kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۲۵۲
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۲
شهر استراتژیک دیرالعدس آزاد شد

جنگ تن به تن ارتش سوریه با تکفیری‌ها در تونل‌های شهر دوما

نیروهای ارتش سوریه موفق شدند شهر استراتژیک «دیرالعدس» در استان درعا واقع در جنوب سوریه را آزاد کنند و در درگیری‌های تن‌به‌تن در تونل‌های شهر دوما تعداد زیادی از تروریست‌ها را به هلاکت برسانند.


به گزارش خبرگزاری‌ها، نیروهای ارتش سوریه از اولین ساعات روز یکشنبه عملیات خود علیه تروریست‌ها در استان درعا را آغاز کردند و موفق شدند شهر استراتژیک «دیرالعدس» را آزاد کنند.در این عملیات ده‌‌ها تروریست به هلاکت رسیده و زخمی شدند و بقیه تروریست‌ها از منطقه فرار کردند.
شهر استراتژیک «دیرالعدس» اکنون در کنترل کامل ارتش سوریه است و یگان‌های مهندسی وابسته به ارتش در حال خنثی‌سازی مین‌ها و بمب‌های کار گذاشته شده توسط تروریست‌ها در نقاط مختلف این شهر هستند.
به گزارش فارس در عملیات‌های دیگر ارتش سوریه در جبهه عملیاتی جنوب، این نیروها موفق شدند،‌ تپه‌های «فاطمه»، «رعید»، «المقرن»، «مرعی» و روستای «الدناجی» واقع در مرزهای اداری دو استان «قنیطره» و دمشق را هم آزاد کنند و در آستانه آزادسازی روستای «دیر ماکر» باشند که در محاصره ارتش سوریه است.
عملیات ارتش سوریه در این محورها چنان سریع و غافلگیرکننده بود که در همان ساعات اولیه بسیاری از اتاق‌های فرماندهی و عملیاتی گروه‌های مسلح در این مناطق منهدم شدند.در قنیطره نیز یگان‌های ارتش سوریه دو منطقه «تپه مرعی» و «رجم الصید» اطراف روستای «الهباریه» واقع بین دو استان درعا و قنیطره را آزاد کنند.
مناطق جنوب سوریه که هم مرز با منطقه جولان اشغالی و به تبع آن سرزمین‌های اشغالی است، عمدتا عرصه فعالیت و حضور گروه‌های تروریستی تکفیری از جمله «جبهه النصره» می‌باشد که روابط آشکار و علنی با رژیم صهیونیستی دارد و مورد حمایت نظامی و لجستیکی ارتش این رژیم است، به همین دلیل عملیات ارتش سوریه در این جبهه عملیاتی که دو استان قنیطره و درعا را در بر‌می‌گیرد، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
از سوی دیگر عملیات ارتش سوریه در حومه دمشق به‌ویژه محور عملیاتی «دوما» در حالی ادامه دارد که «جیش الاسلام» وابسته به عربستان ضربات مهلکی را دریافت کرده و سرکرده‌اش را به درخواست آتش‌بس واداشته است.
نیروهای ارتش سوریه در کنار کمیته‌های دفاع مردمی موفق شدند پیشروی‌هایی در حومه دمشق داشته باشند که صرف‌نظر از نبردهایی که روی زمین میان ارتش سوریه با عناصر تروریستی در جریان بود در تونل‌های زیرزمینی اطراف شهر دوما  نیز درگیری‌هایی بین نیروهای ارتش سوریه با عناصر مسلح در جریان بود.
در این درگیری‌ها که به صورت تن‌به‌تن صورت گرفت، دستکم 9 تروریست به  هلاکت رسیدند و 6 نفر دیگر به اسارت گرفته شدند که در میان آنها دو سرکرده گروه تروریستی جیش‌الاسلام مشاهده می‌شدند. در حلب، حماه، حمص و دیگر مناطق سوریه نیز نیروهای ارتش به پیروزی‌های مهمی رسیده و موفق شدند تعداد زیادی از تروریست‌ها را به هلاکت برسانند. این در حالی است که عملیات جدید ارتش سوریه در استان «حسکه» در شمال شرقی سوریه منجر به آزادسازی 16 روستا و مزرعه در این استان شد.
منابع خبری سوریه اعلام کردند پس از آزادسازی کامل شهر کوبانی در شمال سوریه به نظر می‌رسد که مناطق «رقه» و «حلب» میدان‌های بعدی رویارویی داعش و کردها در شمال سوریه باشد.
شکست گروه تروریستی جیش‌الاسلام وابسته به عربستان سعودی در حومه  دمشق در حالی صورت می‌گیرد که جبهه متحد سعودی، صهیونیستی در حال بررسی ارسال کمک‌های تسلیحاتی بیشتر برای این تروریست‌‌ها در جنوب سوریه هستند.
اسرائيل عامل همه رخدادهای سوریه
ولید معلم وزیر خارجه سوریه اما اظهار داشت، رژیم صهیونیستی عامل همه رخدادهای سوریه است.
وی افزود: «به فضل محور مقاومت و مردم سوریه تلاش اسرائیل برای ایجاد کمربند امنیتی در جولان اشغالی دچار شکست خواهد شد همان‌طور که به فضل مقاومت اسلامی در جنوب لبنان شکست خورده است.»
معلم گفت: «عربستان به تروریست‌های عضو گروه جیش‌الاسلام کمک کرده است و این گروه با دستگاه امنیتی عربستان ارتباط دارد.»
وزیر خارجه سوریه از عربستان خواست دست از حمایت تروریست‌ها بردارد.وی مشارکت حزب‌الله لبنان در جنگ با تروریست‌ها در سوریه را یکی از «حکیمانه‌ترین»‌ تصمیم‌های این جنبش دانست و آن را اقدامی پیشگیرانه  در برابر گسترش تروریسم دانست. ولید معلم درباره روابط سوریه و ایران نیز گفت:‌«روابط سوریه و جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب اسلامی راهبردی بوده است و ما در جریان جنگ عراق علیه ایران به اعراب گفته‌ایم که شما در این جنگ به چه کسی خدمت می‌کنید؟»
سایر رویدادها
* وزیر خارجه ترکیه گفت: «عادی‌سازی روابط با اسرائيل در آینده نزدیک بعید است.»
* منابع سوری سفر وزیر خارجه بلاروس به دمشق را سرآغاز چرخش اروپا به سمت سوریه ارزیابی کردند.
* بر اثر حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی علیه مواضع داعش در منطقه الحسکه کودکان داعشی معروف به کودکان البغدادی کشته شدند.