kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۲۳۶
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۸

کتابخانه انقلاب

درباره انقلاب اسلامی تا کنون صدها کتاب منشتر شده است. آنچه پیش روی شماست، 24 عنوان از کتابهای داخلی و خارجی در این زمینه است که خواندن آنها برای درک بهتر و عمیق انقلاب اسلامی، ریشه‌ها و نتایج آن می‌تواند مفید باشد.


*امیرعباس هویدا به روایت اسناد ساواک
امیرعباس هویدا، یکی از معدود نخست‌وزیرانی بود که در طول حکومت رژیم شاهنشاهی ایران، به مدت یکصد و پنجاه ماه شمسی، بر صندلی صدارت تکیه زد و علی رغم آن که دولت او، از سوی بسیاری از محافل و رجال سیاسی، کابینه‌ی محلل نامیده می‌شد، مورد حمایت بی‌چون و چرای بیگانگان قرار داشت. هویدا، فرزند کسی بود که از متنفذین فرقه‌ی بهائیت به شمار می‌رفت و با اردشیر جی، ارتباطی تنگاتنگ داشت و در به قدرت رساندن رضاخان، در مشورت با جامعه‌ی بهائیان، نقشی تعیین‌کننده ایفا کرده بود. شاید همین مسئله بود که محمدرضا پهلوی را وامدار خاندان هویدا کرده و هماره او را مورد پشتیبانی همه‌جانبه‌ی خویش قرار می‌داد. کتاب «امیرعباس هویدا به روایت اسناد ساواک» در دو جلد توسط انتشارات کیهان منتشر شده است.
* بازرگان مردی که از نو باید شناخت
نهمین جلد مجموعه ‹نیمه پنهان ‹سیمای کارگزاران فرهنگ و سیاست ‹در سه جلد (انتشارات کیهان) حاوی نقد و تحلیل فعالیت‌های سیاسی و اقدامات مهندس مهدی بازرگان است .کتاب حاضر جلد نخست این مجموعه است که به مطالعه حیات سیاسی بازرگان در آستانه انقلاب اسلامی تا زمان تشکیل دولت موقت اختصاص دارد و ضمن آن به تناسب و بطور پراکنده مواضع و عملکرد ایشان طی سال‌های قبل از آن ( 1332تا 1357) مرور می‌شود.گفتنی است در صفحات پایانی عکس‌هایی از مهندس بازرگان در زمان‌ها و موقعیت‌های مختلف به چاپ رسیده است.
*انقلاب و روشنفکران
«سیمای كارگزاران فرهنگ و سیاست» بر آن است تا نقش و عملكرد روشنفكران را در جریان انقلاب و حوادث پس از آن، از سال 1356تا 1376، نقد و ارزیابی كند .این مجموعه در واقع برآمده از مجموعه سخنرانی‌های نویسنده طی سال‌های 1370تا 1379است .مباحث كتاب در چهار فصل با این موضوعات شكل گرفته است»: مرتجع و محافظه‌كار در برابر انقلاب»، «گذر از محافظه‌كاری به رادیكالیسم ریاكارگ، «بن بست و انزوای رادیكالیسم وابسته «و «راهبردهای ائتلاف برای شبیخون فرهنگی .»در پایان كتاب فهرست اعلام و تصویر تعدادی از اسناد و بریده جراید به چاپ رسیده است. این کتاب در انتشارات کیهان منتشر شده است.
*تاریخ معاصر ایران از دیدگاه امام خمینی (ره)
کتاب «تاریخ معاصر ایران از دیدگاه امام خمینی‌(ره)» دفتر بیستم از آثار موضوعی تبیان‌ها است که توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‌(ره) استخراج و تنظیم شده و توسط مؤسسه نشر عروج به چاپ رسیده است.در این اثر، دیدگاه‌های امام خمینی در مورد رویدادهای تاریخ معاصر ایران از قاجار تا انقلاب اسلامی در چهار بخش و چندین فصل بدین شرح گردآوری شده است:بخش یکم: قاجاریه تا انقلاب شامل؛ استعمار در ایران، ماهیت حکومت قاجار، قیام علیه استعمار و استبداد و نهضت مشروطیت. بخش دوم: دوره رضاخان شامل؛ رویکار آمدن رضاخان، ویژگی‌های حکومت رضاخان، سیاست مذهبی رضاخان، سیاست فرهنگی رضاخان و.... بخش سوم:شامل؛ حوادث مهم و جنبه‌هایی از دوران حکومت محمدرضا شاه.در تنظیم قطعات منتخب هر یک از فصول و عنوان‌های فرعی، ترتیب و توالی تاریخی صدور آنها از طرف امام ملاک عمل بوده است نه توالی منطقی مطالب و مشخصات کامل مآخذ براساس شماره مسلسل مندرج در پایان هر فیش در انتهای کتاب آورده شده است.
*خاطرات عزت شاهی / محسن كاظمی
