kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۲۳۳
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۱

اخبار ویژه

رپرتاژ آگهی شرق برای گیرنده رشوه 5/2 میلیون دلاری
دوست سابق مهدی هاشمی، نوشته طولانی مشاور هاشمی رفسنجانی در روزنامه شرق را رپرتاژ آگهی شرق با هدف فریب مخاطب توصیف کرد.
نیک‌آهنگ کوثر که روزگاری از سوی مهدی هاشمی به عنوان مدیر سایت بهینه‌سازی مصرف سوخت معرفی شده بود، در خارج از کشور با وی در ارتباط و تماس بود. وی با اشاره به مطلب مفصل روزنامه شرق به قلم «غلامعلی-ر» (مشاور هاشمی رفسنجانی) که در دفاع از مهدی هاشمی و توجیه رشوه 5 میلیون دلاری در پرونده استات اویل منتشر شده، نوشت: سال 81، مدت‌ها قبل از راه‌اندازی روزنامه شرق، مهدی هاشمی از من درباره محمد قوچانی پرسید. گفت پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 84، می‌خواهد چند نشریه راه بیاندازند و دارند به قوچانی به عنوان کاندیدای اداره یک روزنامه نگاه می‌کنند. وقتی روزنامه شرق راه‌اندازی شد، دیگر در ایران نبودم، اما یادم آمد که هدف از راه‌اندازی این  رسانه چه بوده و تا چه حد به خاندان هاشمی و کارگزاران سازندگی نزدیک است. امروز، مشاور هاشمی رفسنجانی، گزارش یادداشت خود در روزنامه شرق را به ماجرای پرونده مهدی هاشمی در واکنش به سخنان هفته پیش احمد توکلی، نماینده مجلس شورای اسلامی اختصاص داده است. غلامعلی رجایی، مشاور فرهنگی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نوشته خود، گویی از علیزاده طباطبایی کمک گرفته است، و به همان سبک، مستندات و موارد ثبت شده مرتبط با فرزند رئیس خود را ماست‌مالی کرده است.
یادداشت شرق می‌نویسد: «در دفاعیات مهدی هاشمی در این باره چنین آمده است: دادگاه منهتن آمریکا با توجه به گزارش بورس آمریکا و اتهامات وارده بر استات‌اویل به موضوع رسیدگی می‌کند و پس از بررسی در نهایت این دادگاه در حکم تاریخ 1388/8/29 خود، شرکت استات‌اویل را از اتهام پرداخت رشوه و هر گونه فساد تبرئه می‌کند. نتیجه حاصله از تحقیقات انجام شده موجود درباره احکام صادره در بقیه کشورهای مرتبط با این مسئله که معلوم نیست آقای احمد توکلی چرا در نطق خود به آن گزارش هیچ اشاره‌ای نکرده است. به شرح زیر است: الف: دادگاه نروژ: براساس تحقیقات انجام شده از سوی پلیس نروژ (okokrim) در حکم صادره به تاریخ 1382/4/9 مدیران استات‌اویل را از اتهام رشوه و فساد تبرئه و تنها یکی از مدیران را به دلیل صرفاً پیشنهاد برای اعمال نفوذ به مجازات مالی محکوم می‌کند. همچنین دادگاه نروژ عباس یزدان‌پناه یزدی و مدیرعامل استات اویل را از اتهامات وارده تبرئه و در حکم خود تصریح می‌کند که در ایران هیچ گونه اعمال نفوذی صورت نگرفته است و تخلف مدیر مربوط در استات‌اویل در حد پیشنهاد بوده است.»
نیک‌آهنگ کوثر درباره نوشته فوق تصریح کرد: مشاور فرهنگی هاشمی‌رفسنجانی اما، توجه نمی‌کند به این که خود مسئولان استات‌اویل نروژ، به پرداخت رشوه به او و شرکت هورتون اعتراف کرده‌اند و بر پایه توافق، مبلغی به دولت آمریکا به عنوان جریمه می‌پردازند.
وی می‌افزاید: در گزارش استات‌اویل آمده است که ماجرا بعد از انجام تعهدات استات اویل عملا به پایان رسیده است. بسته شدن ماجرا، یعنی اینکه استات اویل جریمه‌ها را پرداخت ‌کرده و این شرکت متعهد به رعایت تمامی موارد مرتبط به قوانین ضد فساد بوده است. به نظر می‌رسد هم مترجم علیزاده طباطبایی که دفاعیات مهدی هاشمی را نوشته، زبانی را می‌فهمد که سفارش‌دهنده دوست دارد، و هم آقای رجایی خیال می‌کند که هیچ‌کسی به اینترنت دسترسی ندارد. به این چند نکته توجه کنید؛
- استات اویل معترف است از طریق شرکت هورتون به مهدی هاشمی رشوه داده، تا او حضور این شرکت را در پارس‌جنوبی تضمین کند. عباس یزدانپناه یزدی مدیر شرکت هورتون نقش جابجایی پول را برعهده داشته است.
- استات اویل از تبرئه خود حرفی نمی‌زند. با انجام تعهداتش در نوامبر 2009، ماجرای پرداخت جریمه و انجام تعهدات، به مرحله نهایی می‌رسد. بسته شدن پرونده به معنای تبرئه نیست!
همکار سابق مهدی هاشمی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر، خاندان هاشمی و مسئولان مجمع، سال‌ها تلاش کرده بودند ارتباط عباس یزدانپناه یزدی با مهدی هاشمی را پایان یافته بخوانند؛ گویی، این دو فقط زمانی هم‌کلاسی بوده‌اند. اما روایت افرادی از خانواده هاشمی درباره رابطه مالی و کاری مهدی هاشمی و عباس یزدانپناه یزدی، حرف‌های متفاوتی می‌زنند. به گفته فرزند فائزه هاشمی، نامه جوابیه عباس یزدانپناه به حرف‌های هوشنگ بوذری که در آبان‌ماه 89 منتشر شد، توسط مهدی هاشمی تنظیم شده و فرستنده عباس یزدانپناه بوده است.
اطلاعات مربوطه در اختیار دادگاه عالی انتاریو قرار گرفته است.
وی در پایان نوشت: روزنامه شرق، امروز عملا یک رپرتاژ آگهی برای خاندان هاشمی رفسنجانی منتشر کرده است. یک رپرتاژ که با هدف فریب مخاطب نوشته شده است؛ فریب مخاطب و تسویه‌ حساب با رقبای سیاسی.

