kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۵۹۴
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۵
ادامه طوفان ریزگردها در غرب و جنوب کشور

حمله مشاور ابتکار به فرستاده ویژه رئیس جمهور!

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آقای هاشمی، وزیر بهداشت؛ نخود هر آشی است، گفت: بنده حدس می‌زنم دخالت هاشمی موجب شده تا ابتکار از رفتن به خوزستان امتناع کند(!)
سرویس اجتماعی-

در شرایطی که بحران ریزگردها با فاصله دو روزه از استان خوزستان به سایر استان‌های غرب و جنوب کشور نیز سرایت کرد، هنوز خبرگزاری دولت از عنوان «ریزگردها در خوزستان» در توصیف بحران اخیر استفاده می‌کند و کماکان سیاست بازی بر سر موضوع بدیهی ضرورت‌های حضور یا عدم حضور مسئولان در مناطق بحران زده، حرف اول را می‌زند.
مدیریت غیراصولی رئیس سازمان محیط زیست از راه دور در بحران‌های زیست محیطی اخیر به اندازه‌ای فاجعه آفرین شده که دولتی‌ها هنوز فرصت نکرده‌اند با مکانیزم توئیتری پیام همدردی و همنفسی خود را به گوش مردم آبدانان در استان ایلام که سه روز در محاصره طوفان از کلیه امکانات اولیه زندگی محروم بودند، برسانند.
نماینده مردم آبدانان استان ایلام در خبری که هرگز در خبرگزاری دولت کار نشد، از اوج‌گیری بحران ریزگردها در سه روز اخیر گفت و تاکید کرد: متاسفانه همین توجه حداقلی هم بر روی خوزستان متمرکز بود و در ایلام ستاد بحران کشور و استان نه تنها غافلگیر شد بلکه هیچ واکنش منطقی هم از خود نشان نداد و بر اثر بی‌دست و پایی آنها مردم سه روز گرسنگی کشیدند.
علی محمد احمدی با اعلام اینکه جمعیتی 60 تا 70 هزار نفری در این شهرها سکونت دارند، گفت: 72 ساعت برق قطع شد و تا زمانی که به دفتر رئیس جمهوری زنگ نزدم، اقدامی برای بازگشت وضع عادی به این شهرها صورت نگرفت.
وی با انتقاد از عملکرد مدیران استانی اضافه کرد: به دلیل نبود برق، شبکه گاز و آب و مخابرات نیز قطع و اوضاع بسیار باور نکردنی شد. حتی نانوایی‌ها، مخابرات، پمپ بنزین‌ها، بانک‌ها، مراکز تصویر‌برداری و آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و بطور کل همه چیز تعطیل شد.
احمدی با بیان اینکه این اتفاق در بلادیده‌ترین شهرها نیز رخ نمی‌دهد، گفت: ستاد مدیریت بحران برای مدیریت چنین وضعیتی تدارک دیده شده است اما عکس‌العمل به این حادثه بسیار کند بود و مراکز نظارتی و مدیریت بحران غافلگیر شدند.
اما در عوض پیگیری مشکلات مردم سختی کشیده ایلام، خوزستان و دیگر استان‌های در معرض ریزگردها، برخی دولتمردان ترجیح می‌دهند که به منازعات سیاسی و تسویه حساب‌های قبیله‌ای روی بیاورند! در آخرین نمونه پس از لغو سفر ابتکار به خوزستان، روز گذشته اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان محیط زیست، در واکنش به حضور سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت در روزهای نفس‌گیر خوزستان اظهار داشت: هر جا که عکس  و دوربین باشد آقای هاشمی نیز حضور دارد!
مشاور ابتکار با بیان این جمله به دور از اخلاق که «آقای هاشمی نخود هر آشی است»، ادامه داد: بنده حدس می‌زنم دخالت هاشمی موجب شده تا ابتکار از رفتن به خوزستان امتناع کند(!)
وی بدون توضیح درخصوص علت عدم مشارکت رئیس سازمان محیط زیست در سفر زمینی وزیر بهداشت به استان خوزستان به عنوان «نماینده ویژه دولت» به فارس گفت: راه حل فوری و عاجل توزیع ماسک‌های رایگان میان مردم خوزستان است که از ورود ذرات با قطر کمتر از 2.5 میکرون به ریه  افراد جلوگیری کند اما هم‌اکنون از ماسک‌های موجود نخود هم عبور می‌‌کند.
