kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۶۲۰
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۷
رئیس سازمان توسعه تجارت:

35 شرکت مجوز واردات خودرو دارند

رئیس سازمان توسعه تجارت از اعلام تعرفه‌های جدید واردات و صادرات در سال نو خبر داد و گفت: در حال حاضر 35 شرکت مجوز واردات خودرو دارند، وارد‌کنندگانی که خدمات پس از فروش و گارانتی داشته باشند می‌توانند در لیست وارد‌کنندگان رسمی خودرو قرار گیرند.

 ولی‌الله افخمی‌راد در نشستی خبری با بیان اینکه میزان صادرات در 10 ماهه گذشته به کشور عراق 5 میلیارد و 112 میلیون دلار بوده است، گفت: این میزان قابل افزایش است و این رقم منهای صادرات خدمات فنی – مهندسی و توریسم بوده که امیدواریم برگزاری نمایشگاه فرصت‌های اقتصادی در بغداد موجب افزایش حجم مبادلات شود.
افخمی‌راد در عین حال بیان کرد: حجم مبادلات تجاری ما به افغانستان بالغ بر2 میلیارد و 37 میلیون دلار است که امیدواریم این رقم نیز افزایش یابد. همچنین در نمایشگاه قطر 85 واحد تولیدی حضور خواهند یافت و مصالح ساختمانی و غذایی نیز از جمله واحد‌هایی است که در این نمایشگاه به ارائه‌ محصولات خود خواهند پرداخت.
افخمی‌راد در بخشی از سخنان خود در مورد بازنگری تعرفه‌ها در قوانین مقررات واردات و صادرات گفت: تغییرات مورد نیاز اعمال شده و پس از تصویب هیئت وزیران در نخستین روزهای سال نو اعمال می‌شود ولی به نظر نمی‌آید تغییری در کالاهای مصرفی و نهایی داشته باشیم. چون تعرفه‌ها مناسب است و حمایت از صنعت داخلی در آن دیده شده است.
رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در بحث ورود مواد اولیه نیز سطح تعرفه‌ها تغییری نمی‌کند و از طرفی قرار نیست با تغییر مدام تعرفه در بازار تنش ایجاد کرده و موجبات سرگردانی تجار را فراهم کنیم.
افخمی‌راد در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با انحصاری بودن واردات خودرو توضیح داد: هر کسی که می‌خواهد خودرو وارد کند باید برای خدمات پس از فروش خود چاره‌ای بیندیشد و اگر وارد‌کننده بتواند برای این موضوع چاره‌ای بیندیشد، مشکلی برای واردات نخواهد داشت.
وی گفت: در حال حاضر 35 شرکت مجوزدار در این زمینه هستند ولی این موضوع به آن معنی نیست که کسان دیگر حق ندارند در زمینه وارد کردن خودرو اقدام کنند بلکه سایر وارد‌کنندگان خودرو نیز می‌توانند با حل گارانتی و خدمات پس از فروش در زمره این لیست قرار گیرند.
رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه یکی از مسائلی که در ارتباط با توسعه تجارت با کشور‌های خارجی همواره مورد توجه بوده تسهیل در صدور روادید  است، گفت: این موضوع همیشه مورد درخواست ما بوده و با کشور‌های عراق و افغانستان کمترین مشکل را داریم و برای بقیه کشور‌ها نیز در تلاشیم اقدامات لازم را انجام دهیم.
افخمی‌راد همچنین در رابطه با میزان صادرات گفت: در 10 ماهه امسال میزان صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات 42 میلیارد و 600 میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24/2 درصد افزایش و از نظر وزنی نیز 7/3 درصد رشد داشته است.  به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت طی این مدت 43 میلیارد و 700 میلیون دلار واردات انجام شده که به لحاظ ارزشی 15/4 درصد و به لحاظ وزنی 3/4 درصد افزایش داشته است.