آقای وزیر! 2 میلیون خانواده با مسکن مهر صاحب‌خانه شدند
مسکن مهر با همه کاستی‌ها توانست ضمن تحویل 2 میلیون واحد مسکونی به مردم به مهار بخشی از معضل مسکن بپردازد و نباید وزیر راه و شهرسازی نسبت به این طرح بی‌مهری کند.
سایت شفاف نوشت: چهارشنبه گذشته از آقای عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی فایل صوتی منتشر شد که واقعا تأسف‌آور است. اظهارنظری که حتی تیتر اول یکی از روزنامه‌ها شد و تاکنون تکذیب نشده است. آقای وزیر در آن فایل صوتی، در اظهارنظری تند و عجیب اعلام کرد که مسکن مهر طرح «مزخرفی» است. از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم به نقل از رئیس‌جمهور تا وزیر و معاونان وی اظهارات تندی علیه مسکن مهر منتشر شده اما ادبیات جدید تخریب طرح مسکن مهر با ادبیات سابق فرق می‌کند.
شفاف می‌افزاید: جدای از تعبیرات غیراخلاقی، آنچه مخاطب را بیشتر ناراحت می‌کند، واکنش عجیب وزیر به طرحی است که برای حمایت و پشتیبانی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه شکل گرفت، اقشاری که رنج‌ها و مشقت‌های بسیاری برای پس‌انداز سرمایه‌های خود تحمل کردند تا شاید روزی صاحب‌خانه شوند، به عبارت دیگر فلسفه وجودی مسکن مهر ایجاد سرپناهی برای اقشار کم درآمد جامعه بود،  البته می‌دانیم که این طرح به دلیل برخی مشکلات زیرساختی و یا برخی جانمایی‌های اشتباه و دور بودن این مناطق از مراکز شهری عیوب قابل توجهی هم دارد، اما بالاخره علیرغم کلیه عیوب توانست با تولید 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکن طی 4 سال جلوی شیب تند بی‌مسکن شدن را بگیرد.
نویسنده ادامه می‌دهد: یادمان نرفته است که آقای رئیس‌جمهور در گزارش صد روزه اقتصادی علت اصلی تورم را رشد بالای نقدینگی دانست و عامل اصلی رشد نقدینگی را بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی خواند. بنا به گزارش دکتر روحانی 77 درصد این بدهی مربوط به بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی که ناشی از خطوط اعتباری طرح مسکن  مهر بوده است می‌باشد، گرچه این عوامل موجب بی‌انضباطی می‌شود و ناشی از سیاست‌گذاری نادرست مسئولان دولت قبل است اما تجزیه و تحلیل مسکن مهر صرفا از نگاه تورم‌زایی و نادیده انگاشتن آثار مثبتی که با اجرای این طرح (با تمام کمبودها و کاستی‌ها) متوجه قشر کم برخوردار جامعه می‌شود، همه ماجرا نیست. چرا که براساس آخرین آمار بانک مرکزی منتهی به آذر 93 که طرح مسکن مهر نیز به بازار، نقدینگی تزریق نکرده است، نرخ رشد نقدینگی به 24/1 درصد افزایش پیدا کرده است که نشان می‌دهد مسکن مهر تنها عامل رشد نقدینگی نبوده است.
در ادامه این تحلیل آمده است: از جمله عوامل بی‌انضباطی مالی و انحراف نقدینگی که در جامعه رخ داده است معوقات وصول نشده بانکی است. طبق آخرین آمار میزان معوقات بانکی به نزدیک 93 هزار میلیارد تومان رسیده که رقمی قابل توجه است و می‌طلبد که دولت برنامه‌ای دستوری و مدون جهت بازپس‌گیری این میزان معوقات که بخش عمده آن در دست افرادی معدود و در عین حال ذی‌نفوذ است داشته باشد. خوب است که آقای وزیر مسکن همچنان که تعبیر «مزخرف بودن» را برای مسکن مهر به کار بردند، خودداری دولت از پس گرفتن معوقات بانکی از سوی عده‌ای محدود و البته با های‌وهوی زیاد و نیز عدم شجاعت و جسارت دولت برای شناسایی و قطع یارانه پردرآمدها علی‌رغم نص قانون هدفمندی‌ را هم با یک عبارت مناسب! توصیف کنند.
شفاف تصریح کرد: مقامات دولت جدید در حالی هر روز متقاضیان مسکن مهر را ناامید می‌کنند که هنوز طرح‌های مسکن دولت یازدهم رونمایی نشده است. نفرت از این طرح تا جایی پیش رفته که مسئولان به صراحت آن را ابراز می‌کنند. اگر پشت این نفرت طرح‌های جامعی برای مسکن وجود داشت می‌توانستیم به آینده بازار امید داشته باشیم اما وزیر فعلی هنوز هیچ طرح مسکنی را عملیاتی نکرده و تنها به اظهارات ضدمسکن مهری خود شدت داده است و آنچه به عنوان «مسکن اجتماعی» نامیده شده است، به طور کامل از سوی وزیر راه و شهرسازی و معاونانش تبیین و توضیح داده نشده و فقط در حد حرف باقیمانده است.
البته اسم طرح مسکن ارزان قیمت مهم نیست، بلکه آنچه مهم‌تر است، در کنار یک انتقاد به جا و دلسوزانه، داشتن طرحی برای ساخت مسکن با نرخ مناسب برای اقشار آسیب‌پذیر و فاقد مسکن است، نه اینکه صرفا از ادبیاتی استفاده کنیم که در شأن وزیر دولت تدبیر و امید نیست.