خاطرات مستند عزت شاهی از مبارزان دوران انقلاب اسلامی و روایت او از زندان اوین و شكنجه‌های ساواك و مجاهدین خلق و مبارزات ایدوئولوژیك و ... به ضمیمه اسناد و عكس‌های مفصل كتابی است كه حسابی ذهن آدم را درگیر می‌كند.
 * سقوط شاه / فریدون هویدا
فریدون هویدا برادر امیرعباس هویدا نخست وزیر معلوم‌الحال رژیم پهلوی است كه به لطف صدارت برادر در سال‌های پایانی حكومت طاغوت نماینده ایران در سازمان ملل بوده است. فریدون هویدا در این كتاب كه درسال 58 نوشته‌شده از تحلیل‌ها و خاطراتش در مورد حوادث منجر به فروپاشی رژیم شاهنشاهی می‌گوید.
 * ظهور و سقوط سلطنت پهلوی / ارتشبد حسین فردوست
این كتاب اولین بار در دهه فجر سال 1369 از روی دست‌نوشته‌های ارتشبد حسین فردوست، رئیس دفتر ویژه اطلاعات محمد رضا شاه تهیه و تنظیم شده است.
در این كتاب دو جلدی كه یكی از اولن كارهای تحقیقاتی منسجم در زمینه تاریخ انقلاب پس از پیروز انقلاب اسلامی بود بسیاری از مسائل مربوط به تاریخ نظام شاهنشاهی مثل دخالت‌های اردشیر و شاپور ریپورتر از طرف دولت انگلستان در مسائل داخلی ایران برای اولین بار به صورت مستند ارائه شد.
 * کتاب شناسی انقلاب اسلامی/ انتشارات سوره مهر
این کتاب مشتمل بر فهرست توصیفى و فهرست‏مندرجات كتابهاى منتشره طى سال‏هاى 1350 تا 1372 درموضوع انقلاب اسلامى است، كه روش تنظیم كتابها در آن بر اساس‏عنوان مى‏باشد. فهرست توصیفى كتب شامل: عنوان، نویسنده،مترجم، ویراستار، محل نشر، ناشر، مشخصات فیزیكى (فطع، شماره‏صفحه، تعداد جلد)، شماره رده‏بندى و كد محل نگهدارى دركتابخانه مربوطه است. اطلاعات كتابهاى این مجموعه از 24كتابخانه سراسر ایران جمع‏آورى شده و فهرست این كتابخانه‏ها درابتداى كتاب آمده است.
* انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن / عباسعلی عمید زنجانی
انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن دانشجویان را به یاد درسی با همین نام در لیست دروس مركز معارف دانشگاه‌ها می‌اندازد. بعید نیست كه نام این درس از كتاب مفصل مرحوم آیت الله عمید زنجانی رئیس اسبق‌دانشگاه تهران گرفته شده باشد.این كتاب ششصد صفحه‌ای با بحث‌های مفصل فرهنگی، حقوقی سیاسی و تاریخی تلاشی برای تبیین انقلاب اسلامی است.
 * ولایت فقیه / امام خمینی
كتاب ولایت فقیه امام حاصل سیزده جلسه از درس ایشان در سال 1348 هجری شمسی در هنگام اقامت در نجف است.این كتاب كه نخستین‌بار از سوی یاران امام در بیروت منتشر شد در سال 1356 در ایران برای اولین بار با عنوان نامه‌ای از امام موسوی كاشف‌الغطاء به ضمیمه بحث جهاد اكبر ایشان چاپ شد.
دانستن این‌كه در اندیشه فقهی سیاسی امام سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی چه می‌گذشت كمك زیادی به فهم موضع‌گیری‌های بعدی امام می‌كند.
 * آغازی بر یك پایان / سید مرتضی آوینی
« انقلاب اسلامی رستاخیز تاریخی انسان است بعد از قرن‌ها هبوط. انقلاب اسلامی یك توبه تاریخی است وبنابراین غایات آن هرگز اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیست.»آغازی بر یك پایان یكی از مقاله‌های زیبای این كتاب 150 صفحه‌ای است. شهید آوینی در گفتارهای دیگر كتاب به مباحثی همچون دهه شصت و امام خمینی،اسلامیت یا جمهوریت، پروستریكای اسلامی وجود ندارد، ایمان منجی جهان فرداست و.... از آسیب‌های گریبانگیر طرفداران انقلاب می‌گوید.
 *انقلاب اسلامی و وضع كنونی عالم / رضا داوری اردكانی
البته اگر بدلیل چاپ قدیمی این كتاب آن را پیدا نكردید سراغ بقیه كتاب‌های دكتر داوری هم كه بروید خوراك فكری مناسبی برای تأمل در نسبت ما و دنیای مدرن در اختیارتان قرار می‌گیرد هر چند كتاب‌های ایشان معمولا ثقیل و دیر فهم است.