این اظهارات سراسر توهین و کنایه مشاور ابتکار به وزیر بهداشت در حالی مطرح شده است که بعد از دستور ویژه مقام معظم رهبری به دولت برای پیگیری سریع موضوع آلودگی هوا در استان‌های بحران زده همراه با اختصاص بودجه ویژه، وزیر بهداشت با عنوان «نماینده ویژه دولت» به این استان سفر کرد تا گزارش‌های میدانی خود از این استان را برای پیگیری‌های بعدی به دولت اعلام کند.
اما در مقابل همکاران معصومه ابتکار بدون توجه به وسعت بحران زیست محیطی اخیر که از سرزمین‌های اشغالی فلسطین تا اردن و عراق و عربستان و برخی استان‌های غرب و جنوبی ایران را به صورت همزمان درگیر کرده، با موضع‌گیری‌های انفعالی، دیرهنگام و بدور از واقعیات منطقه‌ای با سیاست زدگی حداکثری بحران اخیر را به گردن کشورهای همسایه و دولت قبل انداخته و حتی از حضور در منطقه بحران زده نیز خودداری کردند!
علاوه بر این موضوع، هنوز در هیچ یک از رسانه‌های دولتی اخبار دقیقی از حوادث و وقایع رخ داده در سایر استان‌های بحران زده کشور از جمله ایلام و بوشهر و همدان منتشر نشده و حتی همین میزان امکانات اندک توزیع شده در استان خوزستان به سایر مناطق کشور اختصاص نیافته است.
در چنین شرایطی به نظر می‌رسد علت اصلی عصبانیت و توهین‌های مشاور معصومه ابتکار همراه با فرافکنی، افزایش درخواست‌های مردم، نمایندگان مجلس و اعضای شوراهای شهر تهران و شهرهای درگیر در بحران‌های زیست محیطی اخیر، برای برکناری رئیس سازمان محیط زیست پس از قریب به دو سال سیاست بازی و فضاسازی در پرونده‌های غیرمرتبط همچون بنزین، پارازیت، سرطان و مسائلی از این دست است.
واکنش منفعلانه ابتکار در بیان جمله ضدروانی «نمی‌شود به هوا دستور دهیم باران ببارد!» در شرایطی که تالمات روحی مردم از بحران ریزگردها بسیار بیشتر از خسارات آن بوده، حقیقتا مظهری از عدم شناخت دولت از دغدغه‌های حقیقی مردم محسوب می‌شود. متاسفانه دولت از درک این واقعیت ناتوان است که در شرایط بحرانی اخیر، مردم بیش از آن که در جستجوی مقصر باشند خواستار همدردی و چاره اندیشی مدیران خود هستند.  قطعا با مدیریت توئیتری بحران از تهران و ارسال پیام همنفسی بدون اجرای راهکارهایی همچون طرح دکتر کردوانی در تامین پوشش گیاهی بیابان‌های اطراف خوزستان با یک برنامه‌ریزی 5 ساله، تامین نظرات مردم و جلب همدلی آنها میسر نخواهد شد.
گفتنی است ابتکار در اولین پروژه سیاسی – اقتصادی مشترک خود با وزارت نفت، پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، به جای پرداختن به موضوعات مهمی همچون بحران ریزگردها و مشکلات زیستی متنوع کشور، پروسه واردات بنزین بی‌کیفیت از خارج مرزها را کلید زد و هرگز حضور جدی و موثری در موضوعات مهمی مثل خشک شدن تالاب‌های مهم کشور از جمله هامون و دریاچه ارومیه و هورالعظیم ایفا نکرد.
شایان ذکر است هیچ یک از دولت‌های منطقه در درگیری اخیر با بحران ریزگردها، دولت‌های پیش از خود را متهم نکرده و با بحران‌سازی بیهوده میان بخش‌های مختلف کابینه، یکدیگر را به علت تلاش برای بهبود اوضاع تحقیر نکردند! بلکه با ارائه خدمات ویژه از جمله توزیع بسته‌های حمایتی و ماسک‌های فیلتردار میان مردم، آگاهانه با مشکلات زیستی که امیدی به حل و فصل آنها در کوتاه مدت وجود ندارد، روبرو شدند. کماکان تمسخر مولفه‌های مدیریت جهادی از جمله موارد علمی جهانی همچون «حضور مدیران دولتی در مناطق بحران زده» برای شناسایی مشکلات و ارائه راهکارهای حقیقی توام با پرهیز جدی از «کار و تلاش» در نمایه سیاست داخلی دولت یازدهم قابل مشاهده است و همین موضوع موجب شده میزان محبوبیت دولت در مقایسه با دوره‌های گذشته تضعیف شود.