رپرتاژ میلیاردی برای نامزد  اتاق بازرگانی!

هرچه به موعد برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی نزدیک می‌شویم، تلاش‌های برخی افراد معلوم‌الحال برای نشستن بر روی یکی از صندلی‌های پارلمان بخش خصوصی کشور بیشتر می‌شود.
به گزارش جهان، اخیرا یکی از افرادی که در انتخابات اتاق بازرگانی نامزد شده، مبلغ یک میلیارد تومان را بابت تبلیغات به یکی از روزنامه‌های کشور پیشنهاد داده است.
این فرد که به سبب حضور برادرش در یکی از مناصب دولتی از نفوذ بالایی نیز برخوردار است، از صحنه‌گردانان اصلی لیست نزدیک به حزب منحله مشارکت است که از قضا رابطه خوبی نیز با نزدیکان مشایی دارد.
وی در دولت قبلی، بارها در کنار اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی دیده شد، به‌گونه‌ای که برخی صاحب‌نظران او را به‌عنوان یکی از اسپانسرهای مالی جریان انحرافی می‌شناختند.

رقابت شدید دولتی‌ها بر سر اتاق بازرگانی بخش خصوصی
اگرچه تقریباً اکثر اعضای اتاق‌های بازرگانی معتقدند باید سایه سیاست و دولت از اقتصاد و اتاق بازرگانی جدا باشد و در پارلمان بخش خصوصی نباید دولتی‌ها و سیاسی‌ها ورود پیدا کنند اما ظاهراً این سایه سیاست به اندازه‌ای سنگینی می‌کند که هم بازیگران پشت پرده دولتی‌ها در آن نقش ایفا کنند و هم برادران و فرزندان شخصیت‌های سیاسی در آن ورود کنند.
روزنامه جوان با درج این مطلب نوشت: دو گروه اصلی به بازی دولتی‌ها برای قبضه اتاق بازرگانی (بخش خصوصی) پرداخت و در انتخابات اتاق بازرگانی سعی در انتساب به مهر‌های اصلی دولت دارند. آنچنان که شایعه‌ای در میان خبرنگاران مطرح است که برادر معاون اول با هماهنگی‌ها و تلاش دوستانش رئیس خواهد شد.
القای این نکته که دولتمردان در آن بازیگران جدی هستند، کاملاً هدفمند از سوی برخی گروه‌ها دنبال می‌شود. اگرچه وزارت صنعت اعلام کرده که در برگزاری انتخابات هیچ‌گونه دخالتی له یا علیه کسی نخواهد داشت اما شواهد نشان می‌دهد گروه «ائتلاف بزرگ» که متشکل از گروه سنتی‌ها و خاستگاه آنها گروهی موسوم به «فعالان توسعه» است، ناخودآگاه اسم رئیس دفتر رئیس‌جمهور و رئیس سابق اتاق ایران رابه یدک می‌کشند. این گروه که اکنون نیز اتاق و به خصوص کارمندانش را در اختیار دارد، در تلاش برای حفظ وضعیت موجود و حفظ مهره‌های خود در اتاق تهران و ایران است.
