kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۶۸۶
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۵
با اجرای روش محاسبه پلکانی از سوی دولت

کم‌مصرف‌ها پول بیشتری برای گاز داده‌اند

افزایش 14 تومانی بهای هر مترمکعب گاز برای کلیه مصرف‌کنندگان در قالب اجرای گام دوم هدفمندسازی یارانه‌ها در حالی صورت گرفته که افرادی که مصرف کمتری دارند نسبت به پرمصرف‌ها مشمول افزایش قیمت بیشتری شده‌اند.
به گزارش ایسنا، در حالی که در راستای جلوگیری از افزایش مصرف، در قالب اجرای گام دوم هدفمندسازی یارانه‌ها قیمت گاز ابتدای سال جاری 20 به میزان 14 تومان برای هر مترمکعب افزایش یافت، اما همواره انتقادهایی نسبت به این روش افزایش قیمت وجود دارد مبنی بر این‌که چرا قیمت برای کلیه پلکان‌ها به یک میزان افزایش یافته است.
در واقع با این روش افزایش قیمت، 14 تومان در پلکان‌های پایین‌تر درصد افزایش بیشتری را شامل می‌شود، به طوری که در پلکان اول مصرف، میزان افزایش 47 درصد و در پلکان آخر 4 درصد بوده است.
اما شرکت ملی گاز با دفاع از این روش افزایش قیمت، اعلام کرده که این مصوبه بر اساس اعمال درصد به جدول شماره 1 قانون هدفمندی یارانه‌ها که مربوط به گازبها است اجرا شده است و با توجه به این که متوسط قیمت در کلیه پلکان‌ها 70 تومان بوده است، 20 درصد این رقم معادل 14 تومان به بهای گاز اضافه شده و متوسط گازبها 84 تومان شده است.
در این راستا در واکنش به برخی انتقادات مبنی بر این که پلکان‌های کم‌مصرف افزایش بیشتری را متحمل شده‌اند، یک مقام مسئول در این شرکت این موضوع را تایید و اضافه کرد: باید توجه کرد که پلکان‌های دهک اقتصادی با پلکان‌های مصرف متفاوت است و نمی‌توان گفت که افرادی که در دهک‌های اقتصادی پایین قرار دارند لزوما مصرف کمتری هم دارند.بنا به اعلام شرکت ملی گاز، همه مصرف‌کنندگان در پلکان‌های پایین گاز مصرف کرده و به پلکان‌های بالاتر رفته‌اند به عبارت دیگر اگر مصرف‌کننده‌ای در پلکان ششم قرار دارد تا پیش از پله ششم بهای گاز در پله‌‌های پایین‌تر را پرداخت کرده است.
این در حالی است که طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها دهک‌های پرمصرف که در واقع اقشار بالای جامعه را تشکیل می‌دهند باید بهای بیشتری برای انرژی بپردازند با این روند افزایش قیمت هزینه بیشتری به دهک‌های پایین جامعه تحمیل شد.
بر اساس این گزارش اگرچه یکی از راه‌های کنترل مصرف استفاده از سیاست‌های قیمتی است اما این روش افزایش قیمت گاز نه تنها منجر به کنترل مصرف نشده بلکه طبق آخرین آمار موجود در 10 ماه سال گذشته میزان مصرف به صورت میانگین روزانه 215 میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی بوده اما این مقدار در مدت مشابه امسال به 221 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است. به عبارت دیگر در ده ماه ابتدایی سال جاری، 67 میلیارد و 492 میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی مصرف شده است در حالی که در مدت مشابه پارسال 65 میلیارد و 960 میلیون مترمکعب گاز در این بخش مصرف شده است.
از سوی دیگر سرانه مصرف سالانه گاز در ایران سه برابر میانگین جهانی است به طوری که سرانه مصرف گاز در ایران 1700 و در جهان 600 مترمکعب است و در صورت ادامه این روند همان‌گونه که هشدار داده شده ایران در 1404 به بعد به واردکننده انرژی تبدیل خواهد کرد.