kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۲۹۸
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۳

کوتاه از ایران


تشییع پیکر جانباز شهید
مشهد- واحد مرکزی خبر: پیکر جانباز شهید سلطانعلی جوادی پس از تشییع در رشتخوار در روستای زادگاهش فتح‌آباد به خاک سپرده شد. شهید جوادی جانباز 70 درصد پس از تحمل سالها رنج جانبازی در سن 55 سالگی در بیمارستان امام حسین(ع) مشهد دعوت حق را لبیک گفت. این جانباز شیمیایی در دوران دفاع مقدس از ناحیه ریه، چشم و دست مجروح شده بود.
اجرای 55 طرح آب شیرین‌کن
بندرعباس- ایرنا: مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: وزارت نیرو در حال حاضر با بخش خصوصی 45 هزار میلیارد ریال برای ساخت و بهره‌برداری آب در حوزه آب شیرین‌کن به صورت خرید تضمینی قرارداد بسته است.
«حمیدرضا جانباز» در جریان بازدید از پروژه آب شیرین‌کن جزیره ابوموسی در هرمزگان اظهار داشت: هم‌اکنون بیش از 55 طرح آب‌شیرین کن در کشور در دست ساخت است.
وی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده سال آینده 37 طرح آبرسانی در کل کشور به بهره‌برداری می‌رسد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در این بازدید از یک طرح مطالعاتی بسیار گسترده برای شیرین‌سازی و نمک‌زدایی آب از سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان و انتقال به فلات مرکزی ایران خبر داد.
جانباز گفت: این طرح هم‌اکنون در دست بررسی است که سال آینده اجرا خواهد شد.
به گفته وی با اجرای این طرح مشکل آب 16 استان با بیش از 46 میلیون نفر رفع می‌شود.
آمادگی ایران برای حذف ویزا
همدان- واحد مرکزی خبر: معاون پارلمانی وزیر امور خارجه گفت: آمادگی داریم در مناسبات با سایر کشورها ویزا را حذف کنیم.
قشقاوی افزود: هر کشوری که حاضر باشد ویزا را در مناسبات با کشور ایران حذف کند ما هم آمادگی داریم ویزا را با آن کشور حذف کنیم.
وی گفت: به علت اهمیتی که کشورهای همسایه برای جمهوری اسلامی ایران دارند این کشورها در اولویت حذف ویزا خواهند بود.
معاون پارلمانی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه هم‌اکنون در مناسبات با سوریه و ترکیه ویزا را حذف کرده‌ایم گفت: در خصوص آذربایجان وگرجستان هم از طرف ایران ویزا حذف شده است.
قانون برخورد با خرید و فروش پایان‌نامه
کاشان- باشگاه خبرنگاران: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با انتقاد از پدیده خرید و فروش پایان‌نامه‌ها، گفت: این کار در قالب کار کپی‌برداری و تکثیر با تعویض جلد پایان‌نامه انجام می‌شود که به دنبال افزایش تحصیلات تکمیلی در سطح دانشگاه‌ها صورت گرفته است.
محمد فرهادی افزود: پیش‌بینی می‌شود با تقدیم قانون برخورد با این افراد که به دولت تقدیم شده است از این سرقت علمی و آشفتگی مدارک جلوگیری شود.
وزیر علوم گفت: گستردگی توسعه کمی دانشگاه‌ها بدون احتساب تناسب امکانات و اعتبارات با آن افزایش یکی از مسائلی است که طی سالیان اخیر انجام شده است. لذا توسعه دانشگاه‌ها باید هدفمند باشد.
ایجاد 5 منطقه ویژه فناوری
سمنان- ایرنا: معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از صدور مجوز ایجاد پنج منطقه ویژه فناوری در کشور خبر داد.
«وحید احمدی» گفت: مجوز این مناطق توسط شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) برای استان‌های آذربایجان‌شرقی، خراسان‌رضوی، اصفهان، یزد و بوشهر صادر شده است. وی ایجاد این مناطق را مستلزم داشتن ظرفیت‌ها و شاخص‌هایی دانست و اظهار داشت: داشتن شهرک‌های صنعتی، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌های مورد نیاز، انجام مطالعات و آمایش منطقه و روند و جهت‌گیری توسعه‌ای استان از جمله این شرایط است.
احمدی گفت: استانداران و مسئولان استانی باید این ظرفیت‌ها را ایجاد و شرایط را برای اخذ مجوز ایجاد منطقه‌ویژه فناوری فراهم کنند و گرچه این امر فرایندی چند ساله دارد اما وزارت‌خانه و دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این زمینه در صورت نیاز کمک می‌کند.