گروه دیگر «ائتلاف برای فردا» نیز به دلیل وجود مهره‌های خاص به خصوص مهدی جهانگیری موفق شده در ماه اخیر بیشتر معاون اول را به اتاق آورده و در میان رقبا این القا را بکند که جهانگیری نیزبه عنوان چهره پشت پرده این گروه حامی معنوی- دولتی است. حضور داماد معاون اجرایی به شکل مستقل (که احتمالاً به شکل گروهی مستقل موجودیت و فعالیت تبلیغی خود را به زودی اعلام خواهد کرد) نیز این شایعه را ایجاد کرده که محمد شریعتمداری هم تمایل به مهره‌چینی در اتاق دارد، البته حضور چهره‌هایی مانند فرزند عارف در میان گروه «تحول‌خواهان» که از بدو ورود با مشکل مواجه شد و حتی در رسانه‌های هم‌فکرش نیز مورد هجمه قرار گرفت، می‌تواند دلیلی دیگر بر ورود سیاسی‌ها به بازی انتخابات اتاق تهران باشد. حال با چنین صف‌آرایی‌ای سؤال اساسی این است که آیا دولت در دستور کار مشخصی تلاش به اعمال نفوذ در اتاق‌های کشور و به خصوص اتاق تهران و ایران دارد یا انگیزه‌های شخصی و علاقه‌های مدیریتی اعضای هیئت‌ دولت هر کدام به طور شخصی و به شکل جزیره‌ای بوده یا نه؟ دولتمردان چنین برنامه‌ای نداشته و گروه‌ها به مسئولان بلندپایه این دولت به چشم ابزار تبلیغاتی نگریسته‌اند؟
گفتنی است تعدادی از فرزندان و برادران مقامات سیاسی در این دوره به جمع نامزدهای اتاق تهران پیوسته‌اند که از آن جمله می‌توان مهدی جهانگیری برادر اسحاق جهانگیری، پسر محمد نهاوندیان، پسر محمدرضا بهزادیان، فرزند محمدرضا عارف، هیبت‌الله فاضلی برادر علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران، محمدهادی رضوی‌ داماد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور و مسعود حجاریان برادر سعید حجاریان را نام برد.

هالووی: با زبان بی‌زبانی می‌گویم ایران می‌تواند اسرائیل را نابود کند
رئیس پیشین سرویس جاسوسی (موساد) تاکید کرد؛ این که ما همواره ایران را دشمنی جدی برای موجودیت خود می‌دانیم اشتباهی بزرگ است چرا که این موضوع به خود آنها نیز القا می‌شود که قدرت نابودی اسرائیل را دارند.
«افرایم هالووی» در گفت‌وگو با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گفت: «در صورت هرگونه حمله تنش نظامی میان ایران و اسرائیل، ایرانی‌ها می‌توانند خسارات زیادی وارد کنند اما این که دشمن خود و از جمله ایرانی‌ها را تهدیدی جدی برای موجودیت اسرائیل بنامیم، اشتباهی وحشتناک است، زیرا با این کار خود به آنها این موضوع را القاء می‌کنیم که ما معتقدیم که شما قدرت نابودی ما را دارید، این موضوع به منزله دعوت از آنها برای اجرای این کار است زیرا آنها خواهند گفت که اگر اسرائیلی‌ها خودشان معتقدند که آسیب‌پذیر هستند و می‌توان آنها را نابود کرد، این بهترین دلیل برای رفتن به آنجا و نابود کردن آنهاست.