kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۲۵۳
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۲
علی‌رغم درخواست اتحادیه اروپا

نخست‌وزیر جدید یونان بر انجام تمام وعده‌های انتخاباتی تأکید کرد

نخست‌وزیر جدید یونان در واکنش اظهارات رئیس پارلمان اروپا که از وی خواسته بود وعده‌های انتخاباتی خود را فراموش کند تاکید کرد به «تمام» وعده هایش عمل خواهد کرد.


«آلکسی سپیراس» نخست‌وزیر چپگرای یونان یکشنبه شب در اظهاراتی مقابل پارلمان این کشور اعلام کرد: «دولت جدید آتن تصمیم دارد به تمامی وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند.»
وی که پس از پیروزی در انتخابات لرزه بر اندام اروپا انداخته افزود: «یونان از شرکا و همپیمانان خود می‌خواهد به منظور گفت‌وگو بر سر راهکاری معتبر، سر میز مذاکره بنشینند و خواستار گسترش و ادامه برنامه کمک مالی نیست.»سیپراس با مخالفت با سیاست‌های ریاضتی اتحادیه اروپا و شعار علیه اتحادیه اروپا توانست نظر مردم کشورش را جلب کند.
«مارتین شولتز» رئیس پارلمان اروپا  خطاب به «الکسیس سیپراس» از وی خواسته بود برنامه‌هایی که برای جدایی از حوزه یورو در سر دارد را رها کند.شولتز گفته بود: «سیپراس وعده‌هایی را در زمان تبلیغات انتخاباتی و به عنوان رئیس‌ حزب چپ‌گرای ائتلافی «سیریزا» به مردم داده، اما اکنون او نخست‌وزیر کشور است و باید مانند یک نخست‌وزیر و نه رئیس یک حزب عمل کند!»
همزمان با نخست وزیر«انیس وروفاکیس» وزیر دارایی یونان نیز طی اظهاراتی اعلام کرد که دولت آتن قصد دارد درباره بازپرداخت بدهی‌ خود مجددا گفت‌وگو کند و اقدامات موردنظر خود برای پایان دادن به تدابیر ریاضتی تحمیل‌شده از سوی طلبکاران بین‌المللی‌اش را آغاز کرده است.
خبر دیگر از یونان اینکه نخست‌وزیر این کشور قصد دارد از آلمان به ازای وامی که در زمان اشغال یونان در دوران جنگ جهانی دوم از این کشور گرفته بود و خسارات وارد شده غرامت دریافت کند. سیپراس از رقمی معادل 162 میلیارد یورویی (236 میلیارد دلار) صحبت کرده است که حدود نیمی از بدهی‌های کشور را پوشش می‌دهد. با این حال آلمان به شدت با این درخواست یونان آنهم در شرایطی که 70 سال از جنگ جهانی دوم گذشته مخالفت کرده است.  یونان به دنبال این است که بدهی خود به آلمان و اروپا را پرداخت نکند.
دولت چپ گرای جدید یونان با اجرای برنامه‌های ریاضت‌اقتصادی مخالف است و از زمان آغاز به کار‌کوشید، ضمن رایزنی با سران اروپایی راهکارهای دیگری برای پوشش بدهی‌های کلان این کشور و حل مسایل حاد اقتصادی یونان بیابد.