد کرده است.
در حالی که به گفته رستم قاسمی (وزیر نفت دولت دهم و معاون اسحاق جهانگیری در دولت یازدهم) تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم بعضی فازها ماهانه حدود ۲ درصد پیشرفت و در کمترین حالت 1/5 درصد پیشرفت داشتند.
قاسمی مردادماه سال گذشته پیش‌بینی کرده بود که اگر دولت یازدهم بتواند روند توسعه پارس جنوبی را مثل سابق ادامه بدهد، طی دو سال پرونده پارس جنوبی بسته می‌شود.این در حالی است که در صورت تداوم روند یک سال اخیر در توسعه فازهای باقی‌مانده پارس جنوبی، فازهای این میدان گازی به این زودی‌ها  تکمیل نخواهد شد.کاهش سرعت توسعه فازهای پارس جنوبی در دولت یازدهم در حالی است که در سال‌های گذشته، تیم فعلی متصدی وزارت نفت، به شدت از عملکرد دولت سابق در توسعه این میدان گازی انتقاد می‌کردند. اما اکنون که آنها دوباره به رأس وزارت نفت بازگشته‌اند، عملکرد خوبی از خود به جای نگذاشته‌اند.