kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۲۶۶
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۲
کرباسیان در پاسخ به سؤال کیهان خبر داد

اقدامات جدید گمرک برای تسهیل صادرات

رئیس کل گمرک ایران اقدامات جدید این سازمان برای تسهیل صادرات را اعلام کرد.


مسعود کرباسیان در نشست خبری خود که به مناسبت دهه فجر در محل فرودگاه مهرآباد تهران برگزار شد، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. در بخشی از این نشست خبرنگار کیهان از کرباسیان پرسید: با توجه به کاهش درآمدهای نفتی کشور طبیعی است که باید صادرات غیر نفتی تسهیل شود. بر همین اساس گمرک برای تسهیل کار صادرکنندگان به غیر از بحث کاهش زمان صادرات چه اقداماتی برای تشویق صادرات بیشتر انجام داده یا می‌دهد؟
رئیس کل گمرک در پاسخ با تأیید اینکه فقط نباید به بحث کاهش زمان فرآیند صادرات در گمرک اکتفا کرد افزود: باید کارهای دیگری نیز برای تسهیل صادرات انجام شود، بر همین اساس تعاملات مناسبی با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان استاندارد داشته‌ایم تا به فرآیند صادرات کمک بیشتری شود. همچنین واحدهای تولیدی که کالاهای صادراتی دارند نیاز به حضور در گمرک ندارند و ارزیابان ما با حضور در محل کارگاه تولیدی به بررسی کالاهای مذکور می‌پردازند.
وی ادامه داد: از اقدامات دیگر برای تسهیل صادرات این است که از محل دریافتی‌های حقوق گمرکی  مواد اولیه را به صادرکنندگان می‌دهیم که خود این کار قبلاً به ماه‌ها زمان نیاز داشت. همچنین فرآیند صادرات از 7 روز به کمتر از یک روز رسیده است.
کرباسیان با بیان اینکه هنوز از بعضی کالاها عوارض صادراتی و یا عوارض ورود موقت گرفته می‌شود گفت: صادرکنندگان می‌توانند با ارائه یک ضمانت‌نامه، کل فرآیند عوارض را طی کنند تا مشکلشان حل شود.
به گفته کرباسیان طرح سیستم فعالان مجاز اقتصادی نیز از سوی گمرک برای صادرات به زودی اجرایی می‌شود که بر این اساس 30 شرکت معتبر اقتصادی که هیچ پرونده تخلفی اعم از بدهی مالیاتی، بانکی، قاچاق و... ندارند شناسایی شده‌اند که اینها مانند ارزیاب گمرک عمل می‌کنند و بعد از صادرات کالایشان به گمرک مراجعه کرده و هزینه‌های گمرکی را می‌پردازند. این کار هم برای تسهیل صادرات و اینکه صادرکنندگان معطلی نداشته باشند احتمالاً از روز شنبه انجام می‌شود.
کرباسیان در ادامه اظهاراتش با اشاره به راه‌اندازی سامانه الکترونیکی گمرک گفت: این سامانه تماماً ایرانی است و کل کارش توسط یک عده از دانشجویان و استادان ایرانی انجام شده است.
وی سپس به بحث فرآیند واردات کالا به کشور پرداخت و اظهار داشت: قبلاً برای واردات کالا باید حداقل 9 ایستگاه طی می‌شد و 27 روز نیز طول می‌کشید تا کالا وارد کشور شود ولی الان با استفاده از سامانه الکترونیکی گمرک این مدت زمان به 3 روز رسیده است.
کرباسیان در عین حال تأکید کرد که گمرک قرار نیست برای جنسی که از هر جایی می‌آید فرش قرمز پهن کند بلکه باید مقررات طی شود.
رئیس کل گمرک درباره اظهارات یک مقام انگلیسی که مدعی توقف کالاهایش در گمرک ایران شده بود هم گفت: یکی از مقامات انگلیسی اظهار کرده که کالاهایی برای بازگشایی سفارت انگلیس در گمرک ایران باقی مانده است این در حالی است که کالاهای قسمت دیپلماتیک از تشریفات گمرکی مستثنی است و بر همین اساس این حرف پایه و بنیانی ندارد ضمن اینکه مقرراتی در کشور وجود دارد و در مملکت هم باز نیست و ما نمی‌توانیم از قانون بگذریم.
کرباسیان سپس به آمار واردات و صادرات کشور در سال جاری اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تا 20 بهمن ماه جاری 46 میلیارد و 567 میلیون دلار واردات به کشور انجام شده که 13/07 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
همچنین میزان صادرات از ابتدای سال جاری تاکنون از نظر ارزشی 44 میلیارد و 992 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد رشد داشته است.
به گفته کرباسیان اقلام عمده صادراتی عبارتند از میعانات گازی و مواد پتروشیمی و اقلام عمده وارداتی گندم، خودرو، ذرت، برنج و کنجاله سویا بوده است.رئیس کل گمرک در ادامه درباره کاهش ردیف‌های تعرفه‌ای هم اظهار داشت: قرار است سال آینده ردیف طبقات تعرفه‌ای از 14 ردیف به 10 ردیف کاهش یابد که اگر این اقدام انجام شود حتماً درآمد گمرک نیز بیشتر می‌شود.وی همچنین با اعلام اینکه سال گذشته 105 تن مواد مخدر در گمرکات کشور کشف شد گفت: در شش ماهه سال جاری نیز 24 تن مواد مخدر در گمرکات کشف شده است.
کرباسیان در خصوص لغو ثبت سفارش کالاهایی که در کشور به وفور وجود دارند نظیر شکر هم گفت: طبق قانون کالاهایی که ثبت سفارش می‌شود شامل محدودیت‌های بعدی نباید بشود بنابراین نمی‌توان براساس قانون ثبت سفارش شکر را که قبلاً انجام شده لغو کرد.
کرباسیان همچنین با بیان اینکه تمامی کامیون‌هایی که در امر صادرات و واردات فعالند باید جی‌پی‌اس داشته باشند گفت: این سامانه امکان ردیابی هوشمند کامیون‌ها را به گمرک می‌دهد و از اقداماتی نظیر خروج از مسیر عادی و یا طولانی شدن زمان عبور کامیون‌ها و یا توقف‌های بیجای آنها جلوگیری می‌کند.
وی درباره کشف فساد جدید در گمرک هم گفت: موارد جدید فساد در گمرک، جعل اسناد بوده که به صورت دستی انجام شده و پرونده این فساد در حال رسیدگی است.